Hur Synkar man Förgasare?

Treble

Medlem
Gick med
16 Feb 2004
Hoj
EX: Honda CBR1000RR -06, Suzuki TL1000S -00, Aprilia RS250 -00, Aprilia RS125 -03, Aprilia RS50 -02
Jag har en Aprilia RS250 -00 och det verkar som om den ena cylindern får lite mindre soppa än den andra. :va Avgaserna från ena avgasröret är varma och från de andra iskalla. Hur vet jag att den får rätt mängd? Hur kan man kontrollera detta? :huvet

MVH David

Olika flottörnivåer kanske. Sen kan ju tempen bero på andra saker oxå: komp, tändinställning t.ex.
/u

Vad sägs om att kolla tändstiftet. Där kan du avgöra om ena cylindern går magert. Dock borde du märka på motorgången om ena cylindern går aldeles för magert. Har du inte märkt något sådant skulle jag satsa på konstig tändpunkt.

Vet inte hur tändningsarrangemanget ser ut på en rs250 men är där 2 olika pulsgivare på svänghjulet så kolla att båda sitter där de skall (konsultera handboken)

För att svara på frågan hur man synkar en, i det här fallet antar jag, flatslideförgasare är enligt följande:

Det handlar om en "mekanisk" synkning, dvs inte med vacuumklockor e.dyl. Jag brukar använda tunn slang av silikon för att "låsa" gasrullen (mellan "tumstödet" och "wirehuset") och sedan använder jag en borr på ca 3-4 mm som jag för in under trotteln på en av förgasarna. Det ska gå att föra in den med lite "strävt" motstånd, och utan att trotteln rör sig "uppåt". När jag justerat gashandtaget så att jag kan göra detta på ena fuggen så går jag över till nästa förgasare och för in borren (EDIT: Utan att röra gashandtaget!); justerar wirespännaren på trottellocket så att borren går att föra in och ut med precis samma känsla som förg#1. Och så vidare tills alla förgasare är klara.

Men det är förmodligen inte det som är problemet. Min gamla flickvän Watson/Carin hade liknande sympton med sin RGV som du verkar ha. Då var det en av flottörnålarna som fastnat i munstycket under vintervilan.

"Min gamla flickvän Watson"... :3freak Hur bra låter det..?

/J

RG500-Johannes skrev:
För att svara på frågan hur man synkar en, i det här fallet antar jag, flatslideförgasare är enligt följande:

Det handlar om en "mekanisk" synkning, dvs inte med vacuumklockor e.dyl. Jag brukar använda tunn slang av silikon för att "låsa" gasrullen (mellan "tumstödet" och "wirehuset") och sedan använder jag en borr på ca 3-4 mm som jag för in under trotteln på en av förgasarna. Det ska gå att föra in den med lite "strävt" motstånd, och utan att trotteln rör sig "uppåt". När jag justerat gashandtaget så att jag kan göra detta på ena fuggen så går jag över till nästa förgasare och för in borren (EDIT: Utan att röra gashandtaget!); justerar wirespännaren på trottellocket så att borren går att föra in och ut med precis samma känsla som förg#1. Och så vidare tills alla förgasare är klara.

Men det är förmodligen inte det som är problemet. Min gamla flickvän Watson/Carin hade liknande sympton med sin RGV som du verkar ha. Då var det en av flottörnålarna som fastnat i munstycket under vintervilan.

"Min gamla flickvän Watson"... :3freak Hur bra låter det..?

/J

Jag tackar för detta tipset! O meddelar om de funkar på mitt problem ;) :tummenupp

Borsiin skrev:
Vad sägs om att kolla tändstiftet. Där kan du avgöra om ena cylindern går magert. Dock borde du märka på motorgången om ena cylindern går aldeles för magert. Har du inte märkt något sådant skulle jag satsa på konstig tändpunkt.

Vet inte hur tändningsarrangemanget ser ut på en rs250 men är där 2 olika pulsgivare på svänghjulet så kolla att båda sitter där de skall (konsultera handboken)

Ja de har jag gjort och den cylindern som ligger horisontielt går lite magrare än den som är vertikal... De som är mest oroande är. hur märker jag att den tappar effekt på den ena cylindern?

ulf_lundin skrev:
Olika flottörnivåer kanske. Sen kan ju tempen bero på andra saker oxå: komp, tändinställning t.ex.
/u

Skall man inte ha samma temp på båda avgaserna? :confused:

Treble skrev:
Skall man inte ha samma temp på båda avgaserna? :confused:
Jovisst.
Din enda observation från början var just olika temp, så därför föreslog jag andra saker som kan påverka just tempen.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Jovisst.
Din enda observation från början var just olika temp, så därför föreslog jag andra saker som kan påverka just tempen.
/u

Okej :) . Hur åtgärdar jag detta problem bäst?

En sammanfattning: kolla färg på stiften, flottörnivåer o ventiler, tändinställning, att förg är lika inställda o samma komp. Nånting skiljer cyl åt; gäller komma på vad.

Alltid olika ? Vissa gaspådrag bara ? Direkt ? Efter en stund ?
Kan du flytta förg o se om det följer m v bytet el inte ?
Flytta stiften ?
/u

ulf_lundin skrev:
En sammanfattning: kolla färg på stiften, flottörnivåer o ventiler, tändinställning, att förg är lika inställda o samma komp. Nånting skiljer cyl åt; gäller komma på vad.

Alltid olika ? Vissa gaspådrag bara ? Direkt ? Efter en stund ?
Kan du flytta förg o se om det följer m v bytet el inte ?
Flytta stiften ?
/u

Tackar för dina tips o råd! skall prova något av detta!
/David

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...