Hur synar man bäst en luring?

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Surfade runt på en tysk internetsite i helgen och hittade vad vid första anblicken såg ut att vara en schysst deal.

En Aprilia RSV Mille R från 04 med 570 mil på mätaren i nyskick till ett pris av 6500 Euro!

Mailade idag mitt intresse och ställde allmänna frågor om hur många ägare, skick, extra utrustning, skick på däck osv.

Fick nedanstående till svar:

Hallo,

The bike is german bike with german documents and now the bike is in Dublin Ireland garaged.

The bike is brand new (as shown in the pictures), it has originals km on it, with no mechanical problems, scratches, damage or modification. It has been garage kept all the time.The title is clean and no accidents has been made with this bike.

The warranty will be fully covered by every Aprilia Service center.

If you are really interested, we can work out something... I can ship out the bike to your home address via a shipping service.

I do not need anu money in advance.I want to make a fare deal for both of us . NO WESTERN UNION !!!

With the bike you will receive the European Workshop paper, the COC paper, the European Warranty. So you won't have any problem registering the bike in your country.

The final price for the bike will be EUR 5700 , in this price all the shipping taxes and customer duties are included.

Kindly regards and have a nice day!

Låter ju kanon...men men...

I annonsen stod det angivet att ägaren bor i Tyskland?

Han går ner 800 Euro utan jag ens frågat efter prisnivån och då ska även frakt ingå?

Det låter ju som en sol och vårskenshistoria men skulle ändå gärna vilja veta hur man kan kolla upp hojen och killen mer, bra att veta om tills nästa gång.

Om man kan få se kopia på reg-bevis kan man på något smidigt sätt kolla upp via ramnummer vilket ursprung hojen har?

/BW

Black-Wolf skrev:
Surfade runt på en tysk internetsite i helgen och hittade vad vid första anblicken såg ut att vara en schysst deal.

En Aprilia RSV Mille R från 04 med 570 mil på mätaren i nyskick till ett pris av 6500 Euro!

Mailade idag mitt intresse och ställde allmänna frågor om hur många ägare, skick, extra utrustning, skick på däck osv.

Fick nedanstående till svar:

Hallo,

The bike is german bike with german documents and now the bike is in Dublin Ireland garaged.

The bike is brand new (as shown in the pictures), it has originals km on it, with no mechanical problems, scratches, damage or modification. It has been garage kept all the time.The title is clean and no accidents has been made with this bike.

The warranty will be fully covered by every Aprilia Service center.

If you are really interested, we can work out something... I can ship out the bike to your home address via a shipping service.

I do not need anu money in advance.I want to make a fare deal for both of us . NO WESTERN UNION !!!

With the bike you will receive the European Workshop paper, the COC paper, the European Warranty. So you won't have any problem registering the bike in your country.

The final price for the bike will be EUR 5700 , in this price all the shipping taxes and customer duties are included.

Kindly regards and have a nice day!

Låter ju kanon...men men...

I annonsen stod det angivet att ägaren bor i Tyskland?

Han går ner 800 Euro utan jag ens frågat efter prisnivån och då ska även frakt ingå?

Det låter ju som en sol och vårskenshistoria men skulle ändå gärna vilja veta hur man kan kolla upp hojen och killen mer, bra att veta om tills nästa gång.

Om man kan få se kopia på reg-bevis kan man på något smidigt sätt kolla upp via ramnummer vilket ursprung hojen har?

/BW

Glöm detta.
Läs tråden om Nigeriabrev...spekulant från nigeria.
Samma här.

Syna på följande sätt:

Maila ditt faxnummer.

Be honom faxa Fahrzugbrief SAMT sitt leg!

Då kan du: identifiera hojen, kolla med tyska polisen att alles ist in ordnung, SAMT kolla upp personen via Irlänska/tyska polisen.

Men återigen... detta vill du inte.
Glöm allt.

hmm om någon går ner i pris utan att man ens frågar efter det så verkar det vara något skumt!

ska du dessutom inte se hojen med egna ögon eller provköra den, utan få den hemskickad??

hmm jag skulle iaf åka ner till tyskland med en minibuss och hämta hojen isf!

nike83 skrev:
hmm om någon går ner i pris utan att man ens frågar efter det så verkar det vara något skumt!

ska du dessutom inte se hojen med egna ögon eller provköra den, utan få den hemskickad??

hmm jag skulle iaf åka ner till tyskland med en minibuss och hämta hojen isf!

Ehh *host* läs igen: Hojen är på IRLAND!
Detta LUKTAR, nej stinker ju maffiaverksamhet lång väg...

Har sett den här "mallen" tidigare. Ekvationen lyder: Nigeriabrevsengelska+tyskhoj+i garage på Irland+billig=blåsning
:D

Men snälla!
Om det låter för bra för att vara sant, så är det för bra för att vara sant.

Men kolla på mobile.de. Det finns en massa liknande hojar till salu. Alla körda några hundra kilometer, står någonstans utom just där dom ska, skickas gratis o man kan provköra den ett tag. Sen "skickar papprena när dom fått betalt" Men absolut inte WESTERN UNION. Eller hur??

Bollox skrev:
Men kolla på mobile.de. Det finns en massa liknande hojar till salu. Alla körda några hundra kilometer, står någonstans utom just där dom ska, skickas gratis o man kan provköra den ett tag. Sen "skickar papprena när dom fått betalt" Men absolut inte WESTERN UNION. Eller hur??

Precis! Kvittar vad du söker på, Yamaha, Suka, Aprilia, Ducce mm.... Alla får man samma svar på. Att hojen står på Irland.....

Bara fet scam!

Och dessutom kan man ju inte importera en hoj som gått under 600 mil så det var den dummaste j-a luring jag har sett.

Snart fattar det det och så kommer samma hoj med 800 mil på mätaren? Eller vad tror ni?

Chrille skrev:
Och dessutom kan man ju inte importera en hoj som gått under 600 mil så det var den dummaste j-a luring jag har sett.

Snart fattar det det och så kommer samma hoj med 800 mil på mätaren? Eller vad tror ni?

Är ju bara skattefritt efter 600 mil / 6 månader. Klart man importera nya bilar (plus moms o grejer dårå.)

Men är inte det svenska regler?

Sen är det ju kul när man svarar att man är på/från just Irland...

Har fått följande mening i nästan alla billiga hojar jag mailat på:

"The bike is brand new (as shown in the pictures), it has originals km on it, with no mechanical problems, scratches, damage or modification. It has been garage kept all the time.The title is clean and no accidents has been made with this bike."

Dags att dra öronen åt sig...

När man läser sånt här...

von reisen skrev:
Har sett den här "mallen" tidigare. Ekvationen lyder: Nigeriabrevsengelska+tyskhoj+i garage på Irland+billig=blåsning
:D
Är vi svenskar mera korkade än övriga européer??
Det MÅSTE vara så!!!! - NU ÄR JAG SÄKER
Att överhuvudtaget reflektrera på en sådan annons, att ens orka lägga arbete på att krafsa ner något på SH om något som är ett så solklart bedrägeri...!
!/

(Skrivet i lite affekt...)

Kahobe skrev:
Är vi svenskar mera korkade än övriga européer??
Det MÅSTE vara så!!!! - NU ÄR JAG SÄKER
Att överhuvudtaget reflektrera på en sådan annons, att ens orka lägga arbete på att krafsa ner något på SH om något som är ett så solklart bedrägeri...!
!/

(Skrivet i lite affekt...)

Alla kanske inte är så smarta och insatta som dig, så det är väl bara bra om potentiella nya mindre bemedlade sporthojsåkare blir förvarnade om detta, eller? Förresten, vilket totalt meningslöst och för tråden irrelevant inlägg du just gjorde, är du inte otrologt stolt över det :kocko

PS: Ditto för mig förresten, lol, vad stolt jag är över det :hihi :7peta

Tack för komplimangen..

LowFlyer skrev:
Alla kanske inte är så smarta och insatta som dig, så det är väl bara bra om potentiella nya mindre bemedlade sporthojsåkare blir förvarnade om detta, eller? Förresten, vilket totalt meningslöst och för tråden irrelevant inlägg du just gjorde, är du inte otrologt stolt över det :kocko

PS: Ditto för mig förresten, lol, vad stolt jag är över det :hihi :7peta

Men, efter dussintals trådar i samma ämne (trelands-principen, hoj i A säljaren i B och pengarna i C) tycker jag att man borde lärt sig vissa elementa i bedragarsvängen....
Vi är i Sverige inte vana vid att folk luras, en svaghet tyvärr.
Ja, och jag var lite irriterad när jag skrev mitt inlägg, att sedan ditt svar ger lite smak av fjortis, det tar jag och helt klart, det träffade rätt också.
"Debatttekniken" att gå till personangrepp istf i sak är så låg att inte ens Glocalnet når ner dit....

Fråga om du kan komma förbi å kika på hojen. Jag skall strax till Irland (Dublin) och jobba och kan åka förbi och ta en kik på den. =)

Troligt inte att han vill det va? :D

eller säg att du har en släkting som skulle kunna att titta på den och eventuellt lösa ut den på en gång.

Tack för omtanken :)

Nu är jag inte någon fräsch nybliven sporthojsåkare och så blåögd är jag inte som viss verkar tro.

Frågade efter tips att syna en luring mest för skojs skull och se vad rekationen hos denna skulle bli.

Har på skoj mailat och ställt kompletterande frågor om FahrzeugBrief etc och det blir intressant om det kommer något svar.

Borde kanske sökt lite mer på forumet då vissa personer verkar tycka att det är jäkla jobbigt att läsa denna tråd.

Tråden är för min del avslutad!

/Bw

Back