hur svårt att shimsa?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag köper bara motarder och crossar som har ställskruvar för ventilerna, dvs ktm, ktm och ktm :) anledningen till att jag gör det är för att jag har fått för mig att att det är jättesvårt att ställa ventilerna på en hoj som har shims ifall man måste ändra ventilspelet.
det jag undrar är hur svårt det är egentligen.
vad måste man göra ifall man märker att ventilspelet är fel. måste man lossa på kamkedja och såna saker? jag har hört att man måste göra det.
jag klarar att göra rätt mycket saker på hojarna, typ renovera kopplingen, byta kolv på tvåtaktare, ställa ventiler när det finns ställskruvar, osv. hur mycket svårare är det att ställa ventiler med shims. kan man få en liten kort instruktion?
jag är så jävla sugen på att byta ut min 525 cross mod en honda crf 450 för körningen på crossbanan. hondan verkar så jäkla smidig.

bmwjohan skrev:
2532641 jag köper bara motarder och crossar som har ställskruvar för ventilerna, dvs ktm, ktm och ktm :) anledningen till att jag gör det är för att jag har fått för mig att att det är jättesvårt att ställa ventilerna på en hoj som har shims ifall man måste ändra ventilspelet.
det jag undrar är hur svårt det är egentligen.
vad måste man göra ifall man märker att ventilspelet är fel. måste man lossa på kamkedja och såna saker? jag har hört att man måste göra det.
jag klarar att göra rätt mycket saker på hojarna, typ renovera kopplingen, byta kolv på tvåtaktare, ställa ventiler när det finns ställskruvar, osv. hur mycket svårare är det att ställa ventiler med shims. kan man få en liten kort instruktion?
jag är så jävla sugen på att byta ut min 525 cross mod en honda crf 450 för körningen på crossbanan. hondan verkar så jäkla smidig.

Det är inte direkt svårare att ställa ventilerna på en CRF kontra KTM, bara mer omständigt.
Ja man måste lyfta kammen. Bara att släppa på kamkedjesträckaren, lossa kamdrevet & najja ihop det med kedjan. Sen är det bara att lossa & lyfta kammen & byta ut shimsen.
Hondan är jäkligt smidig att stå & jobba i toppen på iom att där inte är ngt ramrör precis ovanför som är i vägen. Riktigt trevligt t.o.m :)

Eller köper du en Qvarna, för på dom så byter man shims utan att behöva demmontera kammarna eller kamkedja. :tummenupp
Dom ända verktygen du behöver är en 8mm nyckel för att lossa ventilkåpan, sedan ställer man motorn i Ö.D och tar en liten krok och rycker bort ett bläck. Sedan kommer man åt shimsen genom att flytta på några små vipparmar.
Men man ska aldrig behöva shimsa om ventilspelet, om det försvinner så är det oftast en ventil som är på väg att ta slut.

Barrett skrev:
2532740 Det är inte direkt svårare att ställa ventilerna på en CRF kontra KTM, bara mer omständigt.
Ja man måste lyfta kammen. Bara att släppa på kamkedjesträckaren, lossa kamdrevet & najja ihop det med kedjan. Sen är det bara att lossa & lyfta kammen & byta ut shimsen.
Hondan är jäkligt smidig att stå & jobba i toppen på iom att där inte är ngt ramrör precis ovanför som är i vägen. Riktigt trevligt t.o.m :)

Ja tycker faktiskt det är smidigare istället för omständigare

....men de e kanske bara ja som är knäpp:va :va :D

MANGAN skrev:
2534752 Ja tycker faktiskt det är smidigare istället för omständigare

....men de e kanske bara ja som är knäpp:va :va :D

Jag är villig att hålla med. Att det är mer tidskrävande är nog ett bättre ord. Dock blir det ju väldigt omständigt om man är snål & bara vill köpa rätt shims. Det bästa är ju att ha en ask med alla möjliga hemma :)

PåVeN skrev:
2534669 Eller köper du en Qvarna, för på dom så byter man shims utan att behöva demmontera kammarna eller kamkedja. :tummenupp
Dom ända verktygen du behöver är en 8mm nyckel för att lossa ventilkåpan, sedan ställer man motorn i Ö.D och tar en liten krok och rycker bort ett bläck. Sedan kommer man åt shimsen genom att flytta på några små vipparmar.
Men man ska aldrig behöva shimsa om ventilspelet, om det försvinner så är det oftast en ventil som är på väg att ta slut.
klart man behöver ställa ventiler även på shimsade motorer finns ju nått som heter slitage

berserken skrev:
2535574 klart man behöver ställa ventiler även på shimsade motorer finns ju nått som heter slitage
Körde 85 tim med Hva TC450 -04 utan att behöva shimsa
Körde 50 tim med Hva TC250 -05 utan att behöva shimsa, nu har kompisen lagt 60tim till (dvs den har gått 110tim nu) utan att ventilspelet har rört sig.
Har kört snart 70 tim på 450 -06 jag har nu utan att ha behövt shimsa.
Så nått specielt slitage verkar det inte vara :yoparty

PåVeN skrev:
2537851 Körde 85 tim med Hva TC450 -04 utan att behöva shimsa
Körde 50 tim med Hva TC250 -05 utan att behöva shimsa, nu har kompisen lagt 60tim till (dvs den har gått 110tim nu) utan att ventilspelet har rört sig.

Är ju bara att säga grattis!!!

vid den där tidpunkten borde ventilerna slitits ganska hårt vilket inner bär tightare ventilspel o dåliga ventiler (slitaget det pratas om)

andersbrink skrev:
2538896 Sprillans Honda 250 MX 4-t, 40 timmar och noll spel på ena insugarn.

Då är säkert ventilen körd oxå. Titanventilerna är ju en svag punkt på de flesta 250 & risken är den går av.

andersbrink skrev:
2538896 Sprillans Honda 250 MX 4-t, 40 timmar och noll spel på ena insugarn.
Tyvärr ett vanligt problem på Hondan, dom kallar ventilerna för slitage delar.
Men Kom ihåg att byta båda insugsventilerna, för problemet kommer komma på den andra insugarn inom 10tim (är det den vänstra som du har noll ventilspel på?) Sen ska du även byta ventilstyrningarna oxå för dom håller lika dåligt. Och fjädrarna ska även dom bytas.

Men det bästa du kan göra är att byta till rostfria ventiler istället för titanventilerna. För då kommer dom hålla bättre. Det Finns kitt där det ingår stålventiler, ventilstyrningar och fjädrar.

Köper du en KTM 450SXF 2007 så får du inga ställskruvar, däremot får du ett kamsystem som e smidigare än japanarnas (iaf när det gäller att byta shims).

Sen får du justera 10-15ggr skruvat på en justering med shims, så jag ser det lätt som en fördel.

Olof Eriksson skrev:
2540390
Sen får du justera 10-15ggr skruvat på en justering med shims, så jag ser det lätt som en fördel.
Nu tog du nog i lite iallafall.Jag ställer ventilerna efter ca 25timmar.Då skulle jag alltså hinna med att renovera motorn innan ventiljusteringen enligt ditt sätt att räkna.

PåVeN skrev:
2540343 Tyvärr ett vanligt problem på Hondan, dom kallar ventilerna för slitage delar.
Men Kom ihåg att byta båda insugsventilerna, för problemet kommer komma på den andra insugarn inom 10tim (är det den vänstra som du har noll ventilspel på?) Sen ska du även byta ventilstyrningarna oxå för dom håller lika dåligt. Och fjädrarna ska även dom bytas.

Men det bästa du kan göra är att byta till rostfria ventiler istället för titanventilerna. För då kommer dom hålla bättre. Det Finns kitt där det ingår stålventiler, ventilstyrningar och fjädrar.

Det är den högra som är körd. Ska meddela den olycklige att hans hoj behöver lite mer än en shimsning. Han får dock köra sönder den här först - dvs tills nästa shimsning.

PåVeN skrev:
2537851 Körde 85 tim med Hva TC450 -04 utan att behöva shimsa

Så Husqvarna har blivit så mycket bättre med sina ventiler? Var det inte 450 -04 som hade någon form av fabrikationsfel och 250 -04 som åt ventiler som vilken CRF som helst?

Busaberg skrev:
2540736 Nu tog du nog i lite iallafall.Jag ställer ventilerna efter ca 25timmar.Då skulle jag alltså hinna med att renovera motorn innan ventiljusteringen enligt ditt sätt att räkna.
Det är väl olika för olika hojjar okcså, jag justerade alltid istället för att bara kontrollera ventilspelen, mest för att det var enklare. På husabergen var det då. Sen var spelet fel ofta också, rallande på skruvarna eller vad det var lämnar jag osagt.

Hondan shimsade jag först när ventilerna började ge upp, vid 150 timmar ungefär.

Olof Eriksson skrev:
2541061 Det är väl olika för olika hojjar okcså, jag justerade alltid istället för att bara kontrollera ventilspelen, mest för att det var enklare. På husabergen var det då. Sen var spelet fel ofta också, rallande på skruvarna eller vad det var lämnar jag osagt.

Hondan shimsade jag först när ventilerna började ge upp, vid 150 timmar ungefär.

Hur ofta byter du kolv i hondan?

Blip skrev:
2541060 Så Husqvarna har blivit så mycket bättre med sina ventiler? Var det inte 450 -04 som hade någon form av fabrikationsfel och 250 -04 som åt ventiler som vilken CRF som helst?
Du har så rätt att Husqvarna hade samma tillverkare av titanventiler (tillverkade i japan) på 04:an. Det var mest bara 250:in som hade problem.
Men från och med 05 bytte dom tillverkare till Del West en amerikansk ventiltillverkare som levererar ventiler till dom flesta f1 stallen. Och sedan dess är ventilproblemen lösta.
http://www.delwestusa.com/ Där kan du även se husqvarnans ventilsystem med den lilla vippan.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back