Hur stumt ska det bli med stålomspunnet

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Bytte på r1an (fram) igår och det blev stummare men inte lika stumt som på min XT med singelskiva.

Ni som bytt slangar på era R1or, hur stumma blev era bromshandtag? Som att hoppa in i en lagårdsvägg?

På tidigare (före 02) R1-modeller så är bromsen väldigt svampig. Du kommer inte få den stenstum.

Swedie skrev:
2398201 På tidigare (före 02) R1-modeller så är bromsen väldigt svampig. Du kommer inte få den stenstum.

Ok! Då behöver jag iaf inte vara orolig då. För vi luftade bra länge och hade bara bromsarna på XTn att jämföra med.

edit: beror detta på oken?

Swedie skrev:
2398220 Tror det beror mer på bromspumpen. Fast det är lite av båda.

Jag är själv i samma tankar på min TLR, men är det ens någon idé att byta då?
Min hoj beter sig väldigt konstig efter 5-10 varv på bana i snabb takt. Bromsen tar knappt någonting, man får verkligen vålda in den för att det ska hända någonting men sedan helt plötsligt så får den grepp ordentligt och det resulterar då självklart i framhjulslåsning! :4skrika

Tror ni att jag får bort mitt problem med stålomspunnet?
Bromsoljan och belägg är nyligen bytta också.

Du kan ha läckande packningar i ditt bromssystem. Du kan även ha luft BAKOM kolvarna i bromsoken. Det kan ibland vara svårt att få ut, men om du inte vill ge dig på det själv så be en verkstad göra det och berätta att det troligen är luft bakom kolvarna. De borde kunna fixa det åt dig.

Om du gör det själv, så pressa tillbaka kolvarna helt medans nippeln på oket är öppet. Detta så att luft kan sippra ut. Sen stänger du nippeln och börjar lufta bromsarna som vanligt (med kolvarna fortfarande längst in).

Swedie skrev:
2398263 Du kan ha läckande packningar i ditt bromssystem. Du kan även ha luft BAKOM kolvarna i bromsoken. Det kan ibland vara svårt att få ut, men om du inte vill ge dig på det själv så be en verkstad göra det och berätta att det troligen är luft bakom kolvarna. De borde kunna fixa det åt dig.

Om du gör det själv, så pressa tillbaka kolvarna helt medans nippeln på oket är öppet. Detta så att luft kan sippra ut. Sen stänger du nippeln och börjar lufta bromsarna som vanligt (med kolvarna fortfarande längst in).

Perfekt! tack, ska prova det där när de nya slangarna är införskaffade.

Finns det fler som kör 00-01 R1 som kan berätta ungefär hur stumma bromsarna blev efter byte av slangar?

Cloud skrev:
2401444 Finns det fler som kör 00-01 R1 som kan berätta ungefär hur stumma bromsarna blev efter byte av slangar?
Det beror mest på hur gamla de förra bromslangarna var och hur gammal bromsvätskan var innan bytet. Det blir en lite skev jämförelse eftersom ny bromsvätska gör mycket mer än de stålomspunna slangarna om inte de gamla slangarna var helkassa. Det du märker efter du monterat stålomspunnet är att bromsarna blir inte lika svampiga efter många varv på bana eller liknande.

samuel w skrev:
2401459 Det beror mest på hur gamla de förra bromslangarna var och hur gammal bromsvätskan var innan bytet. Det blir en lite skev jämförelse eftersom ny bromsvätska gör mycket mer än de stålomspunna slangarna om inte de gamla slangarna var helkassa. Det du märker efter du monterat stålomspunnet är att bromsarna blir inte lika svampiga efter många varv på bana eller liknande.

Det var org slangarna som satt på, bromsvätskan har åkt med 2 år dock aldrig på bana. Vill bara veta hur stumma de ska vara för att veta om jag har luft kvar i systemet. Vi har lufta en massa gånger och det kommer inte annat än olja ur nippeln.

Cloud skrev:
2401691 Det var org slangarna som satt på, bromsvätskan har åkt med 2 år dock aldrig på bana. Vill bara veta hur stumma de ska vara för att veta om jag har luft kvar i systemet. Vi har lufta en massa gånger och det kommer inte annat än olja ur nippeln.
ja det är ju lite svårt o svara på, men du menar att de är misstänkt svampiga eller?

samuel w skrev:
2401701 ja det är ju lite svårt o svara på, men du menar att de är misstänkt svampiga eller?

De blev ju bättre än org iaf, men jag vet ju inte hur mycket bättre det ska bli!

Swedie skrev:
2398263 Du kan ha läckande packningar i ditt bromssystem. Du kan även ha luft BAKOM kolvarna i bromsoken. Det kan ibland vara svårt att få ut, men om du inte vill ge dig på det själv så be en verkstad göra det och berätta att det troligen är luft bakom kolvarna. De borde kunna fixa det åt dig.

Det där skall jag åxå testa när jag har lite tid över. Bytte till stålspunnet häromveckan men märkte inte mycket skillnad :gråta
Läckande packningar borde väl innebära läckage, och kunna uptäckas genom det?

Cloud skrev:
2401713 De blev ju bättre än org iaf, men jag vet ju inte hur mycket bättre det ska bli!
blev det bättre än org och du verkar ju ha lyckats o lufta med så är det antagligen bra det är ju ingen jätteskillnad.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg