Hur stryper man elektroniskt?

SpicyNoot

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2021
Hoj
Kawasaki Ninja 650
Jag vill inleda med att jag har intensivt utforskat alla hörn av internet för att hitta hur man stryper en motorcykel elektroniskt, men kan ej hitta klara instruktioner.

Det är nämligen så att när jag köpte min motorcykel (Kawasaki ninja 650) var den registrerad som A2 men hade haft strypningen borttagen. Jag fick med den lilla dosan och det verkar inte speciellt svårt att montera. Jag vill lära mig och göra det själv, men eftersom att jag inte har så mycket erfarenhet med att meka på motorcyklar, vågar jag inte att montera isär så mycket för att undvika slitage och fuck ups, osv. Känns även dumt att fippla med sånt som jag inte har kunskap om. Eftersom jag endast har A2 kort tänker jag att det kan va bra att få den på plats innan besiktningen.

Själva frågan är då, vart strypningstillsatsen skall sitta, vilka kåpor som behöver tas av, samt hur jag skall gå till väga.

Tack på förhand!
 
Jag vill inleda med att jag har intensivt utforskat alla hörn av internet för att hitta hur man stryper en motorcykel elektroniskt, men kan ej hitta klara instruktioner.

Det är nämligen så att när jag köpte min motorcykel (Kawasaki ninja 650) var den registrerad som A2 men hade haft strypningen borttagen. Jag fick med den lilla dosan och det verkar inte speciellt svårt att montera. Jag vill lära mig och göra det själv, men eftersom att jag inte har så mycket erfarenhet med att meka på motorcyklar, vågar jag inte att montera isär så mycket för att undvika slitage och fuck ups, osv. Känns även dumt att fippla med sånt som jag inte har kunskap om. Eftersom jag endast har A2 kort tänker jag att det kan va bra att få den på plats innan besiktningen.

Själva frågan är då, vart strypningstillsatsen skall sitta, vilka kåpor som behöver tas av, samt hur jag skall gå till väga.

Tack på förhand!
Inte en aning om hur strypningen sitter på din hoj. Gissar att du byter ecu. Kan du ta ett kort på enheten?

För övrigt kommer varken besiktning eller polis någonsin kontrollera om den är strypt. De har inga verktyg för det. Däremot kan försäkringsbolaget göra en utredning om du råkar ut för något.
 
Varför inte bara kontakta en kawasaki handlare om detta så ställer han den frågan till importören. Då får du ett Korekt svar o ej gissningar.

Hur svårt skall det vara.
 
Jag hade låtit strypningen ligga kvar i lådan, som Tegel skrev så kommer ingen nånsin att kolla det. Kör med förstånd bara.
 
Inte en aning om hur strypningen sitter på din hoj. Gissar att du byter ecu. Kan du ta ett kort på enheten?

För övrigt kommer varken besiktning eller polis någonsin kontrollera om den är strypt. De har inga verktyg för det. Däremot kan försäkringsbolaget göra en utredning om du råkar ut för något.
Alrigh, hade ingen aning om att de saknade verktyg för sånt. Då kanske man ska göra som kjellper sa och låta den va hemma. Men för kuriosans skull så bifogar jag bilder på enheten.
Stort tack för hjälpen!
 

Bifogat

  • IMG_7662.jpg
    IMG_7662.jpg
    1.8 MB · Visningar: 36
  • IMG_7663.jpg
    IMG_7663.jpg
    1.3 MB · Visningar: 36
Inte en aning om hur strypningen sitter på din hoj. Gissar att du byter ecu. Kan du ta ett kort på enheten?

För övrigt kommer varken besiktning eller polis någonsin kontrollera om den är strypt. De har inga verktyg för det. Däremot kan försäkringsbolaget göra en utredning om du råkar ut för något.
Det är ju faktiskt relativt vanligt att polisen tar fordon i beslag för att utreda olyckor, och även om man inte var vållande så kan det ju vara dåligt att dra på sig en olovlig körning.
 
Fråga han som tog bort den. Har du inte telefonnummer till tidigare ägare så hittar du de under historik i biluppgifter.se Annars besöker du Kawasakihandlaren och frågar där. Mc-kompanier i Väring säljer dessa och är bra. https://mc-kompaniet.se/verkstad/strypning/ Åk förbi där och fråga.

Du hittar förmodligen den här kontakten under sadeln. Hittar du en sådan kontakt kan du ta loss och skarva på den.
 
Kan det vara såhär..... (googlade artikelnumret)

A Throttle Restrictor limits the available power at the back wheel of your motorcycle and it does so by a number of different methods. The main method i.e. throttle restriction is seen on Fuel injected bikes and it is becoming popular as all the new bikes nowadays are Fuel injected. This device is attached to the side of the injection pump and restricts the throttle cam from opening fully.

 
Fråga han som tog bort den. Har du inte telefonnummer till tidigare ägare så hittar du de under historik i biluppgifter.se Annars besöker du Kawasakihandlaren och frågar där. Mc-kompanier i Väring säljer dessa och är bra. https://mc-kompaniet.se/verkstad/strypning/ Åk förbi där och fråga.

Du hittar förmodligen den här kontakten under sadeln. Hittar du en sådan kontakt kan du ta loss och skarva på den.
Han som jag köpte av hade också fått den avmonterad. Han hade själv inte super koll på hur den skulle på.
 
Om du andra raden ser du att jag skrev att försäkringsbolagen kan göra en utredning om man råkar ut för något. Du klyver hår.
Ett försäkringsbolag utreder eventuell utdelning, rättsväsendet utreder eventuellt brott och om så misstänks, eventuellt straff på det. Det är två helt olika saker. Att ha försäkrat fel påverkar tex inte dina framtida möjligheter att ta körkort, men det kan olovlig körning göra.
 
Just den manicken kanske förklaras här, om nån vill översätta från tyska:
 
Just den manicken kanske förklaras här, om nån vill översätta från tyska:
Google translate fungerade utmärkt - det blev fullt förståeligt
 
Back
Top