Hur stor koll på mellanklass har snuten?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tröskan (XR 600) har en effekt på 25kW. Tjänstevikten är 145kg. Skattevikten är 140kg.

Kravet är ju 0.16hp/kg, right? Tar man 34/140 får man 0,24........

Om polisen tar en snabbkoll på pappret ser han 25kW. Räknar dom ut hp/vikt tror ni? Ska strypa den nästa vecka + reggbesikta veckan därpå, men jag vill ju köööööra nu när jag är ledig och solen skiner!

Är det inte 0,16kw/kg?

och då får du nästan köra den

För övrigt tror jag inte att de bryr sig.

hehe

jag kör med min rs nu......165/60......0.36.....har inte strypt den alls, men strypningen är på väg.......jag blev stoppad av en mc snut för att jag hade olaglig skylt o sånt...men han tittade inte änns på nått sånt, kollade bara körkort och så gjorde han en QP på hojn.

Fel av mig, såg i trafikboken nu att det är kw/kg.

"ett förhållande mellan motoreffekt och vikt som inte överstiger 0.16kW/kg"

Last edited:
en xr600 tycker man borde vara laglig som mellan hoj direkt, reglern är för underliga. De står väl egentligen inte för så många olycor dessa hojar?
Ok, om motardmoddade kan orsaka lite mer kanske.

Om cykeln inte uppfyller vikt/effektkravet efter en strypning så är det väl inte troligt att den går igenom en reg-besiktning. Händer det sedan en olycka och strypningen inte är ok så blir man kanske åtalad för olovlig körning+nekad ersättning.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Om cykeln inte uppfyller vikt/effektkravet efter en strypning så är det väl inte troligt att den går igenom en reg-besiktning. Händer det sedan en olycka och strypningen inte är ok så blir man kanske åtalad för olovlig körning+nekad ersättning.

Kommer sätta i en bricka som stryper den till 22kW vilket ger 0.155555kw/kg typ. Men den får jag först nästa vecka.

Polisen har dålig koll. En bekant blev tagen för 190 blås av snuten förra somaren, han har bara mellankort och en cbr 600 strypt till 34 hk.
Hade polisen varit påläst borde han förstått att 190 är omöjigt för en hoj med 34 hk och då även kunnat sätta di honom för olovlig körning.

Upp till var och en.

Det är en chansning och kommer alltid så vara.
Helt beroende på vem det är som stoppar dig.
Polis med bra koll lär undersöka.
Polis med dålig koll lär skita i´t.
Sen beror det nog eventuellt på vilket trafikbrott dem har stoppat dig för. Tycker dem det var grovt och att du beter dig kaxigt då kan du nog räkna med åtminstone en liten undersökning.

//Fredda

Kör!

Inte fan kollar dom det, och hur ofta blir du stoppad....
Om du nu blir stoppad så är det bara att spela dum och hävda att du räknat fel.
Att spela dum kan hjälpa i många situationer. Tur att man inte behöver spela,,, :D

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back