hur stor hårddisk klarar pII?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har en pentium II 400Mhz 128ram med 9G hårddisk. är så trött på den lilla hårddisken. jag vill sätta in en större. min fråga är, hur stor hårddisk klarar min dator?
jag läste en artikel i pc för alla där det stod att man fick bättre prestanda på datorn när man sätter in en större hårddisk. jag trodde att det var tvärtom så det låter ju skitbra att få både större disk och bättre prestanda, men som sagt hur stor klarar min dator?
sen en fråga till. ska jag behålla min gamla och köra med båda två. en master och en slave eller ska jag bara använda mig av den nya? jag har en känsla av att prestandan blir bättre ifall jag bara använder mig av den nya större.

bmwjohan skrev:
jag har en pentium II 400Mhz 128ram med 9G hårddisk. är så trött på den lilla hårddisken. jag vill sätta in en större. min fråga är, hur stor hårddisk klarar min dator?
jag läste en artikel i pc för alla där det stod att man fick bättre prestanda på datorn när man sätter in en större hårddisk. jag trodde att det var tvärtom så det låter ju skitbra att få både större disk och bättre prestanda, men som sagt hur stor klarar min dator?
sen en fråga till. ska jag behålla min gamla och köra med båda två. en master och en slave eller ska jag bara använda mig av den nya? jag har en känsla av att prestandan blir bättre ifall jag bara använder mig av den nya större.
Processorn bryr sig inte i din hårddisk, det är operativsystemet (och ev. BIOS) som är begränsningen. Har du Windows 2000 eller XP är det bara att smälla in en 160 GB om du vill.

1. Bästa prestandan får du om du monterar två nya, lite mindre hårddiskar!
2. Den gamla är förmodligen långsammare än den nya och kommer att göra systemet lite, lite långsammare än om du bara använder den nya.
3. Jag skulle trots det använt den gamla till systemet (Windows, program etc) och satt i en ny för att lagra filer på....

Edit: Alt 3 är inte det optimala, men det behövs nog större utrymme för filer och annat än för systemet...

Last edited:
Det är framförallt moderkortet och operativsystemet som sätter gränserna för hur stor hdd du kan köpa. Känner du ngn kunnig så kan dom säkert kolla upp det ganska enkelt.

Jag skulle rekommendera att köpa en större hårddisk, köra operativsystemet på den nya hårddisken och använda den gamla som slave. På så vis kör du OP på den snabbare disken samt utnyttjar maximalt med hårddisk.

I övrigt skulle man kunna fundera på om det inte är dags att uppgradera hela burken? Dvs. om du inte är helt kär i din nuvarande eller är i stor ekonomisk brist.

Mvh/F

jag kör windows XP.

jag behöver inte ha så stor hårddisk. eftersom att jag har 9G nu så skulle tex 80 kännas ruskigt lyxigt. 80 skulle räcka bra.

jo nog är det dags att köpa en ny dator men jag har inte så mycket pengar och jag prioriterar alltid sånt som har motorer före datorer :hihi

Edit: den största anledningen till att jag vill ha större hårddisk är för att jag ska komma inte på lite bättre hubbar på dc. som det är nu kommer jag knappt in på någonting och dom jag kommer in på kommer jag bara in på ifall hårddisken är nästan full. då måste man nästan sitta och vakta vid datorn så att man kan plocka bort filer precis innan hårddisken blir full. ganska jobbigt.

Last edited:
Visserligen en parentes i sammanhanget men :

Man bör inte köra ett m$-os på 160gb partition.
Minns inte om det är alla versioner men iallafall XP blir märkbart långsammare om det lediga diskutrymmet går under 50% (ännu ett under av programmering från pyttemjuk) :brinnerup

Så om du kör nya disken som master, partitionera den till t.ex. 20-30 gb bara... :tummenupp

// Matte

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...