Hur stoppar vi rullgruslagningar?

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Hur ska vi få VV att sluta med sandspridning på vägarna?

Protestlistan, här på forumet, hjälper den verkligen? Snart 1000 namn på listan och 4,5 miljoner registrerade fordon i Sverige. Jag är rädd för att protestlistan är som en fis i rymden, som ingen kommer att bry sig ett skit om.

Jag har försökt att göra media uppmärksamma på gruset och fick dom att skriva en artikel i landsortsblaskan, men den är ju snart bortglömd.
http://www.arbetarbladet.se/local_a...ng_1=101&avdelning_2=102&variabel=SANvinj.gif

Sen är det många som tycker att man ska se sig för när man är ute och kör, men det är inte så lätt att se gruset alla gånger. Dessutom kan man ju ha åkt på samma ställe ett par timmar tidigare och då var vägen fin. Grus och annat halt kommer alltid att förekomma på vägarna. Det går inte att helt komma ifrån att bilar ibland kan sprätta upp grus eller läcka olja / diesel på vägen. Men att med berått mod hälla ut grus är fan helt sjukt. :kocko

VägVerket har inga planer på att sluta med detta då det är ett billigt sätt att laga vägen. Kostnaden vältras isället över på försäkringsbolagen, som får betala de flesta klotningarna. Ska vi göra försäkringsbolagen uppmärksamma på problemet och hoppas att dom gemensamt stoppar rullgruset?

Eller är det någon annan som har några ljusa ideér?

men hur många registrerade fordon är motorcyklar av dom 4.5miljonerna?

måste ju göra nånting om dom får in en lista på 1000namn på hojåkare?

,men ingen som vet hur man kan ta sig in politisk väg? känner politiker, skriva klagobrev, brevbomba vv? Nånting måste vi kunna göra, de e ju fan livsfarligt, och har bevisas många gånger :kocko

mudder skrev:
Hur ska vi få VV att sluta med sandspridning på vägarna?

Jag mfl har försökt få lite fart på SMC, både lokalt och riks, om det här, finns bla en tråd om det hos SMC-Riks: http://www.motorcyklisterna.org/forum/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000004

Men det verkar gå trögt... antagligen dyrt för VV byta rep.metoder "bara" för att rädda några hojåkare från att köra omkull..

Antar att man kan övertyga SMC lägga mer energi på det här, att man kan försöka få med det här med vägarnas skick som en viktig punkt kring arbetet med att minska antalet olyckor, ett projekt som pågår, eller helt enkelt köra den "Franska metoden", attackera närmsta VV-kontor och fylla korriodrerna med grus och sand... :rolleyes: Kan kanske bli fina rubriker i tidningarna...

/B

Jag ringde nyss och pratade med en trafiksäkerhetsforskare på Folksam, men dom tyckte inte att det var deras problem.

http://www.folksam.se/forskning/trafik/forskningen.htm

Hon tyckte att jag ska kontakta vägtrafikinspektionen på VV. Tillbaka på VV och ruta ett alltså. :huvet

Jag fick nyss ett nytt uppslag. NTF, som är en ren trafiksäkerhetsorganisation kanske kan ta tag i det här?

mudder skrev:

Punka deras grusbilar. :hihi

Men visa för dom hur det går när man kommer på en sådan lagning (film), nån som vill offra sin hoj o kanske livet?

mudder skrev:
Jag fick nyss ett nytt uppslag. NTF, som är en ren trafiksäkerhetsorganisation kanske kan ta tag i det här?

NTF är trafiksäkerhetsfundamentalister, dom skulle hellre förbjuda motorcyklar än hjälpa oss.

benkar skrev:
"Franska metoden", attackera närmsta VV-kontor och fylla korriodrerna med grus och sand...

det kan faktiskt vara nått :) , Nej men allvarlig, jag menar detta. Fyller vi deras korridorer, kontor mm med grus och kommer med folk som blivit drabbade av detta (syftar på folk som kört omkull av detta och fortfarande är i livet, kan bli svårt att ta men nån som kört ihjäl sig, iofs bilder) så kanske dom inser faran med detta plus att dom får leva lite själv med detta grus :kocko

ps, va bara en ide, kanske ogenomförbar men en ide.... :tomten

SuperKnutte skrev:
Bombardera deras "lämna tips" med rapporter om rullgrus runt om i landet.. Kanske inte gör någon nytta alls, men man vet ju aldrig. Jag skrev just in ett inlägg i alla fall. :)
det har jag gjort iallfall, tre medelanden och tre olika avsändare med en massa klagomål och krav på att detta ska fixas! skriv ni med, om detta kan gå igenom på nått sätt så räddar vi många liv, skador & cyklar!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing