Hur starta???

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Hmm... Kankse em kansig fråga men iaf. Skulle starta hojen idag, gick inge vidare eftersom batteriet inte orkade dra runt motorn mer än ett par ggr. Men efter att ha laddat batteriet och försökt nu ett par ggr tror jag att jag har släckt tändstiften. Sagt och gjort så köpte jag nya, batteriet står på laddning de nya stiften sitter i och jag skall ut och prova snart. Hur skall jag göra för att inte släcka stiften igen ?? Ingen choke (stavning) eller full eller hur ?? Snälla hjälp mig...

RR_Jonas skrev:
Hmm... Kankse em kansig fråga men iaf. Skulle starta hojen idag, gick inge vidare eftersom batteriet inte orkade dra runt motorn mer än ett par ggr. Men efter att ha laddat batteriet och försökt nu ett par ggr tror jag att jag har släckt tändstiften. Sagt och gjort så köpte jag nya, batteriet står på laddning de nya stiften sitter i och jag skall ut och prova snart. Hur skall jag göra för att inte släcka stiften igen ?? Ingen choke (stavning) eller full eller hur ?? Snälla hjälp mig...

Jag utgår från att detta är första uppstarten för iår och därför är den lite trög, ge han lite startgas så skall det nog ordna sig.
Om det alltid är på detta sätt så får du helt enkelt lära dig hojens egenskaper vid start av Kall/Varm/sval/ljumen motor.

Last edited:
Skulle knappast tro att du dödat stiften p.g.a detta. Men det låter som att ett startaggregat skulle hjälpa.

synd att du köpte nya stift
räcker om du värmer dina gamla i spisplattan

jag brukar starta min med full choke när det är runt +10°C samtidigt så ger jag pyttelite gas
utan gas så startar inte den med choke
i garage där det är varmare så startar den utan choke, bara man gasar lite samtidigt

RR_Jonas skrev:

Möjligtvis har du surat stiften, men tror inte att de är förstörda. Testa med full choke, inget gasande.

Ok! Tack för alla svar!

Den starade på stuberten med nya stift... men jag skall kolla lite på de gamla man kanske kan behålla dom.

RR_Jonas skrev:
Ok! Tack för alla svar!

Den starade på stuberten med nya stift... men jag skall kolla lite på de gamla man kanske kan behålla dom.

Brän med gasolbrännare tills dom blivit helt röda, så är dem som nya igen :tummenupp
Det där om att sätta dom på plattan har jag aldrig hört förr! :)

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...