hur starka käkar har man?

swanx

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
Honda VFR 800 -02
Jag var med om en liten incident på jobbet igår vilket gjorde att jag fick mig en liten funderare.

Jag jobbar inom äldreomsorgen i södertälje och vi har en dam med parkinsons som utsöndrar ofantligt mkt slem..
Igår när jag skulle titta till henne innan maten hittar jag henne alldeles blå i ansiktet och medvetslös. Kunde ju konstatera att damen va påväg att bli kvävd av sitt eget slem och kallar på min kollega. Utan att ens fundera börjar vi gräva i halsen på tanten för att fria luftvägarna, drar ut massvis ur slem ur halsen på henne tills hon börjar andas och smått återfå sin normala ansiktsfärg..
Då till funderingen, vet ju att man inte ska stoppa fingrarna i en medvetslös persons mun, men hur pass starka käkar har man egentligen? :confused:
Säg att käkarna skulle gått ihop o låst sig, hur mkt skada hade det blivit på mina stackars fingrar? :näsblod
Självklart hade dom inte lossnat, om inte tanten hade haft tänder som en vithaj, men hade hon kunnat bita ner till benet? Bita av benet? :va
Kanske korkat, bara en liten fundering som sagt.. :)

Ta en stor morot och kläm så hårt du kan med fingrarna på den, gör du stor skada?
Ta samma fingrar och så klämmer du på ett av den andra handens fingrar så hårt du kan. Gör det ont?

Stoppa moroten i munnen och märk hur lätt du kan demolera den..

Man är stark i käkarna, jag tror nog man kan bita av benen i fingrarna om man verkligen försöker.
Men å andra sida, skulle ni ha låtit tanten kvävas? Det är inte ovanligt att man kan få gräva i munnen halsen med fingrarna om man hittar nån som satt något i halsen.

Varierar nog från person till person, men jag vet av egen erfarenhet (bråk med lillebror) att människan kan bita förbannat hårt bara man får grepp med kindtänderna. Han bet hål på handen på mig (mellan tumme och pekfinger) så det blödde ordentligt. Betänk då att han vid tillfället var 5 år gammal.

En fullvuxen människa med friska tänder kan nog ställa till med den del skada, men en gammal människa har nog inte samma kraft i käkarna, även om en kramp kan vara kraftig.

Ja jag vet att man har starka käkar...
Men inte kan man väl bita av fingrarna på folk... eller? :confused:
Isåfall är det slutgrävet i halsar på gammalt folk för min del.. :gnissla

Ja jag vet att man har starka käkar...
Men inte kan man väl bita av fingrarna på folk... eller? :confused:
Isåfall är det slutgrävet i halsar på gammalt folk för min del.. :gnissla

Om en människa biter dig precis i fingerleden kan du nog mista fingret, men rakt över benet klarar du dig ganska bra.
Man har ju minst kraft med framtänderna som är vassast och mest kraft i hörntänderna som i sin tur har större anliggningsyta.

Du kan ju prova att bita sönder benet från ett kycklinglår (tjockleksmässigt borde det stämma rätt bta) med framtänderna/hörntänderna, men tänk då på att kycklingen är tillagad så att benet har mjuknat.

Vad är det för fel på tänger?

Du kan ju även använda en sån där pappersplockare, zigenarpinne, som gatukontoret använder för att plocka skräp från marken.

2894484 Vad är det för fel på tänger?

Du kan ju även använda en sån där pappersplockare, zigenarpinne, som gatukontoret använder för att plocka skräp från marken.
länspump eller hävert funkar nog bättre på slem.

Nästa gång så kan du väl plocka ut löständerna på tanten först så behöver du inte riskera dina fingrar?

Det finns ju i alla fall två fall av avbitna tummar i krogslagsmål. Det senaste för någon månad sen hade ju även den mysiga tvisten att man misstänkte att bitare hade svalt.... stod i tidningarna för inte alls länge sen...

http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=8387_6
I dessa sammanhang är människan en vekling med en maximal bitstyrka på 77 kilo.

Hur gärna vill man att någon som väger 77kg ställer sig på en fingrar?

Jewla helvet. Nu vet jag att jag inte vill bli biten av en alligator iaf, 1,3 tons käktryck på massa små, vassa tänder. Aj :gnissla

Gör en liten kub av metall på typ en halv cm2 och be någon som väger 77 kg ställa sig på kuben som befinner sig ovanpå dina fingrar så vet vi sen. :tummenupp

Lite lätta krossskador kan man nog vänta sig. Däremot har jag svårt att tro att benet skulle gå av; tänder är ganska sköra och fungerar mindre bra mot hårda föremål.

Mvh

Krossade mitt finger i en skidolycka för ett tag sedan, skulle vara mäkta förvånad om det inte gick o göra det samma då man biter till.

Dock , om du trycker tumme o pekfinger från utsidan av kinden samtidigt, så långt bak som möjligt, så du känner kindtänderna genom huden så borde du effektivt kunna förebyggga/minska risken ganska så kraftigt.

Bara en teori....

Intubera tanten och gå till din lokala sportfiskebutik och handla en käftöppnare
kaftoppnare.jpg
så kan du sova lugnt......

Om man skall vara mer seriös så finns där en uppenbar risk för skador på fingrarna om damen i fråga använder all kraft hon har i käkarna, är du orolig ta en ren
clamp.jpg
och lägg mellan kindtänderna. Har du sen möjlighet använd tjockare handskar de går inte att bita igenom.

Mike Tyson någon?...

om jag inte minns fel så är "käken/tänderna" människans starkaste muskel

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna