Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
200 hästkrafter, säger Kawasaki. Men på den här videon är det inte mer än 170,5 hk (SAE, amerikanska hästkraft) på bakhjulet och 188 hk (SAE) med slipon och annan CPU. Så vitt jag har förstått så här 1 hk (SAE) i stort sett identisk med 1 europeisk hästkraft (SAE = 1,014 EU-hk).

BMW S 1000 RR mer än 190 hk på bakhjulet i svenska bromsbänkar.

Om siffrorna i videon stämmer är ju 2011 ZX-10 R en riktig bluff och besvikelse. Var är de 200 hästkrafterna?

Det här handlar inte om att det inte skulle räcka med 170,5 hästkrafter. Klart att det ”räcker”. Det räcker säkert med 70 hk för att köra fort på en kurvig väg. Men nu råkar det vara så att BMW är värst/bäst och Kawasaki visar en ny hoj som har ett syfte: locka alla som vill ha den värsta sporthojen med lika bra elektronik som BMW, men fler hästkrafter. Men den är ju för tusan svagare! Och det med besked. Den är ju inte ens starkare än den gamla ZX-10 R! Vad ska man tro?

:va

[YOUTUBE-ID]GJ6NeE6sYs4[/YOUTUBE-ID]

Det kan ju skilja rätt mycket från bänk till bänk, även vem som är bakom spakarna.
Men jag håller med dig om att det låter faktiskt lite oroväckande lite.

Test satt på en i söndags o den känns som en 600, jävla liten o smidig hojj fastän den sägs väga endel.mycket brutal hojj

Hört att den amerikansk versionen ska vara begränsad till 180 hk, gentemot den europeiska, men det är enbart ett rykte..

i filmen ovan har dom gjort det iallafall.

du ser fläktaggregatet framför hojen.

Är inte den till för kylning?

Om så är fallet så är det inte första gången, men det blir intressant när den jämförs med dess konkurenter/samma bänk samma dag osv.

Hur kan bänkar ge så ojämna resultat? En kW är ju en kW. Är det bara de yttre omständigheterna som gör att resultaten varierar, alltså om två olika typer av bänkar står i samma rum och mäter samma hoj, skulle man få samma resultat då?

Finns ju olika typer av bänkar. Knappast så att Det Norska Veritas eller liknande åker omkring och kallibrerar bänkar.

Rätta mig om jag har fel men är det inte vevaxel-Hp som Kawasaki uppgett?
I så fall stämmer ju 170Hp rätt OK i en bänk.

Hur kan bänkar ge så ojämna resultat? En kW är ju en kW. Är det bara de yttre omständigheterna som gör att resultaten varierar, alltså om två olika typer av bänkar står i samma rum och mäter samma hoj, skulle man få samma resultat då?
I en bra värld ja, men bänkarna är nog inte speciellt bra kalibrerade, framför allt inte sen dom var nya, och allt slitage här å var, okalibrerade givare mm ger antagligen en hel del mätfel i slutändan.

Läs om Dynojet på sidan jag länkar till. Dynojet är tydligen kalibrerad genom att köra skaparens Yamaha V-max i bänken och justera värdet så att det blev "rätt".

http://factorypro.com/magazine/Spor..._hp_reason,SportscarInternationalHartman.html

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!