Hur står sig en 660 modifierad

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hej!
Då jag funderat på att tävla nästa år har jag lite frågor...... funderar på att strippa min 660 så mycket det bara går (vikt) samt införskaffa helsystem och factorykam. Ni som kör mycket bana skulle detta räcka eller är det enbart byte till 525/husa som gäller??
Eventuellt Husqvarna för att göra vissa nöjda här på forumet :D

Jag kör orginal o de funkar men den e VÄLDIGT klumpig om man jämför med
husa eller ktm 520/525.

En orginal 520 känns som en moped om du kommer från 660 (har en själv jag vet). 660:n e väldigt mycke starkare från botten så när man sätter sig på en 520 tycker man den e slöare än va den är pga den behöver varvas mer.

På stora banor med långa rakor och utan hårnålar så står den sig nog bra, men på knixiga banor är den klumpig. 660:n är ingen höjdare att köra på grus heller, svårt att flytta sig i sadlen för de e för mjuk.

Det bästa med 660 är nog driftsäkerheten, man behöver ju knappt ställa ventilerna.... o de e ju gutt.

Ska du tävla seriöst ska du nog ha nått lättare men kör du bara för att de e skoj så behåll 660:n

Factorykammen e jag sugen på.... eller så säljer jag både 660:n o 520:n o köper en färdig kittad ktm580.

/Niclas

med beslutsångest

Factorykamen är inte den kammen jag skulle rekomendera.
Finns en kam som förbättrar vridet vid tidigare register än vad factorykamen gör.

För det är väl vridet ni vill ha fram?

Vettig hoj om du ska åka gata och rejsa på kul.
På tok för klumpig för att verkligen hävda sig i race dock.

Men, som sagt:
Du har inte mycket strul med den så de kan vara en bra hoj för att känna efter om rejs är nåt för dig. Isf kommer du att trappa ner gatåkat och börja åka merbana och mx så småningom iaf och då köpa en hoj mer lämpad för bana och mindre för trafik skulle jag tro...
Det är svårt att verkligen slåss med en hoj på över 120kg, vikten är vitigare än effekten. Med 55 kusar på bakhjulet kan du ta podium på nästan alla banor. Med 130kg vinner du inte ens med 70 kusar på slangen.

Daniel...

Tackar för alla svaren :tummenupp
Får bli att testa sig fram lite o se om detta med race är något för min del och köpa båge i efterhand.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT