Hur står det till med kamkedjan..

AleX skrev:
Har du två markeringar på ditt kamdrev?

Varje drev har två markeringar, det finns både IN och EX märkt på dem, markeringarna är inte i linje med varandra så det är bara en per drev som ska vara i linje med toppen (IN på in och EX på ex så klart...). Dock kan det vara så att jag har HRC prylar i min motor, säljaren sa det men jag är inte säker... därför kanske det skiljer lite från dina drev.

Last edited:
erik skrev:
Varje drev har två markeringar, det finns både IN och EX märkt på dem, markeringarna är inte i linje med varandra så det är bara en per drev som ska vara i linje med toppen (IN på in och EX på ex så klart...). Dock kan det vara så att jag har HRC prylar i min motor, säljaren sa det men jag är inte säker... därför kanske det skiljer lite från dina drev.

shit nu blev de inte lätt igen..

jag får väl åka hem o laborera mig fram till något vettigt...

AleX skrev:
shit nu blev de inte lätt igen..

jag får väl åka hem o laborera mig fram till något vettigt...

Jag mekade med hjälp av en haynesmanual som ju beskriver en standardmotor och för mig funkade det utmärkt så eventuella skillnader (om jag nu har HRC-kit) verkar vara av den karaktären att det inte påverkar något i detta fall. Du kan nog bortse från mitt förra inlägg eftersom det kanske rörde till det. När jag kommer hem kan jag kolla om jag har fler/bättre bilder från vinterns mekande.

erik skrev:
Jag mekade med hjälp av en haynesmanual som ju beskriver en standardmotor och för mig funkade det utmärkt så eventuella skillnader (om jag nu har HRC-kit) verkar vara av den karaktären att det inte påverkar något i detta fall. Du kan nog bortse från mitt förra inlägg eftersom det kanske rörde till det. När jag kommer hem kan jag kolla om jag har fler/bättre bilder från vinterns mekande.

Mitt andra problem är att jag har ingen manual.. bara till den nyare varianten men jag tycker att det borde vara samma.. eller? :huvet

Kolla som strecken har märkning tex IN eller EX på insug ska strecket vid IN ligga i linje och på avgas EX (om sånn märkning finnes)

/fredde

freddexwing skrev:
Kolla som strecken har märkning tex IN eller EX på insug ska strecket vid IN ligga i linje och på avgas EX (om sånn märkning finnes)

/fredde

Finns inte utan det som finns är att det står på kamen in och Ex.. jag gissar att dessa ska vara uppåt..
Om man säger att jag sätter mig på mcn och börjar räkna cylindrar från vänster till höger så på nr 1 så står kamloberna uppåt och bort från varandra... om ni förstår..

Shit detta blir inte bra..

Får det inte som jag vill..
Det går inte att få T märket att stämma med kammarnas märke
antingen så stämmer båda men inte T märket på veven..
Eller så stämmer en kam och veven..

Så som det står nu så ligger den ena precis under topplockslinjen medans den andra ligger en mm under på motsatt sida..

AleX skrev:
Finns inte utan det som finns är att det står på kamen in och Ex.. jag gissar att dessa ska vara uppåt..
Om man säger att jag sätter mig på mcn och börjar räkna cylindrar från vänster till höger så på nr 1 så står kamloberna uppåt och bort från varandra... om ni förstår..

Då har du i alla fall lagt dit kammarna på rätt sätt.

Har du ingen IN och EX märkning på dreven? Det har jag...

AleX skrev:
Shit detta blir inte bra..

Får det inte som jag vill..
Det går inte att få T märket att stämma med kammarnas märke
antingen så stämmer båda men inte T märket på veven..
Eller så stämmer en kam och veven..

Så som det står nu så ligger den ena precis under topplockslinjen medans den andra ligger en mm under på motsatt sida..

Låter lite som när jag höll på, efter några försök blev det dock rätt...

Kollade igenom mina bilder nu, har tyvärr inga som tillför något till detta problem.

Jag har en Haynesmanual som täcker 91-98, vilken årsmodell har du?

erik skrev:
Då har du i alla fall lagt dit kammarna på rätt sätt.

Har du ingen IN och EX märkning på dreven? Det har jag...

nix står inget på dreven..
Men jag har en motor från 87.. så de ser inte likadant ut.. mina drev sitter mitt i motorn.. istället för vid sidan...

Last edited:
Ikväll kommer motorn att startas.. skriver ikväll om det gick eller Inte...

Jag tackar alla som har medverkat i tråden :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Ahh... du håller på och drar liv i den gamla.
Berätta gärna mer om vad du gjort med den :tummenupp

:rodnar

ehh jag vill inte vara så men den har fått agera organdonator :gnissla

Motorn ska provstartas nu.. MEN VAR I "¤!##% har jag lagt nycklarna

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026