Hur ställer ni in dämparna?

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Yamaha Thunderace -01
Är det någon som vill dela med sig av lite tips på hur ni har dämparna inställda (fram+bak). Dämpning/retur etc...
Tänk er att ni skulle köra en långresa med både passagerare och packning och gärna tips på hur ni skulle ställa in ifall ni körde sportigare men bara förare....
.
?

När jag köpte min var den lite hårdare ställd, men då justerade jag allt direkt i standard lägen, för att ha något att utgå från :fakta Har nu senare ställt fjädringen fram ett steg spändare, dämparna lite hårdare (både upp å ner) och bak ställde jag endast dämpningen något hårdare... Kör både ensam och med flickvän, å tycker det blev mycket bättre :tummenupp

Detta var ju nu inga faktabaserade justeringsåtgärder anpassade enligt situation utan endast vad jag gjort :p

Jag hadde en Thunderace-00 förra året och åkte nästan uteslutande vägar med kurvor och med raskt styrtempo :p
.
Fronten lämnade jag nästan original föruton nåt snäpp mer retur resp kompression´s dämpning.

Bak spändes fjädern till 3é hårdaste hacket( jag provade ännu hårdare men då vart den lurig vid "hårda" inbromsningar då bakhjulet tapade vägkontakten väl ofta).

Baken ställdes även returen typ 5 snäpp hårdare och kompressionen nått eller ett par snäpp.
Tyvärr har jag inte mina inställningspapper kvar.

Bör nämnas att jag väger ca 100kg med utrustning.

Om du tycker hojen är "svajjig" i högfarts böjar så öka returdämpningen bak framförallt.

ace skrev:
Är det någon som vill dela med sig av lite tips på hur ni har dämparna inställda (fram+bak). Dämpning/retur etc...
Tänk er att ni skulle köra en långresa med både passagerare och packning och gärna tips på hur ni skulle ställa in ifall ni körde sportigare men bara förare....
.
?

Allt på det mjukaste, & då menar jag allt :fakta

Jag anser att du ska kolla förspänningen på fjädrarna innan du börjar laborera med comp & rebound.

Steg 1: Fyft hojen bak utan förare och ca halv tank.
mät mellan hjulaxel och en fast punkt på bakpartiet rakt ovanför hjulaxeln, skriv upp måttet. Låt oss säga det blev 150mm mellan punkterna.

Steg 2: Ta på dig all utrustning som du brukar ha på dig när du kör, sätt dig på hojen och be polarna att hålla balansen på hojen och dig utan att trycka ner hojen.
Du skall givetvis hålla fötterna på fotpinnarna. Se till att polarna håller balansen på framdelen av hojen, mindre risk att dom trycker ner den.
Nu skall ni mäta igen mellen samma punkter som ovan. Låt oss säga att måttet nu blev 120mm.
Då tar du 150 - 120 = 30.

25-35mm är race inställningar = mycket hårt = njursvikt = så kör jag

30-40mm är för sportig gatåkning = som min var orginal = mera komfort.

Fram så gör du på samma sätt som ovan fast ni mäter från hjulaxeln till exempelvis packboxen om du har en upsidedown gaffel, vad du än har så ska ni mäta längs gaffeln, mellan 1 rörlig del mot 1 fast punkt. Polarna skall balansera dig och hojen på bakpartiet.

Dessutom så ska du gunga hojen försiktigt när du sitter på utan att använda bromsen innan ni mäter det sista måttet.
Det gäller både när ni mäter fram och bak

Pappret ska du ha till att skiva upp vad du hade för inställningar innan och efter så du alltid kan gå tillbaka till ursprunget.

Re: Re: Re: Hur ställer ni in dämparna?

Gildemeister skrev:
Vad ska det vara bra för?

Tycker det är skönt med mjuk inställning, & nu när jag kör halvförsäkrat så "rejsar" jag inte så mkt, så då är det OK att ha en mjuk hoj

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!