Jag anser att du ska kolla förspänningen på fjädrarna innan du börjar laborera med comp & rebound.
Steg 1: Fyft hojen bak utan förare och ca halv tank.
mät mellan hjulaxel och en fast punkt på bakpartiet rakt ovanför hjulaxeln, skriv upp måttet. Låt oss säga det blev 150mm mellan punkterna.
Steg 2: Ta på dig all utrustning som du brukar ha på dig när du kör, sätt dig på hojen och be polarna att hålla balansen på hojen och dig utan att trycka ner hojen.
Du skall givetvis hålla fötterna på fotpinnarna. Se till att polarna håller balansen på framdelen av hojen, mindre risk att dom trycker ner den.
Nu skall ni mäta igen mellen samma punkter som ovan. Låt oss säga att måttet nu blev 120mm.
Då tar du 150 - 120 = 30.
25-35mm är race inställningar = mycket hårt = njursvikt = så kör jag
30-40mm är för sportig gatåkning = som min var orginal = mera komfort.
Fram så gör du på samma sätt som ovan fast ni mäter från hjulaxeln till exempelvis packboxen om du har en upsidedown gaffel, vad du än har så ska ni mäta längs gaffeln, mellan 1 rörlig del mot 1 fast punkt. Polarna skall balansera dig och hojen på bakpartiet.
Dessutom så ska du gunga hojen försiktigt när du sitter på utan att använda bromsen innan ni mäter det sista måttet.
Det gäller både när ni mäter fram och bak
Pappret ska du ha till att skiva upp vad du hade för inställningar innan och efter så du alltid kan gå tillbaka till ursprunget.