Hur ställer man kamkedjan rätt på en KTM 625 -02 ?

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Som rubriken löd. Hur ställer man kamkedjan rätt. Förstod inte riktigt på verkstadsboken. Hur vet man att kolven är på rätt ställe när man monterar ihop kedjan och kamaxeln ? Vad jag förstått så finns det markeringar på kamdrevet och kamaxeln, dvs markeringarna ska ligga mittemot varandra när man monterar ihop drevet och kamaxeln. men som sagt, hur ser man att kolven är på rätt plats??

Vill ju inte riskera att ventilerna krockar med kolven när jag startar hojen.

En annan fråga. Behöver man fetta in kamaxeln med nåt fett innan man monterar kamaxeln? Enligt verkstadsboken behöver man bara inolja lagren på kamaxeln med vanligt motorolja innan. Stämmer det?

Tacksam för svar

/M

du måste ju låsa motorn men en skruv i framändan på motorn, samma som när du ställer ventilerna!!

Här är en bild på hur drevet ska sitta då vi bytte till Rallykammen!

Bifogat

• Kamdrev.jpg
    Kamdrev.jpg
    101.9 KB · Visningar: 77
Jag var tvungen att låsa upp motorn för att ta loss kolven för kontroll. Alltså i vilket läge ska kolven vara i när jag återigen låser motorn. ? Finns det nåt markering som man kan se och därefter låsa motorn?

Okej med samma olja som man fyller på sen ?

Last edited:
-MLM- skrev:
2337696 Jag var tvungen att låsa upp motorn för att ta loss kolven för kontroll. Alltså i vilket läge ska kolven vara i när jag återigen låser motorn. ? Finns det nåt markering som man kan se och därefter låsa motorn?

Okej med samma olja som man fyller på sen ?

kolla i boken sidan 6-11E & 6-12E och de står inget speciellt ang kolven, men det är väldigt viktigt med de markeringarna på den bilden jag lade upp!

Last edited:
Ställ kolven i topp.Och märkena på kamdrev/kamaxel mot varandra precis som du skrev.Sen ska märkena längst ut på kamdrevet(syns till vänster på bilden)hamna precis vid delningsplanet.Nockarna ska peka neråt när du fått dit det rätt.Lika på KTM RFS och Husaberg också.

Busaberg skrev:
2337711 Ställ kolven i topp.Och märkena på kamdrev/kamaxel mot varandra precis som du skrev.Sen ska märkena längst ut på kamdrevet(syns till vänster på bilden)hamna precis vid delningsplanet.Nockarna ska peka neråt när du fått dit det rätt.Lika på KTM RFS och Husaberg också.

Okej!

Finns det absolut inte annat sätt att se i vilket läge kolven ska vara i ?

Du har väl en låsskruv på framsidan av motorn?Annars får du sticka ner något i tändstiftshålet och känna efter när kolven vänder.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back