Hur ställer man in YPVSen?????

Jeppo

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Vedum
Hoj
DT125R
Jag har nästan försökt en hel jäv*a dag att ställa in ypvs:en på min dtr. Jag har läst på massa sidor om hur man gör men jag fattar inte och det blir bara fel. Så om nån kunde tala om hur man gör på ett ENKELT sätt hur man gör så vore det skit schyst...:tummenupp
 
ja eftersom du redan pillat på den så blir det svårare. det finns en as enkel guide till att göra det rätt.. fån det att den står i strypt läge ska man skruva av "plast biten" som håller justerwirearna (stavning :S) och skruva bulten bakom 180grader och sen dra på plastbiten igen.

men det bästa du kan göra nu är väll att ta bort kröken ocg sen kolla in i avgasporten och se när den är öppen helt. sen låser du bulten eller plastbrikan så den står så hela tiden.

nu kommer du få kasst bottendrag men fulleffekt på högvarv. glöm inte att ta bort strömkabeln till moton som styr wirerna.

min gasreste på 2:an och toppa 140 med detta, det var bra, lät som fan oxo :D

/David
 
ja eftersom du redan pillat på den så blir det svårare. det finns en as enkel guide till att göra det rätt.. fån det att den står i strypt läge ska man skruva av "plast biten" som håller justerwirearna (stavning :S) och skruva bulten bakom 180grader och sen dra på plastbiten igen.

men det bästa du kan göra nu är väll att ta bort kröken ocg sen kolla in i avgasporten och se när den är öppen helt. sen låser du bulten eller plastbrikan så den står så hela tiden.

nu kommer du få kasst bottendrag men fulleffekt på högvarv. glöm inte att ta bort strömkabeln till moton som styr wirerna.

min gasreste på 2:an och toppa 140 med detta, det var bra, lät som fan oxo :D

/David

hmm. jag vet att man kan ställa upp den så för det har jag på min andra dt. men jag vill ha bottendrag och att den varvar ut samtidigt.. om det nu går??.. Annars får jag la ställa upp den för det är inte kul o bli ifrån körd.
 
hmm. jag vet att man kan ställa upp den så för det har jag på min andra dt. men jag vill ha bottendrag och att den varvar ut samtidigt.. om det nu går??.. Annars får jag la ställa upp den för det är inte kul o bli ifrån körd.

Är du säker på att den är strypt?

Så här ska de se ut när de är rätt, när du varvar över 7000varv ska de se ut så här (den röda pricken).
 

Bifogat

  • den ska vara.JPG
    den ska vara.JPG
    46.5 KB · Visningar: 370
  • DSC07584 (Small).JPG
    DSC07584 (Small).JPG
    44.5 KB · Visningar: 280
Last edited:
Om det är otydligt på marzz's bild så ska ögglan "lina upp" med ett hål i bakgrunden

bara att skruva loss luckan, varva och se hur det står till ;)
 
man ska alltså bara tabort plast grejen med vajrar skruva metalbiten brevid ett halft varv (180grader) så ska den gå jävul sen ? jag testat att ställa om vajrarna tänkte fall han öppna mer då `?

e det bäst att låsa den eller bara ställa upp den ?:confused:
 
Last edited:
att bara pilla på vajrarna hjälper inte. och Marzzs med din bild hur den ska stå bror helt på vilken sida han börja gänga på bulten som håller i plastskivan.
 
min öppnar inte när plastbrikan visar vid hålet.den öpnar långt efter typ vid vänstra insekskruven. jag får testa lite hemma..
 
3142592 min öppnar inte när plastbrikan visar vid hålet.den öpnar långt efter typ vid vänstra insekskruven. jag får testa lite hemma..
ja eftersom han har gänget på den annorlunda än vad du gjorde. förstår att det inte handlar om hur plastskivan står. utan "skruven" bakom.
 
okej min är uppställd nu :yoparty mö mer drag i den nu :tuttar jeppo och jag fixa det tillslut :D undran om bensin räckningen blir högre :D
 
Tack för alla svar jag fick den att stå rätt tillslut:). Så tack för alla svar det va skit schyst:)
 
ja eftersom du redan pillat på den så blir det svårare. det finns en as enkel guide till att göra det rätt.. fån det att den står i strypt läge ska man skruva av "plast biten" som håller justerwirearna (stavning :S) och skruva bulten bakom 180grader och sen dra på plastbiten igen.

men det bästa du kan göra nu är väll att ta bort kröken ocg sen kolla in i avgasporten och se när den är öppen helt. sen låser du bulten eller plastbrikan så den står så hela tiden.

nu kommer du få kasst bottendrag men fulleffekt på högvarv. glöm inte att ta bort strömkabeln till moton som styr wirerna.

min gasreste på 2:an och toppa 140 med detta, det var bra, lät som fan oxo :D

/David

YPVS är inte någon strypning utan en rörlig avgasport för att man skall få ett hyfsat botten drag och samtidigt bra toppeffekt. YPVS funtionen se länk
http://www.RD350lc.net/pageYPVS.htm
Ang inställning. så skall "u" på plastbiten stå mot hålet i cylindern när man slår på och av tändning dvs i utgångsläge, när man startar motorn så vrids den till höger dvs avgasporten sänks =bra bottendrag , när när varvtalet överskrider 7000? (ej säker på125) vrids den till vänster å är den helt öppen. Står den fel ej öppnar tillräckligt vid höga varv så är det stor risk att man bränner hål på kolven
 
Men det blir ju som en strypning när den inte öpnar. Hadde tänkt att köpa DEP rör. Nån som har det o vet om det blir nån efekt??
 
YPVS är inte någon strypning utan en rörlig avgasport för att man skall få ett hyfsat botten drag och samtidigt bra toppeffekt. YPVS funtionen se länk
http://www.RD350lc.net/pageYPVS.htm
Ang inställning. så skall "u" på plastbiten stå mot hålet i cylindern när man slår på och av tändning dvs i utgångsläge, när man startar motorn så vrids den till höger dvs avgasporten sänks =bra bottendrag , när när varvtalet överskrider 7000? (ej säker på125) vrids den till vänster å är den helt öppen. Står den fel ej öppnar tillräckligt vid höga varv så är det stor risk att man bränner hål på kolven

Du verkar ha fattat det rätt men DT125R (vissa årsmodeller) har den som strypning
Stänger så mycket som den ska men öppnar bara en del av vad den ska

Men jag undrar en sak, när den bara öppnar till viss del skiljer det mycket med att öppna helt?
För jag tyckte att min polares DT125R hade mer kick vid 7000rpm (jag har iofs ingen varvräknare) än min hoj
Min kändes som lite jämnare i effekten, inte svagare eller så men
 
Hej, skriver i denna tråden också eftersom jag inte verkar fatta den hjälpen jag har fått i min tråd(A) Så som jag har fattat de så ska jag låsa ypvs för att den ska gå bra, men hur gör jag det då. de här med att vrida åt olika håll funkar inte för mig.

Men i min tråd stod det att man skulle kolla där avgassystemet sitter o hålet där. men ska man inte kolla hålet som är i den saken där vajrarna sitter, jag behöver hjälp, min går knappt i 110 o den har ett ostrypt giannelli på:S

Förlåt om jag verkar vara trögfattade, men jag fattar inte det folk har skrivit förut, hjälp mig nån(A) :)
 
Hej, skriver i denna tråden också eftersom jag inte verkar fatta den hjälpen jag har fått i min tråd(A) Så som jag har fattat de så ska jag låsa ypvs för att den ska gå bra, men hur gör jag det då. de här med att vrida åt olika håll funkar inte för mig.

Men i min tråd stod det att man skulle kolla där avgassystemet sitter o hålet där. men ska man inte kolla hålet som är i den saken där vajrarna sitter, jag behöver hjälp, min går knappt i 110 o den har ett ostrypt giannelli på:S

Förlåt om jag verkar vara trögfattade, men jag fattar inte det folk har skrivit förut, hjälp mig nån(A) :)

http://www.dtr125.net/tuningf.htm

Där har du alla info du behöver, jag laddade hem ett översättningsprogram och drog ut sidorna. Sen gick jag ut till mc:n med pappret och verktygen och började från punkt 1. :tummenupp :)
 
3146348 Du verkar ha fattat det rätt men DT125R (vissa årsmodeller) har den som strypning
Stänger så mycket som den ska men öppnar bara en del av vad den ska

Men jag undrar en sak, när den bara öppnar till viss del skiljer det mycket med att öppna helt?
För jag tyckte att min polares DT125R hade mer kick vid 7000rpm (jag har iofs ingen varvräknare) än min hoj
Min kändes som lite jämnare i effekten, inte svagare eller så men
ja helt öppet eller 5mm halvöppet gav 5-10 km och jävla ax...men som sagt. min är låst. om din fungerar som den ska så blir det typ ingen kick. niklas TDR var korrekt avstryp medans min var låst. vi axade ju lika bra eftersom jag alltid koppla upp den till effektkurvan när jag skulle iväg. visst det går på bakhjulet 1.2. lite 3:an men det var ju bara kul :P

(min gick fortare oxo. fast det var nog bara för min vägde lite mindre :hihi )
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top