Hur ställa in TPS:r på KTM 990 SM?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Är det någon som har koll på hur man ställer in TPS:erna på en KTM 990 SM, eller är detta något man behöver kontakta en verkstad för att göra? På förgasarhojarna ska man kunna använda en multimeter, men inte på de som har insprut (om den infon jag har fått fram är korrekt). Då behöver man en obd2 kabel och något program (tuneecu?) Om någon har koll på exakt hur man gör detta så vore en guide väldigt uppskattad.

Hur är förresten TPS:rna är uppbyggda? Är de fjäderbelastade, så att när de är bortkopplade alltid utgår till sitt noll-läge? Går dessa att sätta tillbaks fel när de har varit borttagna, dvs. ett halvt varv åt fel håll? För då jag satte tillbaks den ena så tog det tvärstopp efter bara någon milimeter i sidorörelse, så jag fick ta loss den igen -> dra spjället till max -> sätta tillbaks den. Då hade jag full rörlighet igen.

Du har nog missuppfattat det hela :) En förgasare kan du inte ställa in med en multimeter. Det är fan så mycket svårare att ställa in en förgasare rätt än en tps :) Men en multimeter kan du ställa in tps, du behöver dock veta vilka värden det ska vara, vilket du bör hitta i service manualen till din hoj. Testa att googla fram den så fixar du det lätt med en multimeter :)

Nu missuppfattade du nog mig. :) Det var TPS:n på förgasaren jag syftade på, inte själva förgasaren.

Se nedan:
KOTH:
Checking the throttle sensor (950 carbed engines only. Injected engines must be checked with the KTM diagnostic tool or TuneECU)

http://www.ktm950.info/how/wotf/wotf.html

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort