HUR STÄLLER MAN TPS:en (trottle position senor) GSXR

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Husa 650
Har ju länge nu haft problem med min hoj att den går dåligt på lågavarv och tomgång. Bytte igår TPS:en och det gjorde undervärk! =) dock går den fortfarande lite lite dåligt efter 8000 varv samt runt 12000varv. Det var också så att den vid 1 tillfälle gick skit, då stängde jag av och starta igen så gick den riktigt. Precis som om man resetar en vanlig dator =)

Jag körde hojen varm... och hade den sedan igång ... ställde in med hjälp av delermode så att den stod i -C00 har sedan testat vid lite olika tillfällen och dne står i -c00 Så frågan är! STår TPS helt rätt eller kan man liksom fin justera den på något sätt? Har jag gjort något fel när jag ställt in den?

Har en Suzuki GSXR 2001 1000CC
Tack på förhand

:confused:

Last edited:
Tjena.
Jag har ingen GSXR men TPSen brukar man kunna kalibrera med motorstyr.
Hur står troligen i någon manual, eller så för du info i denna tråd av någon som kan bättre än jag.
Men som oftast ändar man inte fysiskt på TPSen, den har ett fast monteringsläge.
Är det en klassisk så har den 3 kablar och man kan med en multimeter mäta så den har rätt värden och framför allt inte hoppar som fan när man vrider den.

Anders

Wander skrev:
2157708 Tjena.
Jag har ingen GSXR men TPSen brukar man kunna kalibrera med motorstyr.
Hur står troligen i någon manual, eller så för du info i denna tråd av någon som kan bättre än jag.
Men som oftast ändar man inte fysiskt på TPSen, den har ett fast monteringsläge.
Är det en klassisk så har den 3 kablar och man kan med en multimeter mäta så den har rätt värden och framför allt inte hoppar som fan när man vrider den.

Anders

Det med fast monteringsläge är nog olika. På min mäter man mellan två pinnar på tps'en medans man vrider hela tps'en i fästpunkterna.

Ja nått fast läge har den inte =( däremot kanske man skulle ställa in den efter OHM istället för att titta på displayen på märkningen -C00 eller _c00...

vet ju att det skall vara 1.0 ohm utan gas och 4.3 ohm med fullgas, men det känns som om värderna beror lite på hur du ställt tomgången m.m? kan man gå efter detta? fullgas är ju alltid fullgas, men ingen gas kan väl variera lite ´känns det som??... det är 3 kablar på den gul, svart och blå =)

MER HJÄLP TACK =) känns som om vi börjar komma nån stans i alla fall :banana

Rörlig position på TPS, se där då lärde jag mig något också, bra.
Vet som sagt inte så mycket om din hoj men dom TPSer jag mätt har tre stift där man mellan två alltid har full resistans.
Mäter man sedan mellan något av de två stiften och det tredje ska man få ett variabelt värde. Som mitten benet på en potentiometer.

[

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back