Hur spela på australiensisk trätrumpet?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Som sagt, jag har köpt mig en didgeredo, digdero,, australiensisk trätrumpet. Men jag får inte alls fram det ljud jag vill ha, den fungerade utmärkt när försäljaren demonsterade den, så felet ligger troligen hos mig. Är inte så värst musikalisk, bra dagar kan jag höra skillnaden på ett piano och en gitarr. Men jag vill gärna göra ett försök att lära mig.

Har för mig att jag har sett ett filmklipp på en forummedlem framföra det djupt rörande stycket "Dingon gråter i natten" på efterfrågat instrument. Någon som kan hitta den tråden, eller ännu bättre vore om kompositören själv steg fram och gav lite tips.

Med tack på förhand.

Thermal skrev:
Som sagt, jag har köpt mig en didgeredo, digdero,, australiensisk trätrumpet. Men jag får inte alls fram det ljud jag vill ha, den fungerade utmärkt när försäljaren demonsterade den, så felet ligger troligen hos mig. Är inte så värst musikalisk, bra dagar kan jag höra skillnaden på ett piano och en gitarr. Men jag vill gärna göra ett försök att lära mig.

Har för mig att jag har sett ett filmklipp på en forummedlem framföra det djupt rörande stycket "Dingon gråter i natten" på efterfrågat instrument. Någon som kan hitta den tråden, eller ännu bättre vore om kompositören själv steg fram och gav lite tips.

Med tack på förhand.
Vart köpte du den? Dom är ju coola...

Thermal skrev:

Med tack på förhand.

Denna?

Thermal skrev:
Men jag vill gärna göra ett försök att lära mig.

Tricket är att vara riktigt slapp i läpparna när man blåser i didgen. Dom skall fladdra rejält s.a.s. Sen bör du även vinkla didgen så att den står snett ned mot golvet, dvs nederkanten på didgen skall vidröra golvet. När du väl börjat få oljud i didgen kan du prova att göra läten precis som om du skulle sjung/prata/väsnas.

Så gör du för att få till ljudet. Hur man gör för att få till rundandningen, det är däremot en gåta för mig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg