Hur spara filmklippen inför redigering?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har drygt 6h film i dv-kvalité på en hårddisk, 64 gb tar det upp. I genomsnitt kanske det är 15 min per film som är intressant att använda vid redigering.
Frågan är hur jag gör för att plocka ut dom klippen jag vill spara för framtida bruk utan att försämra kvalitén?

Enda sättet jag kan komma på är att plocka ut dom klippen jag vill ha och sedan välja "Create movie" (använder Pinnacle Studio 9), och sedan spara det som en mpeg fil.

Men dels tar det en j-a tid att göra så och sen så försämrar jag väll kvalitén när jag gör om den till mpeg? Ska ju sedan använda den mpeg filmen för att plocka ut klipp vid filmredigeringen, och då vill man ju ha bästa möjliga kvalité...

Nån som kan berätta hur man ska göra?

Hmm... Jag använder Vegas Video 6.0 och jag ser inga problem med att lägga över klippen till datorn för att sedan låta dom ligga på min externa hårddisk rätt upp och ner.

Men kan du inte, nu när du vet vilka klipp du ska ha med lägga över just det till datorn och radera resten?

tvålen skrev:
Men kan du inte, nu när du vet vilka klipp du ska ha med lägga över just det till datorn och radera resten?

Inte för att vara taskig eller så, men det var precis det han frågade efter hur man skulle bära sig åt för att göra :D

Jag TROR inte att man kan göra på annat sätt än det du beskrev, iaf. inte med det program du använder (jag kör med samma).

Däremot borde det väl gå att hitta en liten editor som klipper råa avi-filer där man vill (förutsatt att du nu har dumpat över från kameran i avi-format).

Edit: Jag tror att jag hade otur när jag trodde att du menade det jag trodde :D

Man behöver ju faktiskt inte dumpa hela bandet, utan man kan välja vad som ska tankas över, och då kan du ju välja vilka scener som ska tas med. Liiite mer pillgöra, men du har säkert ingenting bättre för dig (som att vara ute och köra för fort på vägarna). :D

Last edited:
Om du har en kamera med DV-in kan du föra tillbaka filmen till band... Band är billiga!

mankan skrev:
2208942 Inte för att vara taskig eller så, men det var precis det han frågade efter hur man skulle bära sig åt för att göra :D

Jag TROR inte att man kan göra på annat sätt än det du beskrev, iaf. inte med det program du använder (jag kör med samma).

Däremot borde det väl gå att hitta en liten editor som klipper råa avi-filer där man vill (förutsatt att du nu har dumpat över från kameran i avi-format).

Edit: Jag tror att jag hade otur när jag trodde att du menade det jag trodde :D

Man behöver ju faktiskt inte dumpa hela bandet, utan man kan välja vad som ska tankas över, och då kan du ju välja vilka scener som ska tas med. Liiite mer pillgöra, men du har säkert ingenting bättre för dig (som att vara ute och köra för fort på vägarna). :D

Jaha okej... Kanske missförstod frågan lite. Om det inte framgick menade jag också att han kunde göra som du skrivit i slutet av ditt inlägg.

Attans, jag som ville ha en lösning som skulle ta 5min och va tokenkel..... :tungan Orkar ju inte sitta o greja så mkt vid datorn nu, det är sånt som vintrar är till för :fakta

Får helt enkelt köpa en massa band och låta filmerna ligga kvar på dom tills i vinter :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti