Hur "spänner" ni hojen?

Längst fram på släpet och spänn neråt i t.ex. styrkronan.
Snabbt skrivet... Det ger sig, bara den har stopp för att fara framåt.

Du sätter framhjulet i ena hörnet på släpet och spänner ner gaffeln lite lagom. Bör inte trycka ihop den i botten.

Sen sätter du bakhjulet mot ena sidan av släpet och spänner fast även det. Sen ska det inte välta. =)

Om du spänner den ståendes på sidostödet så får du vara försiktig.
Det har hänt att folk spänt för hårt och sidostödet knäckts.
Bäst är att ha den helt upprätt spänd neråt/framåt.
med spännband runt gaffelkronan med framhjulet kloss an framlämmen på kärran.
Lycka till.

Använd dessutom riktiga spännband som verkligen orkar hålla motorcykeln vid en panikbromsning, eller över några svenska tjälskott! Använd inte under några omständigheter rep! :ajjabajja

ställ hojen mot framkant på släpet, surra spändband runt gafflarna (hellst ett på
varje sida/gaffel), och om du bara har ett spännband så se till att surra runt bandet
flera gånger, runt/över bandet, så det INTE kan glida (då välter hojen,, prövat det själv, det kostade
750 för ny backspegel). Sedan spänner du ner gafflarna så dem går iaf halvvägs,
sedan surrar du fast bakljulet så det inte stutsar runt (samma här, surra flera varv runt fälgen när du drar genom bandet).
Och som någon sa,,, använd spändband,, låt bli rep!
Lycka till!

Som alla andra skriver,framhjulet mot framstammen.

Ett band på varje sida fram,snett utåt kanten det är det som gör sidostabiliteten.

Ett igenom bakhjulet.(dra igenom ett varv)

Toppa med ett rätt över (ta av sadlen)

Viktigaste är att man trycker ner så att hjulen har odentligt fäste på kärran,annars spelar det ingen roll hur mycket du binder,slinter ett hjul undan så lägger sig hojen på ett eller annat vis.

OCH INGET stöd nere,knäcks det inte så gör kärrgolvet det istället när hojen fjädrar utav guppen.

Jag brukar i vanligaste fall skuva ihop en "ram" # av 4 st bräder utav lämpligt mått som håller framhjulet på sin plats och spänna hojen mot framstammen med ett spännband runt vardera styrhalva samt ett tvärs över bakhjulet för att den inte ska ha chansen att hoppa från sida till sida...fast det ska mycke till för att den ska kunna göra de ändå...spänn dock ej ner hojen i botten av fjädringen fram då packboxar i gaffeln kan fara illa, men strax under mitten så fjädringen har en liten chans att röra sig utan att hjulet kan lyfta från golvet...se bild: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/gummibyte.jpg dock här så hade jag ingen "ram" då ja endast skulle frakta min hoj någon kilometer efter att ja lekt lite innan jag skulle kränga på ett nytt bakdäck :rolleyes: :kocko vilket höll på att kunna sluta betydligt värre än vad som hände...styret vrider sig i småguppen då däcket glider lätt på underlaget och spänningen släpper och bettan började tippa ekull...tur så såg man det och hann stanna i tid :hihi

Eller kan du göra som <micke> ....men personligen gör nog ja på "mitt" vis då ja inbillar mig att belastningen på spännbanden inte blir lika stor då luftmotståndet blir mindre...samt att risken för stenskott på pärlan blir minskar då "träffbilden" av hojen blir mindre så att säga...brukar oxå då klä in front/toppkåpan och lyset med ett gammalt lakan för säkerhetens skull. :)

Lycka till :tummenupp

Last edited:
Och glöm nu inte att kolla så att dom "lösa" ändorna av spännbanden inte ligger och fladdrar emot någonting för det blir fult... Behöver inte många kilometer innan man skavit till ett märke.

Är det ingen som brukar spänna fast hojjen nere vid framhjulinfästningen??
Då slipper man köra med gaffeln komprimerad...!!

Har spännt så på alla hojjar och än har ingen fallit... och inga packboxar i gaffeln har heller rykt!!

2st spännband i gaffelkronan (på vardera sida) och 2 spännband i passagerar fotpinne. Ta också ett band och linda runt framdäcket och sedan spänn.

Jag använder utav såna här http://www.kgk.se/KGK/Matab/Bilder/Tillbehör/fasty.gif ....även Jonsons Bikes använder såna när de tar hem hojar från tyskland (funkar kanon). Spänn aldrig över sadel eller dylikt, kan hända att du får riktigt otäcka märken vid transport.

Bifogat

Kostet78 skrev:
Är det ingen som brukar spänna fast hojjen nere vid framhjulinfästningen??
Då slipper man köra med gaffeln komprimerad...!!

Har spännt så på alla hojjar och än har ingen fallit... och inga packboxar i gaffeln har heller rykt!!

inge boxar har fart för mig heller o jag spänner ner den (komprimerad) :tummenupp

och om man spänner med spännband så kan man spänna ner den mot stöd sidan först lite grann sen spänner man åt andra hållet. då lixom lättar trycket på stödet lite.
sen kan man gärna sätta en planka under så de inte går hål i flaket...

ozeo skrev:
inge boxar har fart för mig heller o jag spänner ner den (komprimerad) :tummenupp

och om man spänner med spännband så kan man spänna ner den mot stöd sidan först lite grann sen spänner man åt andra hållet. då lixom lättar trycket på stödet lite.
sen kan man gärna sätta en planka under så de inte går hål i flaket...

Jag säger inte att det är fel att komprimera... men borde det inte vara skonsammare :va

Äh.. bara skiten står upp så :tummenupp

Kostet78 skrev:
Jag säger inte att det är fel att komprimera... men borde det inte vara skonsammare :va

Äh.. bara skiten står upp så :tummenupp
Jag håller med dig. Om man spänner ner hjulen i backen och bara håller balansen med t ex bakre fotpinnarna så borde det vara bäst. När jag crossade så brukade jag sätta en planka mellan framskärmen och däcket för att inte behöva komprimera så mycket, det är ju dock lite svårt på en racer. :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park