Hur spänd skall kedjan vara?

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Morsning!

Jag tvättade kedjan på hojen och märkte att kedjan kanske inte är tillräckligt spänd?
Det står att det skall vara 35 mm spännvid men det är betydligt mer om man mäter så som jag gjort. Laddar upp några bilder så får ni se.
Är det bara att lossa på skruvarna till bakdäcket och dra bak bakdäcket lite isf??
Ska ut på MC semester imorgon så jag vill att allt ska va ok.

Trevlig sommar på er!

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    66.9 KB · Visningar: 358
  • 2.JPG
    2.JPG
    67.5 KB · Visningar: 375
Ser ju ut i mina ögon att vara en perfekt spänd kedja... den spelar ju mellan 85mm till 120mm på tumstocken (mätt i underkant), alltså 35mm... :tummenupp

Kolla även hur "spänd" den är med en respektive två personer sittandes på hojen (om Du ska skjutsa på semestern) eftersom centrum på framdrevet och rotationscentrum för svingen sällan sitter i samma punkt. Därmed kommer kedjan att spännas/släppas när man belastar svingen.

M.v.h.

Last edited:
Kolla även hur "spänd" den är med en respektiver två personer sittandes på hojen (om Du ska skjutsa på semestern) eftersom centrum på framdrevet och rotationscentrum för svingen sällan sitter i samma punkt. Därmed kommer kedjan att spännas när man belastar svingen.

M.v.h.

Inte om framdrev, svinginfästning & bakdrev är i samma linje. Vilket de ofta är på en sån hoj. Det är ingen crosshoj.

Som Besserwisser skulle jag vilja säga att en kedja inte ska vara "spänd". Generellt på en sportigare hoj ska kedjespelet vara ca 35 mm om du mäter underkant-nertryckt till överkant-upptryckt. Detta på obelastad hoj.

Fjädringen är inte så lång att det behöver vara mer, men visst tangerar man gränsen för sträckningen om man kör med passagerare och packning, kanske bör man då tillåta 10 mm mer spel om hela semestern är sådan körning? Eller kanske justera förspänningen/komp-dämpningen för att kompensera den ökade vikten...

:)

Inte om framdrev, svinginfästning & bakdrev är i samma linje. Vilket de ofta är på en sån hoj. Det är ingen crosshoj.

Min poäng var mest att "det kostar inget extra att utföra detta extra test på 23 sekunder", och som Du säkert såg så förklarade jag även hur hojen geometriskt sett skulle vara beskaffad gällande rotationspunkterna men tack för att Du klargjorde samma sak ytterligare en gång. :)

M.v.h.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...