Hur snabbt sjunker temperaturen på vätska...

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Står dem i samma rum så gäller det inte.
Står dem i skilda rum är det som två högar med spik. Tar du 5 ur varje hög så försvinner det 5 ur varje hög. :va

För att höja 1kg vatten 1 grad åtgår det 4.187 kJ,
Säg nu då att du har två kylskåp som kyler med 4.187 kJ, då tar du ju upp samma mängd energi av båda.


___________________________________
Men står dem i samma rum så kommer dem varmare vätskan att avge värme till både rummet samt den kallare vätskan.

Jag är nog med på att den varma överför energi till den kalla.
Men om man säger såhär då, den 90 gradiga burken med vatten överför väl sin 5 grader av sin värme (sjunker till 85) till omgivningen än vad en burk med 30 gradigt vatten gör, om de står i skilda likadana rum.

Fast de borde ju sjunka med fem grader lika fort om nu båda sänkningarna kräver samma mängd energi.. Fast en liter 90 gradigt vatten innehåller väl mer energi än en liter 30 gradigt, så det borde ju kunna göra skillnad.
Kanske :gnissla
 

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Göteborg/Västervik
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Jag är nog med på att den varma överför energi till den kalla.
Men om man säger såhär då, den 90 gradiga burken med vatten överför väl sin 5 grader av sin värme (sjunker till 85) till omgivningen än vad en burk med 30 gradigt vatten gör, om de står i skilda likadana rum.

Fast de borde ju sjunka med fem grader lika fort om nu båda sänkningarna kräver samma mängd energi.. Fast en liter 90 gradigt vatten innehåller väl mer energi än en liter 30 gradigt, så det borde ju kunna göra skillnad.
Kanske :gnissla

Det är sant att 90 graders vatten innehåller mer energi, men nu snackade vi om att kyla ner det med en specifik mängd energi, 5 grader i vårt fall.
Om det är 5 grader i kylskåpet. Så när det 30 gradiga vattnet är 5 grader, så är det fortfarande 60 grader kvar till 5 grader för det varma, så den kommer fortsätta att sjunka.

Nu måste jag vara chaufför :huvet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Du är ute och cyklar och jag orkar inte gräva fram de rätta formlerna och förklara mer ikväll för jag dricker öl och ska jaga bäver.

Men kyleffekten beror av bla deltaT = Burkens T - kyskåpets T så din formel blir ungefär:

m * ∆t * c = deltaT * h * burkens ytarean

Och eftersom deltaT ändras under hela förloppet så blir du tvungen integrera formeln.

Nu kollade jag lite snabbt och h = 4.5 W/m^2*degC för en plåt i luft vilket man kan jämföra med 890 för motsvarande i vatten. Det är alltså 50 gånger effektivare att spola ölen i 8 gradigt kallvatten mot att ställan ölen i ett 8 grader kallt kyskåp. Kanske misstämmer mot verkligheten pga dålig cirkulation av vätskan i burken.
 
Last edited:

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Göteborg/Västervik
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Du är ute och cyklar och jag orkar inte gräva fram de rätta formlerna och förklara mer ikväll för jag dricker öl och ska jaga bäver.

Men kyleffekten beror av bla deltaT = Burkens T - kyskåpets T så din formel blir ungefär:

m * ∆t * c = deltaT * h * burkens ytarean

Och eftersom deltaT ändras under hela förloppet så blir du tvungen integrera formeln.

Nu kollade jag lite snabbt och h = 4.5 W/m^2*degC för en plåt i luft vilket man kan jämföra med 890 för motsvarande i vatten. Det är alltså 50 gånger effektivare att spola ölen i 8 gradigt kallvatten mot att ställan ölen i ett 8 grader kallt kyskåp. Kanske misstämmer mot verkligheten pga dålig cirkulation av vätskan i burken.

Då får vi fortsätta vår dust imorrn då!:D

Lycka till med bäverjakten och ha en fortsatt bra kväll. :tummenupp
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Rent termodynamiskt är det lite invecklat om du pratar om rent generellt då utformningen av burken spelar in. Om vi alltid utgår från att det är samma burktyp och vätska så är det enklare att göra din egen graf för ditt kylskåp. Det kan skilja mellan kylskåp och hyllplan.

Ställ 10 burkar i rumstemperatur över natten. på kvällen så ställer du in alla utom en, se till att alla står fritt utom kontakt med varandra. Sprätta en öl och ta tempen på denna. Efter 1h tar du ut en till och sprättar den och mäter tempen osv.:)

Ska du samtidigt dricka upp ölen så behöver du en labassistent som skriver ner tempen på ölen samt övervakar att du följer tidsschemat och inte dricker dem för fort...:tummenupp

Man kan beräkna och ha en viss gissning, men praktiska experiment är ändå bäst.

Riktigt bra tips! Lät mycket mer svårlöst än vad själva verket var! :)
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Det tar lika lång tid för 10 gradigt vatten att sjunka 1 grad som det gör ett 90 gradigt vatten om dem är i varsin kyl med samma kyleffekt. t.ex.

Nej, pga av Mpemba-effekten så fryser varmt vatten till is snabbare än vad kallt vatten gör.
Prova gärna med två isbrickor, den ena med så varmt vatten du kan få ur kranen (typ 60C) och den andra med så kallt vatten som möjligt.
Jag lovar dig att den med varmt vatten fryser till is först.

Det finns lite olika teorier om varför det är på detta sätt, en är att det kalla vattnet får en frosthinna snabbare som i sin tur isolerar vattnet, en annan är att molekylerna i det varma vattnet rör sig mer och därför sprider kylan bättre.
 

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Ort
Göteborg/Västervik
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Nej, pga av Mpemba-effekten så fryser varmt vatten till is snabbare än vad kallt vatten gör.
Prova gärna med två isbrickor, den ena med så varmt vatten du kan få ur kranen (typ 60C) och den andra med så kallt vatten som möjligt.
Jag lovar dig att den med varmt vatten fryser till is först.

Det finns lite olika teorier om varför det är på detta sätt, en är att det kalla vattnet får en frosthinna snabbare som i sin tur isolerar vattnet, en annan är att molekylerna i det varma vattnet rör sig mer och därför sprider kylan bättre.

Jag läste på om mpemba effekten och du har rätt. :tummenupp
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det finns ett bar intressanta Youtube-klipp också som säger sig illustrera Mpeba effekten.

Dom brukar ta ett glas varmt vatten och ett glas kallt vatten, gå ut där det är -20 eller liknande och kasta upp vattnet i luften.

Det kalla splashar ner till marken medans det varma i en ångliknande effekt fryser till isdroppar som faller ner.

Vetenskapligheten bakom klippen kan jag inte säga någonting om men det är ett kul party trick.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Så tipset att kyla en öl snabbt är alltså att värma den först och sen in i frysen? :va

Nej, syftet är ju inte att frysa ölen. Då funkar det inte att värma den först.

Att värma vätskan funkar när du ska frysa en vätska som har hög ytarea exponerad mot volymen. Ska du bara kyla så är det bra ju kallare den är när du stoppar in den.
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Men förhelvete snör in ölen i frysen en stud och överför den sedan till kylskåpet! Vart har vi problemet?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top