Plockade bort ett stift, och det såg ut som hojen går magert. Kan man säga något om mellan och hög registret utifrån färgen, om hojen gått på lågvarv/tomgång, och i så fall hur lång tid tar det ungefär innan färgen enbart beror på lågfart?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tackar, ja jag läste den, och lade in frågan där, men dftersom det är en sticky så syns den väl inte så lätt.PacMan skrev:2186650Vad jag förstår så går det väldigt fort, och du måste hålla fullt en stund för att sedan stänga av motorn direkt för att kunna utläsa något om blandningen på vid större gaspådrag.
Här är en tråd som jag startade förra året:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79892&highlight=bestyckning+slip-on
Andersbrink skriver något om att det inte räcker med att köra fullt på 1an, 2an och 3an.
HansJ skrev:2186687Tackar, ja jag läste den, och lade in frågan där, men dftersom det är en sticky så syns den väl inte så lätt.
Så om stiftet efter att man kört lite stadstrafik i normaltempo och sedan kört in i en GDS-hall, ser vitaktigt ut med svagt svagt rött, så kan man anta att den går tunt pga CO-skruv/lågfartsmunstycke, och ingen annan slutsats?
Jumping conclusions, nu har jag läst den tråden ocksåPacMan skrev:2186692Nej, detta var inte sticky-tråden, utan en som jag startade om bestyckning med slip-on.
Jag skulle svara ja på din fråga, men jag har inte jättemycket erfarenhet av sånt här, så lita inte för mycket på vad jag säger.![]()
HansJ skrev:2186687Så om stiftet efter att man kört lite stadstrafik i normaltempo och sedan kört in i en GDS-hall, ser vitaktigt ut med svagt svagt rött, så kan man anta att den går tunt pga CO-skruv/lågfartsmunstycke, och ingen annan slutsats?
Stiften var ordentligt vita, och jag har haft lite bekymmer då den gått varmare än normalt i stadstrafik efter ombestyckning. Jag fick efter förgasarrenoveringen med lite extra munstycken, men vad är bäst, att byta lågfart eller justera CO-skruv?Jörgen Karlsson skrev:2186704Korrekt så tillvida att det mest är luftskruv och lågfartsmunstycke som du analyserar efter en sån "körning". Huruvida den går magert eller ej vill jag dock inte yttra mig om utan att ha sett stiften.
Tycker jag..
Mvh
Jörgen
HansJ skrev:2186730Stiften var ordentligt vita, och jag har haft lite bekymmer då den gått varmare än normalt i stadstrafik efter ombestyckning. Jag fick efter förgasarrenoveringen med lite extra munstycken, men vad är bäst, att byta lågfart eller justera CO-skruv?
Det är rätt antaget, men det jag är osäker på är om man med munstycket justerar stegvis och blandskruven steglöst, eller om det är olika egenskaper som man justerarPacMan skrev:2186739Nu vet jag inte riktigt vad CO-skruv är, men jag antar att det är den s.k. "blandskruven" eller "luftskruven". Jag hade nog provat att skruva på dessa först, eftersom det är gratis. Har du lite tur kan det lösa ditt problem.
Jag har som sagt ett par munstycken att testa med, men visst är det smidigare att skruva på skruvar jmf med att riva fuggar Luftskruven ger möjlighet till justering inom den dynamik som det aktuella tomgångsmunstycket erbjuder. När man når endera av de två gränslägena som luftskruven kan åstadkomma (dvs magert alt fett) är det dags att byta munstycke. (Analogt med nålhöjd mao, dvs när nålen är i topp eller botten och mer fordras så är det dags att byta nål)HansJ skrev:2186783Det är rätt antaget, men det jag är osäker på är om man med munstycket justerar stegvis och blandskruven steglöst, eller om det är olika egenskaper som man justerarJag har som sagt ett par munstycken att testa med, men visst är det smidigare att skruva på skruvar jmf med att riva fuggar
![]()
Jörgen Karlsson skrev:2186856Luftskruven ger möjlighet till justering inom den dynamik som det aktuella tomgångsmunstycket erbjuder. När man når endera av de två gränslägena som luftskruven kan åstadkomma (dvs magert alt fett) är det dags att byta munstycke. (Analogt med nålhöjd mao, dvs när nålen är i topp eller botten och mer fordras så är det dags att byta nål)
Men går din motor stadigt och bra på tomgång även när det är kallt ute, dvs det går att trycka in choken omgående när den blivit varm så kan det inte vara så stort fel kan jag tycka.
Det är iaf bra att inte köra för fett på tomgång ty det skitar ned ventiler och smörjolja. Enda undantaget är trimmade luftkylda tvåtaktare utan separatsmörjning, de bör på tomgång knattra fett (som när man steker ägg) och inte surra magert, för smörjning och kylning.
Tycker jag...
/J
HansJ skrev:2187362Bra skrivet det var det jag undrade över, dvs om luftskruven gav den steglösa variationen och att man bytte munstycke när man nått ändlägena. Men en korrekt tomgångsblandning ger väl även den den lite mer rödbruna färgen? Sen påverkar väl lågfarts munstycket även mellan och fullgas registret, om jag inte läste/fattade fel? Dvs fettar jag på lågfartaren så blir det lite fetare rakt igenom hela registret?
Jo, men just nu är stiften vitare än röda, på gränsen till helt vita. Vet inte om jag skrev det, men det är flatslidefuggar. Och om det är vita stift, och det bedömer jag dem klart som, så ska jag nog fetta på lite så får vi se. Tack för hjälpen i alla fall!Jörgen Karlsson skrev:2187373Tycker inte det låter som att den går för magert om den är rödbrun/knäckebrödsfärgat på tomgång/låglast, men det är svårt utan att ha sett stiftet. Tomgångsmunstycket/luftskruvar har influens mest på tomgång men kan påverka upptill ca 1/4 trottelöppning. From 1/4 upptill 3/4 trottelöppning är det enbart nålen som bestämmer. Därefter enbart huvudmunstycke. På en vanlig mekanisk förgasare iaf. I min värld...
Tror det finns duktigare killar här. Brink tex.
Mvh
Jörgen
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|