Hur snabbrenovera framgaffel CBR600 f3???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hallo..

Känns som att det är läge att fräscha upp olja (och ev annat?) i framgaffeln på plastklubban.

Problemet är att jag:

1. Inte har någon manual eller verkstadshandbok
2. Inte är någon stjärna på att skruva (men är inte HELT talanglös, bara nästan :D )
3. Inte vet inte det räcker med att byta olja, men det känns som en bra start!


Input?

Är det svårt?
Behöver jag några speciella verktyg?
Händer det nåt konstigt när man lyfter ur gaffelbenet?

Måste man verkligen sära på benen för att tömma dem? Varför kom ingen japan på att man kunde tömma benen underifrån, hade varit SÅ mkt enklare!
 
Läcker gaffeln?

Du måste sära på benen.

Ska du byta packboxar så är det ett stort plus att ha muttermaskin.
 
Läcker gaffeln?

Du måste sära på benen.

Ska du byta packboxar så är det ett stort plus att ha muttermaskin.


Nej, den läcker inte vad jag vet. Å andra sidan kanske gaffel är tom :D


Jag tror att packboxarna är ok. Däremot är oljan inte bytt på ett tag vad jag vet. Och vid dagens provkörning blev det rätt uppenbart att den inte gjorde jobbet då däcket började tugga gummi när gaffeln komprimerades under broms.

Har bara kört 6 mil sedan jag hämtade den så jag vet inte så noga. Men det känns som att det är smart att byta alla oljor och bromsvätska genomgående för att få veta att det är sjysst.
 
Av med däcket, av med gafflarna.
Nu är jag inte helt 100 på hur din gaffel ser ut. Jag hade iaf pumpat ur den gamla oljan helt och sedan lufta gaffeln med ny olja.

Öppna det översta locket på gaffeln, ta sedan ur fjädern och ev om det sitter, distansen som fjädern vilar på.
Häll ur all olja, och pumpa ur det sista genom att pumpa stången som går i mitten av fjädern upp och ned.

Förmodligen så får du ett mått, typ 100-120 mm som du ska ha i luftspalt från toppen av gaffeln ner till oljan.

Nu när gaffeln är tom så fyller du upp olja till ca 100-120 mm (beroende på vad Honda säger att det ska vara) är kvar i toppen av gaffeln och pumpar nu likadant igen tills all luft är borta och fyll sedan på så att måttet stämmer exakt.
I med distansen, fjädern, på med locket och montera igen.

Lätt som en plätt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top