Hur snabba var de gamla hojarna?

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Diskuterade med en kompis om hur mycket eller lite snabbare en modern hoj är en hoj som är tio år gammal. För den vanliga flåkörningen på landsvägar menade jag att det är till 95% avhänget föraren om du hänger med eller ej. Visst en R6 är snabbare än en XJ600 men jag tänker närmast på de sk "suberbikesen" från 80 och 90-talet.

Man körde ju tex tävlingar med FJ100, GPZ900 och sedermera FZR1000 och GSXR1100 (Cralle Lindholm). Hur står sig dessa tiderna mot moderna tider noterade på de svenska banorna idag? Någon som kan vaska fram lite jämförelser.

En annan sak jag undrar hur fort körde man runt Anderstorp med GP500:orna (sista året) och hur fort kör man där idag med tex en R1:a?

Alltid intressant att se hur saker utvecklats....

FZR 1000 93:a

Jag har tillsammans med killen inte haft ngn äldre än en FZR 1000 -93 men det har hänt mycket på 10 år (bytte till en sv 03a efter denna)

FZR:n var bland det värsta man kunde köpa på "den tiden". 145 hk på en torrvikt på 214 kilo. Idag väger ju hojarna runt 165.

Vi toppade FZR:n som mest i 265. Nuvarande GSX R 1000 i 299 och den väger 169 och har 160 hk. :jisses
Vart är utvecklingen på väg.

Vi (jag satt bakpå) racade mot dagens moderna R6:or med "yaman" och för med mesta "vann" vi. FZR:n tycker jag fortfarande är grym på ett väldigt speciellt sätt. :)

Annat som skiljer dagens moderna hojar mot t ex FZR är att de faktiskt är bekvämare (i alla fall enligt sambon).FZR:n hade en väldigt skarp knävinkel och långt chassi och så det faktum att den är betydligt tungre.
FZR:n hade faktiskt Öhlins bakstötdämpare, ngt vi inte hade på varken sv 1000 eller nuvarande GSX R :3freak

Och visst går det att "baxa" dvs åka på bakhjulet med en FZR. Magnus Carlsson (stuntare) började sin karriär med just den modellen. Då min sambo :gnissla av att att han inte lyckades så provkörde Magnus hojen och drog upp den på 1,an 2:an och 3:an och sedan bodde praktiskt taget 2fast4some på det f d flygfältet och tränade baxningar en hel sommar med (till slut :hihi ) bra resultat.

Edit..fel siffror..rätt nu.

Bifogat

• Yaman2.jpg
    Yaman2.jpg
    35.1 KB · Visningar: 246
  • våran hoj.JPG
    våran hoj.JPG
    121.5 KB · Visningar: 277
  • Yamaha.jpg
    Yamaha.jpg
    133.9 KB · Visningar: 192
Last edited:
Vet inte vilket år det var som man körde GP eller VM på a-torp men för länge sedan var det en snabbhöger efter långrakan, och är tiderna så gamla så e det ju inte riktigt rätt jämförelse.
Man kan iaf vara säker på att de körde bra mkt snabbare för 10 år sedan på en GP-hoj än vad vi "vanliga" svenskar kör på en modern hoj.
Hört tider kring 1.32-33 på a-torp från vm eller liknande, idag kör superbike på 1.37 ungefär.

Mina erfarenheter.
GSX1100E -82 ostrypt gick ca: 250
GSX1100R -86 ostrypt gick ca: 270

2fast4hjo skrev:
Vi (jag satt bakpå) racade mot dagens moderna R6:or med "yaman" och för med mesta "vann" vi. FZR:n tycker jag fortfarande är grym på ett väldigt speciellt sätt. :)

Vann!? :va Hur kunde ni vinna när ni var två på när din grabb fick pisk av mig på R6-03:an jag hade när han var själv ? :hihi Fast iofs...du skriver ju visserligen "för det mesta" :) Bara så ni vet så är premiären den 14:e april nästa år, förhoppningsvis inte lika kallt då...

Edit..såg först inte att det var du...trodde det var din kille...

Jag tävlade nyss på LMS med en kawan från 95 (motor från 96). Jag körde 57 tider och har kört 55 tider med min tkr Honda från 00. Jag tror därimot att man skulle kunna köra 56 tider med kawan om man bara fick lite tid på den. Den stora skillnaden enligt mig är att det är lättare att köra fort med en nyare hoj. Det hoppar inte lika mycket än med en ny hoj. Den nya hojen svänger dit du vill utan att man behöver korgera hela tiden. Bromsar har utveklats osv...

björn

Svarvern skrev:
Vann!? :va Hur kunde ni vinna när ni var två på när din grabb fick pisk av mig på R6-03:an jag hade när han var själv ? :hihi Fast iofs...du skriver ju visserligen "för det mesta" :) Bara så ni vet så är premiären den 14:e april nästa år, förhoppningsvis inte lika kallt då...

Edit..såg först inte att det var du...trodde det var din kille...

Ja jävlar...du var det där undantaget. :lol (det var faktiskt pga det jag skrev "för det mesta" :rodnar ) . Kul att du bjöd upp på race. Rak fram hänger FZR:n med bra, det blev lite svårare när det det var slingriga vägar.

En av de få gångerna 2fast4some körde utan :tuttar bakpå...klart det gick åt :censored :rolleyes:

Vi kommer vara där. :tummenupp

Last edited:
En viktig skillnad är ju däcken också. För att det ska bli någorlunda rättvist så får man ta å sätta en duktig förare på vardera hoj på dagens däck å åka runt någon bana!

Olof Eriksson skrev:
En viktig skillnad är ju däcken också. För att det ska bli någorlunda rättvist så får man ta å sätta en duktig förare på vardera hoj på dagens däck å åka runt någon bana!

Exakt jag tänkte ta den diskussionen senare. Först skulle jag vilja se lite tider. Har själv varit och kolla på Cralle när han dels körde Superbike med GSXR1100 på knutstorp, minns dock inte tiden. Vore kul att veta hur den står sig idag.

Nu är väll det här lite väl nytt (97) men endå.

60 Michael Lundwall Team Kawasaki Sweden Kawasaki ZX6R 0.53.89 runt LMS banrekordet ligger idag på 52 tror jag.

björn

Wayne Rainey körde 1.30 på Anderstorp 1990 eller 91. Bästa tiderna i år i svenska superbike var 1.37. Dom körde med andra ord ofattbart sjukt snabbt när det begav sig :)

Don Quixote skrev:
Wayne Rainey körde 1.30 på Anderstorp 1990 eller 91. Bästa tiderna i år i svenska superbike var 1.37. Dom körde med andra ord ofattbart sjukt snabbt när det begav sig :)

De må jag säga, om bandragningen nu är densamma.

Nu återstår bara tider från en standard 80-tals hoj eller tidigt 90-tal.

2fast4hjo skrev:
FZR:n var det värsta man kunde köpa på "den tiden".
140 hk på en torrvikt på 240 kilo.
.

Hmm...har för mig att en hederlig gammal Gixxer 1100 typ 87-88 låg på ca 135-140hk och 197 kg torrvikt ?? eller var det 750:n som vägde det...

fezt skrev:
Vet inte vilket år det var som man körde GP eller VM på a-torp men för länge sedan var det en snabbhöger efter långrakan, och är tiderna så gamla så e det ju inte riktigt rätt jämförelse.
Man kan iaf vara säker på att de körde bra mkt snabbare för 10 år sedan på en GP-hoj än vad vi "vanliga" svenskar kör på en modern hoj.
Hört tider kring 1.32-33 på a-torp från vm eller liknande, idag kör superbike på 1.37 ungefär.
Den kurvan gjordes om i början på 70-talet, de tiderna är inte aktuella som banrekord. Nuvarande banrekord är 1,32 satt med 500cc tvitaktare i början på 90-talet.

Har två stycken hojar, dels gsxr 6750 från 00 och en zzr 600 från 90.
Med gsxr:en kör jag 59.7 och med zzr 600 körde jag på 1,05 som bäst på mittsverugebanan.

Största problemet med zzr:en var värdelös markfrigång.

2fast4hjo skrev:
140 hk på en torrvikt på 240 kilo. Idag väger ju hojarna runt 165.

Det där är nog inte riktigt rätt, hade själv en 90:a med 145Hk (136 på hjulet)

Torrvikt för en 93:a 214kg

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_fzr_1000_1995.php

Fulltankad 90:a 236kg

http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_fzr_1000_1990.php

(fast bilden visar en 89:a)

För övrigt så kan man lätt finna tekniska data och prestandauppgifter om gamla hojar. Det var liksom inte det jag frågade efter.

SlowDog skrev:
Hmm...har för mig att en hederlig gammal Gixxer 1100 typ 87-88 låg på ca 135-140hk och 197 kg torrvikt ?? eller var det 750:n som vägde det...

Nej det stämmer ganska bra in på 1100:an.
http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx-r_1100_1986.php

750:n 201kg fulltankad.
http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gsx-r_750_1985.php

Lita dock inte helt på dessa uppgifter.

2fast4hjo skrev:
140 hk på en torrvikt på 240 kilo. Idag väger ju hojarna runt 165.

En FZR 1000 från tidigt nittiotal har en torrvikt på 203 kg och har 145 hk...

En bekant hade en ZZR 1100-92 med helsystem och den var snabbare än en R1-00 och toppade 320 på mätaren. Den är nu utbytt mot en Busa och den är bättre på allt jämmfört med ZZR:en, men skilnaden är inte så stor som man kan tro trots att det skiljer över 10 år mellan hojarna.

2fast4hjo skrev:
Jag har tillsammans med killen inte haft ngn äldre än en FZR 1000 -93 men det har hänt mycket på 10 år (bytte till en sv 03a efter denna)

145 hk på en torrvikt på 214 kilo. Idag väger ju hojarna runt 165.

Vi toppade FZR:n som mest i 265. Nuvarande GSX R 1000 i 299 och den väger 169 och har 160 hk. :jisses
Vart är utvecklingen på väg.

Annat som skiljer dagens moderna hojar mot t ex FZR är att de faktiskt är bekvämare (i alla fall enligt sambon).FZR:n hade en väldigt skarp knävinkel och långt chassi och så det faktum att den är betydligt tungre.
FZR:n hade faktiskt Öhlins bakstötdämpare, ngt vi inte hade på varken sv 1000 eller nuvarande GSX R :3freak

Och visst går det att "baxa" dvs åka på bakhjulet med en FZR. Magnus Carlsson (stuntare) började sin karriär med just den modellen. Då min sambo :gnissla av att att han inte lyckades så provkörde Magnus hojen och drog upp den på 1,an 2:an och 3:an och sedan bodde praktiskt taget 2fast4some på det f d flygfältet och tränade baxningar en hel sommar med (till slut :hihi ) bra resultat.

Edit..fel siffror..rätt nu.

Du glömer en ska dagens hojar ivarjefall japan hojarna har glädjemätare så den går inte 299 möjligtviss 285 riktigt hastighet visst så hade de lite glädjemätare för i tiden också. De som är mest vesäntliga är ban tider på en banna. Men som sakt håller med på att det är stor skilnad på hojar nu och då.. men top hastigheten har ändrades minst eftersom det är mycket andra faktorer som den hänger på där emot har bromar chasi m.m utvecklats mycket ,vikt m.m och det är det som gjort att hojen har blivit smidigare,stabilare m.m = bättre varv tider m.m

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...