Hur snabba ägarbyten kan man göra och hur?

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Nada
Har idag en försäkring som visat sig vara ogiltig i samband med en bankurs jag ska gå och har då hittat en annan försäkring på annat bolag som gäller för detsamma. Eftersom nuvarande försäkring är på årsbasis blir jag tvingad till ett ägarbyte för att byta bolag. Första bytet till ny ägare är ju inga problem, men hur byter jag tillbaka till mig när inget nytt reg.bevis ännu hunnit komma ut till den nye ägaren? Jag vill ju byta tillbaka så fort som möjligt.

Har inget säkert svar på din fråga men vill ändå påminna om att ägarbytet sker från det datum du anger på papperet och om du samtidigt ställer av för att "mellanägaren" ska slippa försäkra så sker avställningen när Transportstyrelsen får papperet. Sätt alltså ägarbytet ett par dagar framåt, annars riskerar hojen att bli oförsäkrad dessa dagar = Trafikförsäkringsföreningen inkasserar...

Kändes luddigt beskrivet, hoppas du förstod. :)

Jag hängde med :) För att göra det lite enklare tänkte jag inte ställa av utan vi ordnar med en försäkring för mellanägaren. Då borde det rimligen behövas åtminstone en dag mellan bytena om försäkring ska tecknas för mellanägaren.

Hmm bara att logga in och registrera ägarbytet på transportsyrelsen.se? Så snart detta är gjorde borde den väl dyka upp hos den nya ägaren och då registrerar ni återigen dig som ägare?

Man behöver ingen behörighetskod utan det räcker med e-leg. Saknar du detta kan du ju logga in och registrera det första ägarbytet med behörighetskoden. Dock viktigt att den som köper den har e-leg.

Men det brukar ju kunna ta en hel del tid för dom att skicka ut nya reg-beviset till mellanägaren, speciellt i semestertider. Men det kanske funkar online ändå som du säger även om man inte fått någon skriftlig bekräftelse på första ägarbytet. Ska kika vidare på det, Tack!

Alternativ till ägarbyte är att man ställer av hojen och meddelar försäkringsbolaget att man inte längre har något behov av försäkring.

Sedan borde det bara vara att teckna en ny försäkring i annat bolag.
Har dock inte provat det senare, men att säga upp försäkringen för att man inte längre har något behov av försäkringen fungerar. Kan dock vara så att dom räknar en högre premie för sommarmånaderna, så är det för snöskoter fast tvärtom så klart.

Se bara till att den står säkert så ingen knycker den under den dag du helt saknar försäkring.

Avställning hjälper inte i det här fallet iom att det är en årsförsäkring som så många bolag har börjar köra med nu. Det enda som bryter den är ägarbyte, skrotning och uppsägning på årsförfallodag. Hur som helst så funkar det inte med ägarbyten online om man inte ansökt och blivit godkänd samt gått en kurs för just den tjänsten. Det verkar vara företag som får använda sig av den tjänsten, primärt iaf. Kollar vidare.

Det är inte avställningen som är själva grejen, det är det att man inte har behov av någon försäkring alls. Men för att slippa trafikförsäkringsföreningens avgifter bör du ställa av.

Helårsförsäkring innebär bara att man betalar samma premie hela året oavsett om den är avställd eller ej.

Om du beslutar dig för att inte ha någon försäkring alls så är även det ok. Orsaken kan vara att man säljer fordonet, ställer av det och inte har behov av tex avställningsförsäkring eller om man ska tävla med fordonet mm.

Det är inte avställningen som är själva grejen, det är det att man inte har behov av någon försäkring alls. Men för att slippa trafikförsäkringsföreningens avgifter bör du ställa av.

Helårsförsäkring innebär bara att man betalar samma premie hela året oavsett om den är avställd eller ej.

Om du beslutar dig för att inte ha någon försäkring alls så är även det ok. Orsaken kan vara att man säljer fordonet, ställer av det och inte har behov av tex avställningsförsäkring eller om man ska tävla med fordonet mm.

Nej, dessa försäkringar får man inte på något vänster ställa av eller säga upp förutom om du säljer hojen.

Det ska inte vara några problem att sälja och sedan köpa tillbaka direkt pappren kommit, felköp, ånger o.s.v

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back