Hur slitna är mina drev?

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
Jag tycker mitt bakdrev börjar bli slitet, vad tycker ni? Dax att byta snart?
Framdrevet ser däremot bättre ut. Hur vet man när en kedja måste bytas? Kan man se slitage på länkarna eller något...:rolleyes:

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    76.4 KB · Visningar: 631
  • 2.JPG
    2.JPG
    102.8 KB · Visningar: 417
Ser inte överdrivet slitet ut. Brukar bli som hajfenor när kuggen slits ner. Vad gäller kedjan brukar man kunna märka att den blir större och större, alltså att kedjespelet blir större och större. Länkar kan börja kärva och fastna. Svårt att avgöra utifrån fotot.

Det korrekta sättet att avgöra om en kedja är slut är att mäta längden på 10länkar. fabrikanten specar hur långt detta får vara innan utbyte. I verkligheten är ofta skurna länkar eller slitna drev vanligast. när du byter så byt allt....

ps. Jag har gott om drev till LC4 till salu

Nej, TS. Dina drev är inte speciellt slitna.
Jag tycker att de ser synneligen fräscha ut till och med.

OK, tack för era åsikter. Blir väl o köra ett tag till då:banana

Hur vet man när en kedja måste bytas?

När det märks att den är sliten brukar jag byta hela drivpaketet. Antingen:

- Det låter förjävligt.

eller

- Det känns förjävligt.

:)

- Det låter förjävligt.

eller

- Det känns förjävligt.

Boris sa ju att man skulle mäta avståndet mellan 10 länkar och läsa i tillverkarens specs för kedjan

Är det för långt så byter man kedjan

jag tycker iofs att bakdrevet ser lite slitet ut.. däremot framdrevet ser prima ut :D

Regina anger max längd på 16 länkar enl bild till 259,00mm för icke O-ringkedja och 256,50mm med O/XW-ring.
controllo_04.jpg

Kolla med din kedjetillverkare men det bör ligga i det spannet...

Regina anger max längd på 16 länkar enl bild till 259,00mm för icke O-ringkedja och 256,50mm med O/XW-ring.
controllo_04.jpg

OK ska kolla nästa gång ja kommer till garaget, bara mäta sig lite då. Kedjetillverkarens namn Regina som du skrev, såg texten nu när ja glodde nogrannt:)

controllo_04.jpg

Du verkar veta allt:)

Jag är verkligen drivpaketsnojig och har kanske helt fel referensramar.

Om kedjan, om den är bytt samtidigt som bägge dreven håller måttet och drevet ser ut som TS gör! så hade jag bytt paket.

Är det måttet på kedjan som avgör om det behöver bytas?

Bevelen i mellan kuggarna ser för mig ganska suspekta ut?

Om kedjan, om den är bytt samtidigt som bägge dreven håller måttet och drevet ser ut som TS gör! så hade jag bytt paket.

Vet inte om kedjan är eller drev bytta någon gång, cykeln har gått 680mil. Okej så om kedjan är OK kan man bara byta bakdrevet då eftersom det är mest slitet och köra med kedjan och framdrevet som jag har nu:gnissla eller blir slits det "nya" bakdrevet snabbare då eftersom kedja o framdrev är "inkört":confused:

Alla verkar inte tycka om mitt bakdrev:rolleyes: Boris va säger du?:Bugar

Du är nog lite väl nojjig. På en racehoj hade det varit läge att byta men är kedjan inom spec och inte har några tendenser till skurna länkar och dreven ser ut sådär hade jag inte bytt.

Kedjelängd är bra för att avgöra risken att kedjan är så sliten att man kör av den. I övrigt får man kolla på dreven....

Du är nog lite väl nojjig. På en racehoj hade det varit läge att byta men är kedjan inom spec och inte har några tendenser till skurna länkar och dreven ser ut sådär hade jag inte bytt.

Kedjelängd är bra för att avgöra risken att kedjan är så sliten att man kör av den. I övrigt får man kolla på dreven....

Tror inte ditt svar hjälper mig men alla andra "sommaråkare" kanske borde mäta sina kedjor:tummenupp

Min noja sitter kvar efter ett par kedjeincidenter, iofs i -10 och lägre, och saltet i sista och första delen av sessongen gör det inte bättre. Som sagt mina referensramar hör nog inte hemma i TS fråga men jag var tvungen att fråga:)

Tror inte man ska vara allt för nojjig över drivpaketet. Håller man koll på drev och kedja samt rengör och oljar in med jämna mellanrum tror jag risken för kedjeproblem är minimal.

- Det låter förjävligt.

eller

- Det känns förjävligt.

Håller med. Skall byta nästa helg. Upptäckte det främst genom att "Det känns förjävligt". Och känslan ökar ju mer man kör. Behöver även byta "ryckutjämnarna" (namn?) samtidigt.....roligt.....inte....

Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...