Hur slitna är mina drev?

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Har läst ett antal trådar om drev och kedjor, och dom flesta säger att man ska byta både drev och kedja samtidigt.
Min kedja är i längsta laget och går inte att spänna mer, så jag funderar på att bara byta kedjan eftersom ekonomin inte tillåter ett helt drivpaket just nu. Är mina drev så slitna att de bör bytas?

Bifogat

• DSC01228.jpg
    DSC01228.jpg
    191.5 KB · Visningar: 499
  • DSC01225.jpg
    DSC01225.jpg
    211.9 KB · Visningar: 1,235
Som sagt tidigare!
Skjut fram däcket/axeln så långt fram som möjligt, och kolla om det går att fimpa en länk på kedjan!

Ta bort en länk. Kostar dig ingenting. Antingen köper du biltemas verktyg eller så kör du med en vinkelslip.
Kostnad: Ett nytt lås, ca 50:-

Kärvar kedjan? Den ser lite stel ut. Svårt att avgöra på bilderna om det brunaktiga är lort eller rost. Sen så brukar det ju vara kedjan som är den dyra delen och dreven förhållandevis billiga.

Fram såg fräsch ut, bak inte lika fräsch.

Jag har fått lära mig att man kan kolla kedjan genom att ta tag i kedjan mitt bak på bakdrevet och drar rakt bakåt. Den skall då inte gå att dra ut för långt. Hur mycket i mm kan det gå att dra ut innan det är dags för nytt drivpaket? :confused::confused::confused:

Jag har fått lära mig att man kan kolla kedjan genom att ta tag i kedjan mitt bak på bakdrevet och drar rakt bakåt. Den skall då inte gå att dra ut för långt. Hur mycket i mm kan det gå att dra ut innan det är dags för nytt drivpaket? :confused::confused::confused:

Lättast att kolla om kedjan är sliten är att mäta den, hur många länkar man skulle mäta mellan och vad max avståndet ska vara kommer jag tyvär inte ihåg.

БОБАН;4715289 skrev:
Lättast att kolla om kedjan är sliten är att mäta den, hur många länkar man skulle mäta mellan och vad max avståndet ska vara kommer jag tyvär inte ihåg.

Givet, att jag inte tänkt på det:tummenupp

Ta bort en länk. Kostar dig ingenting. Antingen köper du biltemas verktyg eller så kör du med en vinkelslip.
Kostnad: Ett nytt lås, ca 50:-

Hur vet jag vilket lås jag ska ha då?
Enda märkningen jag hittar på kedjan är 50 HF05

Hur vet jag vilket lås jag ska ha då?
Enda märkningen jag hittar på kedjan är 50 HF05

Det är faktiskt lite lurigt. Jag hade samma problem då jag köpte en länk som var för smal. Man får mäta bredden på befintlig länk och jämföra i butik. Dom har oftast ett antal lås i en låda som du kan välja av.
Är det 525 eller 530 kedja ?

Gällande sliten kedja så har jag hittat några mått.
För en ny 525 kedja så är måttet mellan pinne 1-16 238mm, och den är slut vid 243mm.
I KTM:s finns spec för 520 kedja. Här ska kedjan dras uppåt ovanför svingen med 15kg kraft och mätas under mellan pinne 1-18 och ska då hamna under 272mm, överstiger måttet det är den förbrukad.
Har inte hittat mått för när en 530 kedja skall vara slut.

Att kapa en länk är väl inte att rekommendera då nitarna är slitna och isf blir den svagaste länken (no pun intended). Det är nog billigare (och enklare) att köpa en ny kedja än att försöka svetsa igen ett stort fult hål i motorblocket.

Jag tycker bakdrevet ser slitet ut, men det verkar bara vara jag :D

Att kapa en länk är väl inte att rekommendera då nitarna är slitna och isf blir den svagaste länken (no pun intended). Det är nog billigare (och enklare) att köpa en ny kedja än att försöka svetsa igen ett stort fult hål i motorblocket.

Finns så många som tycker (nu pun intended). Nu är du iofs en av dom som vet mest så det är kanske jag som skall backa :)
Jag har kapat kedjor så länge jag kan minnas utan problem. Visa en enda kedja som gått av vid "normalt" bruk. Är inte kedjan grovt misskött eller om du kör med 350hk på bakhjulet så behöver ni inte oroa er för kedjebrott.

Alla länkar är lika svaga på kedjan just nu. Det är isåfall den nya länken som blir starkare än resten.
Det enda som kan vara negativt är om kedjan är riktigt sliten och man sätter dit nytt lås så blir den länken kortare än resten och då kommer den klättra och sträcka kedjan när den går över dreven. Man märker det genom att det låter (cykliskt) och att kedjan blir olika sträckt beroende på vart låset befinner sig.
Men för en normalt sliten MC kedja så kommer det inte märkas.

Har man slitna drev och kastar på ny kedja blir nya kedjan lika sliten som den förra på väldigt kort tid..

Egen erfarenhet.

Fakta om sliten kedja TL1000R

Gällande sliten kedja så har jag hittat några mått.
För en ny 525 kedja så är måttet mellan pinne 1-16 238mm, och den är slut vid 243mm.
I KTM:s finns spec för 520 kedja. Här ska kedjan dras uppåt ovanför svingen med 15kg kraft och mätas under mellan pinne 1-18 och ska då hamna under 272mm, överstiger måttet det är den förbrukad.
Har inte hittat mått för när en 530 kedja skall vara slut.

Hittade följande i min manual för Suzuki TL1000R som har 530 kedja, det kanske hjälper.
"Count out 21 pins (20 pitches) on the chain and measure the distance
between the two points. If the distance exceeds the service limit, the
chain must be replaced.

Service limit: Drive chain 20-pitch length:319,4mm (12.6in)":fakta

Ditt framdrev serr nästan nytt ut, bakdrevet är svårare att sia om pga (ursäkta) kasst foto.

Det ser dock ut som länken i mitten bakdrevsfotot kärvar. Har du kärvande länkar på kedjan bör du byta. Vill du spara pengar kan du köpe en lös kedja på Biltema.

Dock, som påpekats tidigare, slits en ny kedja betydligt snabbare av halvdana drev. Totalekonomin kan gynnas av ett helt nytt drivpaket.

www.s-racing.se t ex har billiga bra drivpaket enligt mig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT