Hur slitet är mitt drivpaket?

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Har ett nytt drivpaket på gång, men man vill ju gärna köra lite denna fantastiska lördag. Det nya drivpaketet hittar inte hem förräns på måndag, så därav tänkte jag om någon som är kunnigare än mig inom området kan ge ett utlåtande på mitt nuvarande drivpaket, se bifogade bilder.

Det går att lyfta kedjan lite ifrån bakdrevet, inte så att den går att ta av, men det sitter inte "tight" som på andra hojar jag har känt på.

Vågar man ta en lördagstur i lungt tempo?

Tack på förhand!

Bifogat

• driv.jpg
    driv.jpg
    57.9 KB · Visningar: 301
  • driv2.jpg
    driv2.jpg
    52.8 KB · Visningar: 322
ser inte ut som att det är så nergånget.. det där är ju nytt mot vad många kör med så ta dig du en låmg och fin tur:)

satan va sletet det var:skrämd hade inte kört en meter till:D

Så länge det inte kuggar över kan du nog ta en repa utan att vara orolig.

Inga probs, bara att åka! Men när tänder börjar lossna så ligg alltid sist i kön, det gör skitont att få en på sig :D

Första dagen igår med nytt drivpaket, och herregud vilken skillnad!! Ingen som skramlar, varvar ur mycket bättre och går så mycket jämnare nu! Alla som går och funderar på att byta, gör det det är värt varje krona!

Så länge det inte kuggar över kan du nog ta en repa utan att vara orolig.

Eller olika längd på kedjan/länkar med "katci-katchi-katchi" ljud el liknande. Smörj och kör:tummenupp

Första dagen igår med nytt drivpaket, och herregud vilken skillnad!! Ingen som skramlar, varvar ur mycket bättre och går så mycket jämnare nu! Alla som går och funderar på att byta, gör det det är värt varje krona!

Det är det bästa med att byta! Det blir tyst på eländet och det går jämt och fint. Sen det sista har jag inte märkt av, men mina drev var som nya, var mest pga kedjans egna liv, jag bytte allt.

Last edited:
De där drevet ser ju nästan nytt ut i mina ögon, bara gassa järnet med de drevet ju, du skule se mina drev när jag kör, helspätsiga tänder o böjt sig framot o de kör jag med spinn de första 10 metrana :D hehehehe men de e jag de.

Kan rekomendera att de bakdrevet håller minst 300mil till i vanligt tempo men kedjan kanske inte håller lika länge.

Här har du ju en jämförelsebild på ett drev som knapt gått 100mil.

Bifogat

• DSC00829.JPG
    DSC00829.JPG
    73.2 KB · Visningar: 172
  • DSC00830.JPG
    DSC00830.JPG
    61.9 KB · Visningar: 139
Last edited:
Hoejn har nu varit inne på verkstad för byte utav drivpaket. Gött, tänkte jag och tog en tur, och det kändes skillnad, tystare och "tightare".

Efter att ha kört några mil nu så känns det som om kedjan har genast blivit slappare än vad den var när allt var nytt, det kanske är normalt, och att man bör spänna kedjan igen efter några mil?

Kedjan går dock fortfarande att lyfta kännbart (kanske en 1/3 mm eller liknande) ifrån dreven, jag trodde det skulle bli lika tight som på andra hojar jag har kännt på.

Är detta normalt? Man är ju ny på det här, och det känns som om man vill ha bättre pejl på grejerna än på moppen man hade:D

Alltså kedjan ska inte sitta stenhårt! Vet inte vilka hojar du har känt på men på dig låter det som om alla spände så mycket det gick. Ett "standardmått" är att kedjan ska gå att jucka upp o ner mellan 25-35mm. (mittemellan bak- o framdrev utmed svingen) Håll dig till det så blir allt bra ska du se.

Tänk på att kedjan måste ha ett visst flex eftersom längden ändrar sig då du sätter dig på hojen, dämparna fjädrar över hinder osv osv..

Spänna för hårt = lika illa som att ha för mycket slack!

Ang. drivpaket.
Jag var ute i Haninge på Yamaha Center och frågade efter ett drivpaket.
Dom skulle ha ca 1300 för två drev och en kedja.
Jag skulle gärna slå till på det eftersom min kedja låter, som tidigare beskrev, "katci-katchi-katchi".
Frågade vad dom skulle ha för att montera på det och det var i stil med 800kr/h vilket är ett bra timpris för något jag själv tycker är roligt.

Ett problem bara, jag har min far 30 mil ifrån mig och han besitter alla verktyg.

Finns det möjligtvis någon har som har lust att mekka lite med mig under någon timme, självklart mot ersättning efter överenskomelse, typ.

Jag är 180cm
21 år
Brunögd!

Ett problem bara, jag har min far 30 mil ifrån mig och han besitter alla verktyg.

Finns det möjligtvis någon har som har lust att mekka lite med mig under någon timme, självklart mot ersättning efter överenskomelse, typ.

Hittat någon å meka med? Jag är också i tankarna om att byta drivpaket, men saknar också lite verktyg. Har momentnyckel och en hylsnyckelsats. Men behöver något att dela den gamla kedjan med och något nita den nya med. Plus någon anordning (depåstöd?) för att lyfta upp bakdelen.

Så sammanställde jag lite info om drivpakets byte också,
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163308

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka