Hur skydda skydda sig mot ljuddämparstöld?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
PutteLiten skrev:
2282118 Ah, så dina grannar tycker din hoj låter för lite. :nicka

Lösning, kör utan. :nicka

:hej
Så här? :hihi

Bifogat

• avgasror.JPG
    avgasror.JPG
    38.6 KB · Visningar: 85
mb skrev:
2281239 Efter tredje stöldangreppet på min gamla harv rök slutligen burken av märket Yoshimura. Förra gången måste tjuvarna ha blivit avbrutna på något sätt, gissningsvis ett par sekunder innan lyckad stöld, för då hängde dämparen kvar löst på sniskan. Hur som helst, i dagarna kommer jag få ut ett nytt system på försäkringen, med ett lika lättstulet slip-on. Jag hörde med verkstan om de inte kunde fästa den med en svetsloppa eller liknande för att försvåra stöld, men det gick tydligtvis inte att jobba med titan på det sättet.

Hur gör ni för att undgå stöld av ljuddämparen? Finns det färdiga låsanordningar eller liknande?

Svetsa i titan går alldeles utmärkt, med TIG te x...

Lättaste sättet är ju att svetsa på gängen på bulten som håller burken. och svetsa på gängen på alla andra bultar som håller fast det. lätt och smidigt och kräver inga stora ingrepp men försvårar att stjäla det.

Saken är att jag vet att det finns tjuvar som ger sig på att försöka slita ljuddämparen ur klämman, även om bultarna sitter fast. Hade själv fula repor i min gamla dämpare efter att någon klåpare varit där och ryckt i den.

Någon nämnde att man kan lägga en silikonsträng eller gummibit mellan dämparen och klämman för att förhindra detta. Jag skulle gärna vilja ha lite mer specifik information här. Vilket material håller för höga temperaturer samtidigt som dämparen hålls på plats även om säg två personer sliter och drar för allt vad de äger?

Fick just en idé. Det sitter fastsvetsade öglor som håller upp fjädern mellan slipon och blås. Skulle man inte kunna trä in någon form av vajerlås här? Utrymmet är runt en halv cm.

Hardrock Ragge skrev:
2358712 OT:

Har du den hojen endast som banhoj? Vad säger SBP om dämpningen med ett rör direkt från turbon annars?

Jag kan tänka mig att det är duuuuuuuuuuktigt skönt ljud på den! Ljudfil? :tummenupp
Nä, jag har den som ren gathoj! :tummenupp Jag kör aldrig på bana. Vad SBP säger om mitt fina rör vet jag inte, jag brukar byta till ett klent 2"-rör med en Yoshimura slipon längs bak till besiktningen. Det är förresten dags nästa vecka... Då låter den mest som en fisande symaskin.
Jo, den låter ganska fint, tycker jag! Lite högt också för folk vid sidan om, iaf enligt Heliac som låg i diket och fotograferade när jag gav järnet förbi :hihi Menmen, det ska låta! Och så brinner det lite då och då i det där röret också. Det är posörfaktor på det. Någon ljudfil har jag tyvärr inte, men jag har en film där man kan hör hur det låter när man åker med. Här är den http://the.yellow-b.us/lahi/gsxr1100turbo.mpg

lahi skrev:
2358753 Nä, jag har den som ren gathoj! :tummenupp Jag kör aldrig på bana. Vad SBP säger om mitt fina rör vet jag inte, jag brukar byta till ett klent 2"-rör med en Yoshimura slipon längs bak till besiktningen. Det är förresten dags nästa vecka... Då låter den mest som en fisande symaskin.

Skööööööööööönt! :rockbanana

Är den inreggad med stressfläkt o allt? Försäkring?

Mr Helmut skrev:
2282059 Ta en borr och paja skallen på skruvarna(insex) till dämparen så dom inte kan skruva loss den (och inte du heller :banana )
Haha ja jävlar, jag komma komma upp o montera det nya sliponet med min biltema-hyls-sats. Det brukar ta mig minst 1 timme att få bort rundade skruvar så det borde skrämma bort även den värsta tjyven.

HanneZ skrev:
2358899 Haha ja jävlar, jag komma komma upp o montera det nya sliponet med min biltema-hyls-sats. Det brukar ta mig minst 1 timme att få bort rundade skruvar så det borde skrämma bort även den värsta tjyven.
Haha :rofl Ibland är det bra med Biltemaprylar

Hardrock Ragge skrev:
2358881 Skööööööööööönt! :rockbanana

Är den inreggad med stressfläkt o allt? Försäkring?
Jajjemän, den är reggad med turbo! Det står "motor med turbo" i mina papper :Rockbanan Den är försäkrad för den effekten som står i mina papper, men av besiktningstekniska skäl så står där 67 kW :rofl Hade jag fuskat lite mindre i bänken och gått upp mot max tillåten effekt så hade jag fått för mycket vrid, så med den effekten som står i papperna nu så har jag precis under max tillåtet vrid. Endast för att Bilprovningens paragrafryttare ska bli nöjda. Men på gata kranas det på ordentligt :tummenupp

mb skrev:
2281239 Efter tredje stöldangreppet på min gamla harv rök slutligen burken av märket Yoshimura. Förra gången måste tjuvarna ha blivit avbrutna på något sätt, gissningsvis ett par sekunder innan lyckad stöld, för då hängde dämparen kvar löst på sniskan. Hur som helst, i dagarna kommer jag få ut ett nytt system på försäkringen, med ett lika lättstulet slip-on. Jag hörde med verkstan om de inte kunde fästa den med en svetsloppa eller liknande för att försvåra stöld, men det gick tydligtvis inte att jobba med titan på det sättet.

Hur gör ni för att undgå stöld av ljuddämparen? Finns det färdiga låsanordningar eller liknande?

Med giftpilar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...