Hur skydda skydda sig mot ljuddämparstöld?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Efter tredje stöldangreppet på min gamla harv rök slutligen burken av märket Yoshimura. Förra gången måste tjuvarna ha blivit avbrutna på något sätt, gissningsvis ett par sekunder innan lyckad stöld, för då hängde dämparen kvar löst på sniskan. Hur som helst, i dagarna kommer jag få ut ett nytt system på försäkringen, med ett lika lättstulet slip-on. Jag hörde med verkstan om de inte kunde fästa den med en svetsloppa eller liknande för att försvåra stöld, men det gick tydligtvis inte att jobba med titan på det sättet.

Hur gör ni för att undgå stöld av ljuddämparen? Finns det färdiga låsanordningar eller liknande?

Last edited:
Pejo skrev:
2281241 Ställa hojjen i garage?
Stölden inträffade i ett låst garage... det enda som finns att tillgå på bostadsområdet. Då det inte är kameraövervakat, är det relativt lätt att smita in vid tillfälle och leva om.

mb skrev:
2281246 Stölden inträffade i ett låst garage... det enda som finns att tillgå på bostadsområdet. Då det inte är kameraövervakat, är det relativt lätt att smita in vid tillfälle och leva om.

Ok, du delar alltså ett låst garage med andra? Låter ju som en uppesittarkväll det där...

Det finns en viss typ av lås-skruv som jag använde när jag monterade galler för fönster.....Kommer inte i håg namnet på företaget som sålde skruven bara.... Har för mig att man fick en speciell hyllsa med som man kunde skruva ur skruven igen om man ville....

mb skrev:
2281239 Efter tredje stöldangreppet på min gamla harv rök slutligen burken av märket Yoshimura. Förra gången måste tjuvarna ha blivit avbrutna på något sätt, gissningsvis ett par sekunder innan lyckat stöld, för då hängde dämparen kvar löst på sniskan. Hur som helst, i dagarna kommer jag få ut ett nytt system på försäkringen, med ett lika lättstulet slip-on. Jag hörde med verkstan om de inte kunde fästa den med en svetsloppa eller liknande för att försvåra stöld, men det gick tydligtvis inte att jobba med titan på det sättet.

Hur gör ni för att undgå stöld av ljuddämparen? Finns det färdiga låsanordningar eller liknande?

Beroende på hur det skruvas fast, borde det inte gå att använda brytbultar?

Det finns dom som kan svetsa i det matrialet, det gjorde jag. så nu måste vinkelslipen fram eller så får dom ta hela bågen iställe.

Sätt en rejäl loppa på skruven och muttern som håller fast burken med klämman eller borra ett hål genom dem och slå in ett fjäderstift.

Vem i Umeå kan tänkas kunna svetsa?

Brytbultar låter som ett alternativ annars. Ska höra om inte verkstan skulle kunna fixa något lämpligt åt det hållet. Vilket företag tillverkar sådana?

ilstallione skrev:
2281339 Sätt en rejäl loppa på skruven och muttern som håller fast burken med klämman eller borra ett hål genom dem och slå in ett fjäderstift.
Helst skulle jag dock vilja att dämparen sitter helst stumt. Med lite våld går det faktiskt att dra ut den ifrån klämman utan att lossa på skruven.

Pejo skrev:
2281249 Ok, du delar alltså ett låst garage med andra? Låter ju som en uppesittarkväll det där...
Precis, det är delat garage.

mb skrev:
2281352

Helst skulle jag dock vilja att dämparen sitter helst stumt. Med lite våld går det faktiskt att dra ut den ifrån klämman utan att lossa på skruven.

Lägg en bit gummi eller en silikonsträng mellan klämman och dämparen.

mb skrev:
2281239 Efter tredje stöldangreppet på min gamla harv rök slutligen burken av märket Yoshimura. Förra gången måste tjuvarna ha blivit avbrutna på något sätt, gissningsvis ett par sekunder innan lyckad stöld, för då hängde dämparen kvar löst på sniskan. Hur som helst, i dagarna kommer jag få ut ett nytt system på försäkringen, med ett lika lättstulet slip-on. Jag hörde med verkstan om de inte kunde fästa den med en svetsloppa eller liknande för att försvåra stöld, men det gick tydligtvis inte att jobba med titan på det sättet.

Du kan gå med i hemvärnet, får man en AK4 borde man kunna smuggla ut en handgranat också, som du sedan kan försåtminera sliponet med. När du sen hör en smäll så vet du med säkerhet att det är det sista sliponet dom nånsin snor .. :död

Skämtosido .. Går det inte att "rund dra" skruvarna som håller fast sliponet? Tror knappast du måste byta det igen inom kort?

mb skrev:
2281246 Stölden inträffade i ett låst garage... det enda som finns att tillgå på bostadsområdet. Då det inte är kameraövervakat, är det relativt lätt att smita in vid tillfälle och leva om.

Såna garage är ju (ur stöldsynpunkt) sämre än att ha hojen stående ute. Du erbjuder tjuven både tak över huvudet vid regn eller kyla och skydd mot insyn.

Man får dyrare försäkring i såna garage och högre självrisk tror jag än i enskilt garage. Om de é en slipon de vill ha, skruva fast med rejält klammer (insex-skruv) och borra sedan ur greppet. Om de har tid att ta hela systemet då vete fåglarna :hihi

Ta en borr och paja skallen på skruvarna(insex) till dämparen så dom inte kan skruva loss den (och inte du heller :banana )

mb skrev:

Ah, så dina grannar tycker din hoj låter för lite. :nicka

Lösning, kör utan. :nicka

:hej

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...