Hur skydda polerad alu/stål?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hejsan!

Efter att ha läst en del om polering av metall här, och med en hel del praktiska kunskaper i polering av plast i ryggen så tänkte jag ge mig på min hoj i vinter.
Men, hojen kommer ju att användas som en hoj ska, mycket, ofta och hårt, dvs inte direkt bara stå i vardagsrummet och se fin ut :D Dvs, det polerade kommer att få utstå en del. Jag har förstått så mycket att man ska låta bli klarlack, iaf på alu. Men hur ska man då skydda det blanka? Är verkligheten så bitter att man måste gå på med autosol en gång i veckan resten av livet om man väl har börjat polera? :va

Ska man låta bli klarlack? :va

var det inte bara vissa märken som gulnade, eller finns det en annan anledning?

Klarlack, kromning, förnickling eller anodisering är nog de val du har. Lite beroende på material... annars blir det till att köpa storpack Autosol och polertrissor :hihi

rostfritt stål ärgar inte så lätt, okej man måste putsa, men inte alls som polerad aluminium.

Vanligt bilvax funkar bra om man gör det regelbundet.Men du måste polera ibland också.

Långa farbron skrev:
Det är svårt att få fäste på polerade ytor,risken att det flagar är stor.

Dessutom sägs det att den ytterst lilla mängd fukt som hamnar mellan lacken och ytan ger svarta prickar i alun, som är lögn att få bort utan att man får göra om allt!

Polera och vaxa ordentligt efteråt.
Autosol behövs nog inte mer än typ 2-3 ggr per säsong sen.

Annars lämna in för klaranodisering.

Även kallat eloxering. Man eloxerar utan färgtillsats.
Vet inte hur det blir på högglans polerat, dvs om det bytar nyans eller blir grått.
Kolla med en ytbehandlingsfirma.

*/ ?>
Back