Hur skulle ni göra?

Skulle ni lämnat pengarna till polisen?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Vilken fejkbild...
En ljuddämpare på en hagelbrakare kaliber 12, och dämparen har ett utgångshål motsvarande kaliber .22 long rifle :D Great humor...
Hm.

Ville du bara glänsa lite eller behöver du, på allvar, ifrågasätta äktheten i Hollywoodrullar? Båda är roande :tummenupp

Sluta jiddra, börja tvätta!

http://www.dalademokraten.se/Articl...0921071728_DD582/20040921071728_DD582.dbp.asp

Tro nu inte att jag läser Dala-Demokratern, men den dök upp vid en googling.

Jag sa ju det i den andra tråden: Underskatta aldrig folk från Dalarna (Söderbärke) :D

"Om ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen eller inom en månad från det att ägaren underrättades blir upphittaren ägare till hittegodset."
.....
"Hittelön
Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset mot det att han eller hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader i samband med fyndet. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde. "

http://www.polisen.se/Service/Hittegods/

Jaha?
Så om jag tar 1000 svarta riksdaler och lägger dom i skogen, och sedan hittar dom fem minuter senare och lämnar dem till polisen så lär ju inte polisen hitta nån ägare, eftersom det är jag? Mao får jag tillbaks pengarna efter 3 månader helt vitt. Till och med polisen kan ju intyga att jag fick pengarna av dom?
Vad ville du säga?

Nu väljer du att bara presentera fakta som stödjer din åsikt, men bortser säkert från en massa andra fakta. Du kanske tror att du är finare än oss för att du har en källa? Med statistik kan man bevisa vad som helst! Jag tror därför att du har fel, och att det är som Dreggel känner på sig att det borde vara.

Om ni slutade dricka billigt rötjut, röka vattenpipa och blåsa er fördärvade i blockflöjten så kanske ni oxå skulle hänga med i lite logiskt tänkande utan att skämma ut er. :fakta

Last edited:
Om ni slutade dricka billigt rötjut, röka vattenpipa och blåsa er fördärvade i blockflöjten så kanske ni oxå skulle hänga med i lite logiskt tänkande utan att skämma ut er. :fakta
Har ju inte rååååd med finvin, du måste pröjsa mer på skatten fattaruväl

hänga med i lite logiskt tänkande utan att skämma ut er. :fakta

Ah.. så ditt lösryckta påstående om att upphittaren aldrig kan få hittegodset hade inget att göra med regler utan handlar snarare om logik och den logiken säger att polisens regler måste vara ologiska och därför inte stämma...!?

Eller hur resonerar du nu?!

Men OM du går in på en station, daskar ett par tusenlappar i disken och säger att du hittat dem i skogen så kommer de med största sannolikhet att tillfalla just dig efter att månaderna har gått. Så det lär alltså gå att "tvätta" pengar på just det sättet så länge de inte är märkta eller på annat sätt kan spåras.
Däremot lär polisen nog bli nyfiken om du gör det upprepade gånger eller om det rör sig om anmärkningsvärda summor så frågan är om det är särskilt fiffigt på lite längre sikt.

Ah.. så ditt lösryckta påstående om att upphittaren aldrig kan få hittegodset hade inget att göra med regler utan handlar snarare om logik och den logiken säger att polisens regler måste vara ologiska och därför inte stämma...!?

Eller hur resonerar du nu?!

Men OM du går in på en station, daskar ett par tusenlappar i disken och säger att du hittat dem i skogen så kommer de med största sannolikhet att tillfalla just dig efter att månaderna har gått. Så det lär alltså gå att "tvätta" pengar på just det sättet så länge de inte är märkta eller på annat sätt kan spåras.
Däremot lär polisen nog bli nyfiken om du gör det upprepade gånger eller om det rör sig om anmärkningsvärda summor så frågan är om det är särskilt fiffigt på lite längre sikt.

Nu läser du mitt inlägg som jävulen läser bibeln.
Jag skrev:
Om det vore sant så har du ju just snubblat över världens enklaste sätt att tvätta pengar.
Sen postade du att det faktiskt var så.
Då skrev jag ut hur en isåfall alldeles legitim tvättning av pengar kan gå till.

Jag tyckte inte det verkade speciellt lösryckt med legitima sätt att tvätta pengar? Jag kan förstå regeln om de inte klassade pengar som hittegods, men annars verkar ju regeln lite dum?
Vi får väl följa det här caset och se om upphittaren får pengarna. Eftersom det här handlar om 6-siffriga belopp så är det ju isf en direkt dum regel, håller du inte med?

Då skrev jag ut hur en isåfall alldeles legitim tvättning av pengar kan gå till.

Det finns många sätt att tvätta pengar men betydligt färre sätt att tvätta stora belopp upprepade gånger.

Så om du vill tvätta din svarta tusenlapp har jag svårt att se hur du kan tycka att ett skogsbesök följt av tre månaders väntan kan vara det enklaste. :)

Om du däremot får för dig att jag får för dig att jag hävdar att du kan lämna in en koffert med många miljoner till polisen och förväntar dig att smärtfritt få igenom dem utan att polisen börjar nysta i saken får jag hänvisa till den där liraren som läser bibeln.

Det finns många sätt att tvätta pengar men betydligt färre sätt att tvätta stora belopp upprepade gånger.

Så om du vill tvätta din svarta tusenlapp har jag svårt att se hur du kan tycka att ett skogsbesök följt av tre månaders väntan kan vara det enklaste. :)

Om du däremot får för dig att jag får för dig att jag hävdar att du kan lämna in en koffert med många miljoner till polisen och förväntar dig att smärtfritt få igenom dem utan att polisen börjar nysta i saken får jag hänvisa till den där liraren som läser bibeln.

Som du själv säger: Fler sätt att tvätta pengar är bättre än färre.

Givetvis lämnat till polisen, men då är jag en sådan människa som säger till om jag får 5 kr för mycket i växel på Ica.

En absolut spontan (och ärlig) reaktion!

No gläns, no glory.
Fan vad jag framstod som tyken såg jag nu, det var omedvetet :gnissla

Det är lite häftigt med sådana personer. Jag ser aldrig dylika saker. Jag ser en bild, inte mer än det. Men andra kan se att "yadayda bilen bakom gjordes 1979 och att den aktuella färgen inte fanns att få på den tiden", "Hon höjer ögonbrynet precis så mycket att man EGENTLIGEN vet att hon får den i prutten när slutaren kör", etc etc :banana

Knivig situation. Om jag visste att den som saknar dem behöver dem bättre än mig själv så skulle jag se till att de kom tillbaka. Men samtidigt, hur vet man det? Har man såna pengar i garderoben så är det som sagt inte rena pengar, allt som oftast. Och då har de oftast gott om dem ändå så jag skulle nog behålla dem :brynad
Men för att rättfärdiga det lite så skulle jag inte bränna allt på vin, kvinnor och sång utan något som ger tillbaka till samhället. Med andra ord skulle jag bränna dem på en ny båtmotor så jag kan förpesta luften än mer än vad jag redan gör så att vi kommer ännu ett steg närmare växthustemperaturen.

Knivig situation. Om jag visste att den som saknar dem behöver dem bättre än mig själv så skulle jag se till att de kom tillbaka. Men samtidigt, hur vet man det? Har man såna pengar i garderoben så är det som sagt inte rena pengar, allt som oftast. Och då har de oftast gott om dem ändå så jag skulle nog behålla dem :brynad
Men för att rättfärdiga det lite så skulle jag inte bränna allt på vin, kvinnor och sång utan något som ger tillbaka till samhället. Med andra ord skulle jag bränna dem på en ny båtmotor så jag kan förpesta luften än mer än vad jag redan gör så att vi kommer ännu ett steg närmare växthustemperaturen.

Jag tycker du är ondskefull. Du ska naturligtvis lämna in dom så att de kan tillfalla staten, och på så sätt sponsra somaliernas oändliga språkkurser i svenska.

:hällabensinpåelden

Jag tycker du är ondskefull. Du ska naturligtvis lämna in dom så att de kan tillfalla staten, och på så sätt sponsra somaliernas oändliga språkkurser i svenska.

:hällabensinpåelden

Hade du slagit ett slag för alla stackars Eritreaner så hade jag hållit med dig. Nu vet jag att Somalier är väldigt duktiga på svenska så de får inte en krona av mig :mad:

Självklart lämnar man in dem. Det har med Svensk Moral och ridderlighet att göra.

Dessutom har jag för mig att om ägaren aldrig dyker upp får man tillbaka pengarna.

Jag skulle behålla dom utan att tveka. Då jag strävar efter hur dagens makthavare och politiker agerar utan att tänka på hur och vem det påverkar så är det praxis att ta allt som man kan lägga händerna på.

Jag vill inte vara sämre så visst skulle jag själv ta pengarna utan att tveka.

Ny hoj och ny bil skulle jag köpa diRecKt !!!!1111

Lämnat pengarna till polisen givetvis.

"Det är detaljer på fyndplatsen som gör att polisen tror att de härrör från ett bostadsinbrott som fortfarande inte anmälts"

Nämns ju bl a. ...

det är ju ändå försäkringsbolaget som betalar de där summorna.

jag hade behållit dom och varit jävligt tyst:rolleyes:

Jag har hittat en femhundring en gång.
Frågade tanten som var närmast om det var hennes, det var det inte. Då behöll jag den. Så ivil var jag.

Kände inte för att springa runt tills någon säger att det är deras...

- Har du tappat en femhundring?
- Ja
- Hur vet jag att det är du som tappat den, kan du beskriva den?
- Asså den är så där platt och så har den en femma med två nollor efter!
- Åh men då är den ju din mannen!

...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey