Hur skulle ni göra?

Skulle ni lämnat pengarna till polisen?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5610875.ab
Själv är jag väldigt kluven. Hittar man dem i skogen känns det som att chansen är ytterst liten att de kommer till rätt ägare så jag hade antagligen behållt pengarna. Självklart vet jag att hade det hänt mig hade jag velat att pengarna skulle återlämnas, men tyvärr tror jag inte att det är så lätt att återlämna dem till rätt ägare.

Lämnat pengarna till polisen givetvis.

"Det är detaljer på fyndplatsen som gör att polisen tror att de härrör från ett bostadsinbrott som fortfarande inte anmälts"

Nämns ju bl a. ...

Jo, i detta specifika fallet kanske det hade varit enkelt med ett sånt beslut, men om man är ute i skogen och helt plötsligt springer på en påse full med pengar så skulle jag vara väldigt kluven.

De där pengarna kommer garanterat iaf gå rätt till polisens kaffekassa så då kan jag lika gärna ta dom själv. Det begriper väl alla att det aldrig betalas tillbaks nåt till brottsoffer, sånt får ju försäkringsbolagen ta hand om.

"Det är detaljer på fyndplatsen som gör att polisen tror att de härrör från ett bostadsinbrott som fortfarande inte anmälts"

Nämns ju bl a. ...
Funderar på hur polisen vet att det är ett bostadsinbrott om det ännu inte anmälts? Hur vet de att det är ett brott överhuvudtaget?(visserligen inte så troligt att man springer ut och lägger några hundra tusen i skogen för skojs skull)

Funderar på hur polisen vet att det är ett bostadsinbrott om det ännu inte anmälts? Hur vet de att det är ett brott överhuvudtaget?(visserligen inte så troligt att man springer ut och lägger några hundra tusen i skogen för skojs skull)

Fråga polisen.

Men jag kan anta att det finns "personliga" tillhörigheter som gör det möjligt att spåra t ex smycken, nån guldklocka och liknande.

Lite OT:
När man har sådana kontanter liggandes hemma så brukar pengarna vara "svarta"....:gnissla

Last edited:
Självklart lämnar man in dem. Det har med Svensk Moral och ridderlighet att göra.

Dessutom har jag för mig att om ägaren aldrig dyker upp får man tillbaka pengarna.

Med tanke på beloppet så hade jag funderat på sprillans hoj :D

Och vem säger att alla pengarna är kvar, "upphittarna" har nog tagit sin beskärda del redan :tummenupp

...eller så har upphittarna "hittat" pengarna på någon helt annan plats.

Jag sku plocka ut några feta sedlar och sedan återlämna pengarna. Inte sku ja våga plocka hem sexsiffrigt och gömma det underdynan, och klara av att inte berätta det åt nån.

Jag sku plocka ut några feta sedlar och sedan återlämna pengarna. Inte sku ja våga plocka hem sexsiffrigt och gömma det underdynan, och klara av att inte berätta det åt nån.

Näe, för under dynan skulle du måsta gömma dom, man får ju inte sätta in pengar på sitt eget konto längre :huvet

Bälplockale?

Jag skulle mest frukta att få den här mannen i hasorna..
ncfom_chigurh_gun-431x300.jpg

Dessutom har jag för mig att om ägaren aldrig dyker upp får man tillbaka pengarna.

Om det vore sant så har du ju just snubblat över världens enklaste sätt att tvätta pengar. :näsblod

Adnan Pizzabagare: "Nä pizzerian går i förslust, men jag hittade just 600 000:- i sedlar i en påse i skogen! Jo det är sant, jag lovar!"

Skulle tro att du på din höjd får hittelön, vilket borde resultera i 2-10%

På upphittade pengar som lämnas till polisen är det praxis att det ges 10% i hittelön.

Om det vore sant så har du ju just snubblat över världens enklaste sätt att tvätta pengar. :näsblod

"Om ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen eller inom en månad från det att ägaren underrättades blir upphittaren ägare till hittegodset."
.....
"Hittelön
Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset mot det att han eller hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader i samband med fyndet. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde. "

http://www.polisen.se/Service/Hittegods/

"Om ägaren inte blir känd inom tre månader från det att fyndet anmäldes till polisen eller inom en månad från det att ägaren underrättades blir upphittaren ägare till hittegodset."
.....
"Hittelön
Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset mot det att han eller hon betalar hittelön och andra rimliga kostnader i samband med fyndet. Enligt rättspraxis är en skälig hittelön cirka tio procent av godsets marknadsvärde. "

http://www.polisen.se/Service/Hittegods/

Nu väljer du att bara presentera fakta som stödjer din åsikt, men bortser säkert från en massa andra fakta. Du kanske tror att du är finare än oss för att du har en källa? Med statistik kan man bevisa vad som helst! Jag tror därför att du har fel, och att det är som Dreggel känner på sig att det borde vara.

Bälplockale?

Jag skulle mest frukta att få den här mannen i hasorna..
ncfom_chigurh_gun-431x300.jpg

Vilken fejkbild...
En ljuddämpare på en hagelbrakare kaliber 12, och dämparen har ett utgångshål motsvarande kaliber .22 long rifle :D Great humor...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT