Hur skruvar jag isär en hastighetsmätare från Gixxer 89!!???

Nisse977

8000rpm+ känns skönt!
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
Suzuki GSXR1100 -89 Aprilia RS 125 -08
Hej!

Jag har nu köpt en Km/h mätare till min Gixxer1100 -89!! :tummenupp (hade miles innan) Men den står på 7400mil, så jag skulle vilja skruva tillbaka den ett antal 1000mil. Jag har testat lite med borrmaskin.... men det tar alldeles för lång tid!! Maxar jag borrmaskinen så gör mätaren bara 120km/h... Så det skulle ta flera hundra timmar att köra tillbaka den till typ 4000mil... :va

Det är nått gägg på km-räknaren.. så det skulle vara fint med en rengöring också.... Mätaren är plomberad på nått sätt.. så den inte ska gå att ta isär... Är det någon här som vet hur man gör!? För det måste ju självklart gå, det är ju nån som monterat ihop den en gång i tiden!

I och för sig så har jag ju den där milesmätaren att "öva" på!! hehe :hihi

Edit: Hmm det ser ut som att front locket är ditsatt och sen har de valsat runt kanten... kanske ska sätta upp den i svarven å köra bort valskanten!! Vad sägs om det!? Nån som har erfarenhet av bättre sätt? :lol

/N

Last edited:
Hej igen! :tomten

Vad är detta! :va Ingen som vet... Nej det tror jag inte på!!! :fakta Någon måste ju ha skruvat isär en mätare nån gång!! :hej

Last edited:
frankof skrev:
Korkad fråga kanske, men varför skall du skruva tillbaka mäteren?

Nädå inte så korkad fråga!! Jag vet egentligen inte hur långt bågen har gått.. eftersom det är bytt mätare några gånger... km/h till Miles och tvärt om.. Nu sitter det en instrumetpanel från en 750r av nån lite nyare årsmodell än 89.. och jag vill sätta dit orginalinstrumenten.. men på dom sitter den en milesmätare.. som jag nu vill byta mot en orginal km/h mätare...

Km/h mätaren jag köpt vill jag dra ner miltalen på lite.. för jag tror inte hojen har gått 7400mil.. som den står på.. plus att jag eventuellt vill byta till vita mätartavlor.. och göra en allmän rengöring! av mätaren inuti...

:) :tummenupp

Mätaren är konstruerad så att det INTE går att skruva tillbaks , BARA fram.
Kuggdrivningen fungerar så med diverse hack på de siffror som anger 1000, 100 10 tal mil...så det så....bare för att hindra fuskare att dra tillbaks sifferverket. :tummenupp

tassen skrev:
Mätaren är konstruerad så att det INTE går att skruva tillbaks , BARA fram.
Kuggdrivningen fungerar så med diverse hack på de siffror som anger 1000, 100 10 tal mil...så det så....bare för att hindra fuskare att dra tillbaks sifferverket. :tummenupp

Jo visst är det bra att inte kunna dra tillbaka sifferverket!! Men jag vill i alla fall ta isär och rengöra osv. Fattar inte vad det är för gägga på siffrorna... :va

Då är det bara att bryta isär, limmat i kanten mellan hus å glas, lycka till.
Kletet är fett från sifferverket så den inte ska skära ihop.

Lugn nu, hitta ett litet hål på baksidan där du med en smal mejsel pillar direkt på de svarta numrerade "hjulen" därinne.

Jag kommer åt att torka med en topps på siffervärket.. men inte på trippmätarens siffror... där är det mest klet o skit..

Bara att bryta.. aj aj... finns det ingen fin ritning eller sprängskiss på mätaren... gissar att det självklart är svårt att få tag på.. men suzuki måste ju ha haft en ritning en gång i tiden.

skruva framåt kanske går. Vet ej när mätare slår runt på hojar.

Kolla ebay.com efter en factory service manual på din hoj där i finns det allt hur du skruvar isär grejerna. Jag har en manual men tyvärr till gsx 750 f 98 -03 och det är ganska olika mätare har jag för mig

Hmm.. får ta och kolla upp den där Instumentjige! Kanske dom kan fixa vita mätartavlor också!

Ska kolla ebay med!.. ska ju fan gå att få isär skiten..

VISA är bra att ha det är enklast. Men inget måste
De flesta som säljer på ebay vill att man använder Paypal.com Det är säkrast för dig och för de som säljer.

Det 90% säkerhet att det står i factory manualen.
Factory manualen är svår att få tag i det är den som används av verkstaderna.

så här ser det ut i min omdet är till någon hjälp

Last edited:
Kawa Tina skrev:
VISA är bra att ha det är enklast. Men inget måste
De flesta som säljer på ebay vill att man använder Paypal.com Det är säkrast för dig och för de som säljer.

Det 90% säkerhet att det står i factory manualen.
Factory manualen är svår att få tag i det är den som används av verkstaderna.

så här ser det ut i min omdet är till någon hjälp

Ah!! Jag bjöd på en manual du tipsade om! Tackar!! Men den har sprungit iväg i pris rejält nu.. kostar mer än att köpa en ny...

Ja jag ser i din att det står hur man tar isär mätaren... Men jag tror att jag måste "bryta" bryta upp min mätare.. eftersom det inte går att skruva isär den... Ska testa ikväll... eller i morgon!

Workshop manual laddar du hem här:
workshop manual
Men sprängskiss på hastighetsmätaren finns inte. Inte tänkt man ska laga den, bara byta. Enda sättet att komma in i den är att bryta upp kanten.

®1100 skrev:
Workshop manual laddar du hem här:
workshop manual
Men sprängskiss på hastighetsmätaren finns inte. Inte tänkt man ska laga den, bara byta. Enda sättet att komma in i den är att bryta upp kanten.

Oh! tackar!!!! ... ska testa lite att bända på den där milesmätaren jag har... ska ju ändå inte använda den sen.. .så jag övar på den först!! :)

Last edited:
Nu har jag mekat med mätaren!! eller rättare sagt mätarna!!!

Jag plockade isär mätaren genom att böja ut den valsade kanten på locket! Sen var det bara att pilla isär!! Jag svarvade en liten ring som jag kunde lägga mätaren i när jag böjde ut kanten! Annars skulle man lätt kunna förstöra locket!

Sedan satte jag ihop den finaste nålen och det finaste locket/glaset på min nya Km/h mätare!!! Gött!!! så det blev riktigt bra!!

Sen var det bara att trycka ner locket och mätaren i ringen jag svarvade, och "valsa" tillbaka kanten med en rundstång!! Ser fint ut igen!

/N

*/ ?>
Nyheter
Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Back