Hur skruva fast AN6-slang i AN6-anslutning?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har nu denna hög med delar på bordet: https://picasaweb.google.com/gnuffel/ShowerFuelrail03#5844192555561282962

Det jag undrar över är hur man bär sig åt för att skruva fast slangarna i anslutningarna på korrekt sätt. Jag har testat att försöka få in slangen i den lösskruvade ytterhylsan utan framgång - det ser nästan ut som att jag måste skala av det yttre nylonhöljet på slangen för att få fram stålhöljet som ligger därunder. Ligger det till på det viset, eller är jag bara för klen?

Vidare, hur långt in i hylsan ska slangen pressas? Är det tänkt att även den gängade delen av den inre skruvnippeln ska skruvas in inuti slangen vid montering? Hur långt ska ytterhöljet gängas på resten av anslutningen? (jag har läst något om att man ska lämna en nagels tjocklek kvar). Åtdragningsmoment?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag har skalat bort så det bara var gummi och pressat in och spänt fast det i skruvstäd och pressat och skruvat som fan tills det verkar sitta ordentligt, hur man ska göra det på ett "korrekt sätt" vet jag inte. Men det har hållt och inte läckt ett skit så :fyllisar
 

groggy53

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2012
Ort
Gävle
Hoj
1992 DR650 rse.1992 LS650. 1983 GS450
Skruva hyllsan motsols på slangen, och slangstolpen medsols så funkar de
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Glöm inte att olja konan och dess gänga innan du börjar gänga in den. Slangen ska dessförinnan bottna i hylsan.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har förstått det så långt som att jag ska bottna slangen i hylsan, sen gänga in "skruven" tills det bottnar metall mot metall, men inte dra det särskilt hårt efter att det bottnat?

Nästa steg då - hur skruvar man ihop själva koniska tätytorna mellan säg svetsflänsen och slanganslutningen på bilden? Dvs, de tätytorna som inte har med slang utan metall mot metall att göra. Vilket åtdragningsmoment ska man använda till AN-6, samt måste det användas något tätningsmedel i stil med loctite 542?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanon, tackar :Bugar Missat den sidan på fleabay. Kommer att passa fint med den looken till resten på min hoj så det blir att handla lite slangar från dom. Lyckades göra ett felköp senast så dom slangarna får jag föröka kränga av så småningom.
Kolla även Torques på Ebay UK, då slipper du tull.
Brukar kolla med dem först när jag ska ha AN-kopplingar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top