Hur skicka filer över ICQ genom router?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Tjenare, jag sitter med tre datorer i ett trådlöst närverk i lägenheten, men nu är det så att ingen av datorerna kan skicka filer över ICQ. Vet någon hur man fixar detta?

Två kör ICQ, en kör Miranda, "Routern" är en Dlink DI-624+.

Samma problem med DC, och hubben tillåter mig inte att köra i passive.

HJÄLP tack! :)

stoffer skrev:
Tjenare, jag sitter med tre datorer i ett trådlöst närverk i lägenheten, men nu är det så att ingen av datorerna kan skicka filer över ICQ. Vet någon hur man fixar detta?

Två kör ICQ, en kör Miranda, "Routern" är en Dlink DI-624+.

Samma problem med DC, och hubben tillåter mig inte att köra i passive.

HJÄLP tack! :)

Ska räcka att öppna upp port 5190 för att kunna skicka filer via ICQ. Funkar genom min DI604 i alla fall.

I DC kan du välja vilken port du ska ligga på. Öppna samma i routern och knacka sen in ditt externa IP i DC så ska det funka att ligga som active.

Dede skrev:
Ska räcka att öppna upp port 5190 för att kunna skicka filer via ICQ. Funkar genom min DI604 i alla fall.

I DC kan du välja vilken port du ska ligga på. Öppna samma i routern och knacka sen in ditt externa IP i DC så ska det funka att ligga som active.
Har testat att öppna port 1025-65535 och det funkar ändå inte :(

Jag har en 624+ oxå, hjälper dig senare ikväll

sitter båda bak router går de nog inte att skicka till varandra hur ni än gör, har ja för mig? :va

Så här gör du, gå in i Routern/Applications/Advanced /Pricka in enable/Skriv ICQ i name/Trigger port 5190/Trigger Type TCP/Public Port 20000-20019/Public Type TCP/Tryck sen Apply=KLART.

Vad har du för version av ICQ???????????

OT: JAg han göra guiden innan jag for

Bifogat

• DI624+.JPG
    DI624+.JPG
    136.2 KB · Visningar: 65
R1 Uffe skrev:
Så här gör du, gå in i Routern/Applications/Advanced /Pricka in enable/Skriv ICQ i name/Trigger port 5190/Trigger Type TCP/Public Port 20000-20019/Public Type TCP/Tryck sen Apply=KLART.

Vad har du för version av ICQ???????????

OT: JAg han göra guiden innan jag for
Tack! :)

:bugar

Jag kör faktiskt Miranda. Hittade ingen inställning för portarna i det.

Bifogat

• DC++.JPG
    DC++.JPG
    119.7 KB · Visningar: 46
  • DC++2.JPG
    DC++2.JPG
    140.4 KB · Visningar: 52
Last edited:
Fungerar ändå inte för mig, jag kan inte ta emot privmsg eller connecta till andra. Vad kan vara fel?

EDIT: Hittade lite firewall rules som jag rensade så funkade det!

Last edited:
Vad roligt att det fungerar nu, hör av dig ifall det dyker upp andra problem

ttt.

Nu har jag märkt en sak, jag kan skicka filer över icq, men jag kan inte ta emot inkommande filer. Vad är det nu som är fel?

HJÄÄÄÄLP! ;)

stoffer skrev:
ttt.

Nu har jag märkt en sak, jag kan skicka filer över icq, men jag kan inte ta emot inkommande filer. Vad är det nu som är fel?

HJÄÄÄÄLP! ;)
Är det din eller den andres dator som kan ha problem med brandväggen????????????

Alttså din polare kanske inte har öppnat nån port för att skicka eller något sånt.

Be han följa guiden han oxå som finns på sidan. Det brukar heta likandant på dom flesta routrar

R1 Uffe skrev:
Är det din eller den andres dator som kan ha problem med brandväggen????????????

Alttså din polare kanske inte har öppnat nån port för att skicka eller något sånt.

Be han följa guiden han oxå som finns på sidan. Det brukar heta likandant på dom flesta routrar
Min polare sitter inte bakom en router :(

Kan det ha att göra med att vi är flera som har icq här?

Jag har oxå problem med ICQ. Kan varken ta emot eller skicka och har gjort ovan ändring som R1 Uffe skrev. Funkar dock över MSN o alla andra instant messengers.

Det räcker inte med att öppna portarna i routern, man måste ställa in i ICQ:n också såklart.

Main -> Preferences -> Connections. Under fliken Server ska det vara markerat Using firewall och Not using proxy.
Under fliken User ska man sedan markera Not using proxy och fylla i TCP-portarna som man öppnat i rotern, alltså 20000-20019.

Swedie skrev:
Jag har oxå problem med ICQ. Kan varken ta emot eller skicka och har gjort ovan ändring som R1 Uffe skrev. Funkar dock över MSN o alla andra instant messengers.
Johnny & Stoffer
Man måste skriva in portnr. man har öppnat i ICQ också, i nån inställning (kom på det nu *sorry*)

Läs denna guide

http://www.portforward.com/cportsnotes/icq/icq.htm

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8