Hur skall man uppföra sig när man gör affärer (privat)

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Hur tycker ni att man ska uppföra sig när man gör affärer? (mellan privatpersoner)

Hur ser er drömköpare(inte den som betalar med än vad du begär, utan uppför sig väl)/säljare ut? Det värsta jag vet när man säljer saker är folk som redan på telefon börjar gnälla på skick osv. och skall pruta :kocko

Spåna på, vad tycker ni utmärker en bra köpare/säljare, hur skall man öppföra sig vid telefonkontakt mm. Hur prutar man med stil? inget "eeey besta priset mannen" :huvet

Anledning till att jag startar denna tråd är att jag imorgon skall titta på min (kanske) första hoj.
Det finns kanske liknande trådar, men sökfunktionen verkar vara helt kaiko.

edit: Kom på att folk som ringer och säger att de skall komma och titta på objektet men aldrig dyker upp också är dumma i huvudet. :fatta! Är det så jävla svårt att ringa och säga att man inte är intresserad eller inte har tid/kan?

edit2: Vilka roliga smilies det fanns :banana

Last edited:
Sunt bondförnuft och ett trevligt sätt gäller väl här som överallt annars. Man ringer och bestämmer tid och plats för möte. Man tittar på hojen och bestämmer sig för vad man vill ge för hojen. Säger man att man ska höra av sig senare med besked så gör man också det - även om man INTE ska ha hojen. För mig är det inte svårare än så i alla fall :)

USID skrev:
Hur tycker ni att man ska uppföra sig när man gör affärer? (mellan privatpersoner)

Hur ser er drömköpare(inte den som betalar med än vad du begär, utan uppför sig väl)/säljare ut? Det värsta jag vet när man säljer saker är folk som redan på telefon börjar gnälla på skick osv. och skall pruta :kocko

Spåna på, vad tycker ni utmärker en bra köpare/säljare, hur skall man öppföra sig vid telefonkontakt mm. Hur prutar man med stil? inget "eeey besta priset mannen" :huvet

Anledning till att jag startar denna tråd är att jag imorgon skall titta på min (kanske) första hoj.

edit: Kom på att folk som ringer och säger att de skall komma och titta på objektet men aldrig dyker upp också är dumma i huvudet. Är det så jävla svårt att ringa och säga att man inte är intresserad eller inte har tid/kan?

SOm alltid gäller: Hut går hem.

Vanligt folkhyfs är ju grunden.

Sen är det ju SÅ att kunskap är makt.
Ju mer du vet om hojar i allmänhet (för att bl.a kunna göra en relevant bedömning av skicket) och desto mer du vet om just DEN modellen i synnerhet desto bätre läge för DIG.

Man kan alltså argumentera med fakta.

Så läs på.

Sen att det finns säljare som i sin tur är puckon det kan man inte göra något åt tyvärr. De är uppe i det blå när det gäller uppfattningen om värdet på egen hoj osv. Skit då i den hojen det står dig tiotals åter.
Personligen betalar jag hellre lite mer till en trevlig och vederhäftig säljare som kan sin sak brytt sig om hojen samt dokumenterat de arbeten han eller hon gjort, än en superbillig skummis.

Rikkard skrev:
:tummenupp Så sant, så sant.

Ohhh yesss. :tummenupp

Som sagts ovan. Hut går hem. Har haft liknande funderingar och när jag väl säljer ngt så hade jag tänkt mig att om en spekulant inte hör av sig eller dyker upp så är han/hon inte längre med i budgivningen... Inte i framtiden heller. Det enda undantaget är att man skall till sin egen begravning eller liknande. Det är fööör mycket jidder och jag har tröttnat på sånt. Min tid är mer värd än att hålla på och bli uppbokad av miffon som inte dyker upp. :4skrika

Jag prutar alltid på telefon. Åker inte typ 30 mil för att sen inte kunna få ner priset ett öre. Sen när jag säljer så sätter man ett bra pris, inte för högt inte för lågt, så får köparen pruta nån tusing.

Den perfekta köparen!

Kommer på utsatt tid om de inte ringt å sagt att de blir försenade osv. Tar i hand å presenterar sig och är trevlig.

Man tittar gemensamt på objektet och köparen är intresserad och ställer relevanta frågor..

Provkörningen sker med pant av något slag vilket inte emotsägs...

När man kommer till priset så, har de inte hittat något som inte stämmde från annonsen så är det bara att fråga om man skulle kunna tänka sig att göra något på priset.

Saken är den att jag prutar mer till en trevlig och bra köpare :tummenupp

Det värsta är snackare och de som tror att ett utsatt pris kan man dra av en tredjedel från direkt!

- öhh men du priset då?
Ja vi får väl se vad vi kan komma fram till
- men du får typ xxxx:- så kommer ja å tar den imorrn
Men det var en här igår och bjöd xxxx:- så lägre än det går ja inte
-jaja men ring sen om han inte ska ha den
mmmm visst...

Anderzzon skrev:
Den perfekta köparen!

Kommer på utsatt tid om de inte ringt å sagt att de blir försenade osv. Tar i hand å presenterar sig och är trevlig.

Man tittar gemensamt på objektet och köparen är intresserad och ställer relevanta frågor..

Provkörningen sker med pant av något slag vilket inte emotsägs...

När man kommer till priset så, har de inte hittat något som inte stämmde från annonsen så är det bara att fråga om man skulle kunna tänka sig att göra något på priset.

Saken är den att jag prutar mer till en trevlig och bra köpare :tummenupp

Vad synd att jag redan har en hoj, dig skulle jag vilja handla av!
:tummenupp Vill ju ha en 929:a oxå men men när det blir dax att byta lär det bli en 06:a den verkar bäst hittills. Iaf en uppdatering värd namnet!

Dr.Bike skrev:
SOm alltid gäller: Hut går hem.

Vanligt folkhyfs är ju grunden.

Sen är det ju SÅ att kunskap är makt.
Ju mer du vet om hojar i allmänhet (för att bl.a kunna göra en relevant bedömning av skicket) och desto mer du vet om just DEN modellen i synnerhet desto bätre läge för DIG.

Man kan alltså argumentera med fakta.

Så läs på.

Du låter som en bra köpare :tummenupp Synd kunde blivit en bra affär där :)

Såhär gör jag vid försäljning:

Tvättar ordentligt. Rengör, smörjer, polerar. Ser till att allt finns och fungerar. Ska man sälja nåt är det ju bra ifall det inte ser ut som objektet legat på sjöbotten. Dessutom är det betydligt lättare att stå emot skambud om man VET att hojen är i toppskick. Mina hojar jag har sålt har alltid varit rena och snygga. Jag har aldrig behövt sälja nåt till underpris heller.

Såhär gör jag vid köp:

Kollar allt, även skitsaker som att gasrullen går lätt och att inga vajrar kärvar. Har säljaren inte brytt sig om att de mest grundläggande sakerna fungerar så har han/hon förmodligen inte skött svårare saker som exempelvis ventiljusteringar heller. Slitna bromsbelägg och däck är inte så noga, det är bara uppenbara prutorsaker och inte raketforskning att fixa heller. Om allt är som jag vill ha det kan jag gladeligen betala utsatt pris, annars bestämmer jag mig för vad jag vill betala. Sen kommer jag med budet, går det inte hem så tackar jag för säljarens tid och åker därifrån. Man ska inte köpa nåt man inte vill ha för mer pengar än man är beredd att betala. (Gammalt ordspråk från Rinkeby.)

Jag har hittills inte blivit blåst eller blivit anklagad för att ha blåst nån, så min metod funkar. Utdragna affärer suxxar på vrövv, för övrigt. Snabba puckar, kontanta medel är fina grejer.

USID skrev:

edit: Kom på att folk som ringer och säger att de skall komma och titta på objektet men aldrig dyker upp också är dumma i huvudet. :fatta! Är det så jävla svårt att ringa och säga att man inte är intresserad eller inte har tid/kan?

edit2: Vilka roliga smilies det fanns :banana

När du prutar så argumentera med orsaken/orsakerna till varför du prutar. Kolla priserna på samma hoj på blocket så vet du var de ligger generellt. Det du kan pruta därifrån är uppenbara fel/brister eller slitsaker som behöver bytas.

Mattias skrev:
Såhär gör jag vid försäljning:

Tvättar ordentligt. Rengör, smörjer, polerar. Ser till att allt finns och fungerar. Ska man sälja nåt är det ju bra ifall det inte ser ut som objektet legat på sjöbotten. Dessutom är det betydligt lättare att stå emot skambud om man VET att hojen är i toppskick. Mina hojar jag har sålt har alltid varit rena och snygga. Jag har aldrig behövt sälja nåt till underpris heller.

Såhär gör jag vid köp:

Kollar allt, även skitsaker som att gasrullen går lätt och att inga vajrar kärvar. Har säljaren inte brytt sig om att de mest grundläggande sakerna fungerar så har han/hon förmodligen inte skött svårare saker som exempelvis ventiljusteringar heller. Slitna bromsbelägg och däck är inte så noga, det är bara uppenbara prutorsaker och inte raketforskning att fixa heller. Om allt är som jag vill ha det kan jag gladeligen betala utsatt pris, annars bestämmer jag mig för vad jag vill betala. Sen kommer jag med budet, går det inte hem så tackar jag för säljarens tid och åker därifrån. Man ska inte köpa nåt man inte vill ha för mer pengar än man är beredd att betala. (Gammalt ordspråk från Rinkeby.)

Jag har hittills inte blivit blåst eller blivit anklagad för att ha blåst nån, så min metod funkar. Utdragna affärer suxxar på vrövv, för övrigt. Snabba puckar, kontanta medel är fina grejer.

Faaan vad bra,tänk om fler besserwisers/förstå sig påare resonera som du och inte spellar allanballan och börjar med storprut direkt i telefon UTAN att ha sett objektet.

mc köp

Inte som den killen jag skulle köpt hoj av idag
Allt var klart skulle bara köra och hämta den då ringer han när man kört 20 mil och säger att han sålt den till en som komm hem till honom när han visste att man var på väg
Så det blev en tur på 40 jävla onödiga mil helvete

Sålde min mondeo förr nån vecka sedan

killen ringer mig på lördag runt 12:30 ställer lite frågor

säger slutligen "jag kommer ner o kollar" han bor 20-25 mil i från mig

det snöar satan o jag tänker ja ja kommer han så kommer han

runt 17:30 ringer killen igen jag e på väg har typ 3-4 mil kvar

runt 18 dyker han upp i gatan

går ett varv runt bilen o frågar "drar den mycket olja"

nä säger jag

han provar bilen en runda på 4-5 minuter

står o pratar med hans polare om allt möjligt

han kommer tillbax o säger jag skall ha den