Hur skall man starta?

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Fyfan! Det käns inte bra att skriva en sådan rubrik men okey då. Idag skulle jag dra igång pärlan och ta mig en liten sväng. Men den vill inte starta... jag har laddat batteriet helt fullt och jag har bensin. Så jag tror att jag har lyckats släcka stiften. OK! Det kan man fixa... har nu köpt(installerat) nya + att batteriet står och laddar, men nu skall jag snart starta... hur skall man göra tycker ni? Skall man ha full choke(stavning?) eller ingen eller vad ?

Tacksam för svar...

Jag har ingen större erfarenhet att starta en förknasarhoj, men startgas är ju aldrig fel. :tummenupp

Har hojen stått länge sedan du hade igång den senast ? Och med samma gamla bensin i som du då körde på ? Stäng i så fall av bränslekranen (om den inte är vakuumstyrd, för då ska den vara stängd automatiskt om den är i läge "ON" :) ) och dränera ur den gamla bensinen ur förgasarna. Fyll på i tanken med ny soppa så mycket det går och vrid på kranen. Starta (med full choke oftast).

Bensin som stått någon månad i flottörhuset på en förgasare är inte tjänlig för att starta med.

Man kan hjälpa till med startgas också, en lätt dusch in i insuget bara och så nytt försök. Du har väl kollat att RUN/OFF-brytaren inte ställts i OFF-läge ? Inte så dum fråga som man kan tänka sig - det är lätt hänt att komma åt den av misstag och glömma bort att den finns... ;)

Tack för svaren!

Den gick igång på stuberten med nya stift. Har varit ute nu och kört av 5 mil :)... Nu fryser jag som faen... Ingen som har lust att åka imorgon (hela dan) eller på fredag(innan kl 17:00) PM:a eller svara här...

Imorgon pluggar jag. På fredag ska det bli sol och +18'C och jag är ledig. Kanske tar sig en tur? :rolleyes:

Btw, startgas - buh... läskigt värre. Utom på Saab 900 och Volvo 240, samt deras gelikar.

Fint väder :) skall vi ses vid pumpen eller nåt? Hoppas att det är fler som inte jobbar på fredag som vill hänga med...

Ledig på fredag, men åker till Åland istället för bankörning (hela helgen!!) :)

NinjaNurse skrev:
Btw, startgas - buh... läskigt värre. Utom på Saab 900 och Volvo 240, samt deras gelikar.

Jobbade en gång på en gård på Åland över en sommar, de hade en gammal zetor vars livselixir var just startgas :brinnerup

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph