Hur skall jag bli bättre förare?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Lite bakgrund först: Jag är INTE nybörjare på hoj, har kört i 20 år, med en del kortare uppehåll. Tror själv att jag är hyfsat snabb när det svänger, men har den irriterande ovanan att fega ur när det börjar gå riktigt fort (självbevarelsedrift kanske?), och då märker jag själv att jag stelnar till och tappar flytet i körningen.
Märkte även häromdagen när jag blev omkörd på en kurvig väg av en Repsol-lackad Honda, att jag har absolut ingenting att sätta emot de riktigt snabba förarna...
Nu vet jag att det inte är hojen som begränsar mig, så frågan är hur jag skall lära mig att köra riktigt bra?
Bor i Norrköping, så någonstans inte alltför långt bort vore bra.
Kan man gå på bankörningar utan att någonsin ha kört på bana förr, eller skall man helst gå på någon av SMC:s kurser först? Årets broms- och kurvkurs på Sviestad blev ju tyvärr inställd...

zopilote skrev:
2380725 Lite bakgrund först: Jag är INTE nybörjare på hoj, har kört i 20 år, med en del kortare uppehåll. Tror själv att jag är hyfsat snabb när det svänger, men har den irriterande ovanan att fega ur när det börjar gå riktigt fort (självbevarelsedrift kanske?), och då märker jag själv att jag stelnar till och tappar flytet i körningen.
Märkte även häromdagen när jag blev omkörd på en kurvig väg av en Repsol-lackad Honda, att jag har absolut ingenting att sätta emot de riktigt snabba förarna...
Nu vet jag att det inte är hojen som begränsar mig, så frågan är hur jag skall lära mig att köra riktigt bra?
Kan man gå på bankörningar utan att någonsin ha kört på bana förr, eller skall man helst gå på någon av SMC:s kurser först? Årets broms- och kurvkurs på Sviestad blev ju tyvärr inställd...

Rekommenderar trafikövningen med LMS 31/8.
http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=86#datum

zopilote skrev:
2380725