Hur skall jag bli bättre förare?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Lite bakgrund först: Jag är INTE nybörjare på hoj, har kört i 20 år, med en del kortare uppehåll. Tror själv att jag är hyfsat snabb när det svänger, men har den irriterande ovanan att fega ur när det börjar gå riktigt fort (självbevarelsedrift kanske?), och då märker jag själv att jag stelnar till och tappar flytet i körningen.
Märkte även häromdagen när jag blev omkörd på en kurvig väg av en Repsol-lackad Honda, att jag har absolut ingenting att sätta emot de riktigt snabba förarna...
Nu vet jag att det inte är hojen som begränsar mig, så frågan är hur jag skall lära mig att köra riktigt bra?
Bor i Norrköping, så någonstans inte alltför långt bort vore bra.
Kan man gå på bankörningar utan att någonsin ha kört på bana förr, eller skall man helst gå på någon av SMC:s kurser först? Årets broms- och kurvkurs på Sviestad blev ju tyvärr inställd...

zopilote skrev:
2380725 Lite bakgrund först: Jag är INTE nybörjare på hoj, har kört i 20 år, med en del kortare uppehåll. Tror själv att jag är hyfsat snabb när det svänger, men har den irriterande ovanan att fega ur när det börjar gå riktigt fort (självbevarelsedrift kanske?), och då märker jag själv att jag stelnar till och tappar flytet i körningen.
Märkte även häromdagen när jag blev omkörd på en kurvig väg av en Repsol-lackad Honda, att jag har absolut ingenting att sätta emot de riktigt snabba förarna...
Nu vet jag att det inte är hojen som begränsar mig, så frågan är hur jag skall lära mig att köra riktigt bra?
Kan man gå på bankörningar utan att någonsin ha kört på bana förr, eller skall man helst gå på någon av SMC:s kurser först? Årets broms- och kurvkurs på Sviestad blev ju tyvärr inställd...

Rekommenderar trafikövningen med LMS 31/8.
http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=86#datum

zopilote skrev:
2380725
Kan man gå på bankörningar utan att någonsin ha kört på bana förr

Hade det INTE gått hade det ju varit illa :D

ALLA har sin första gång någon gång!

Den där fega ur känslan har tydligen något med lutningen av cykeln att göra
har jag läst eller sett någonstans... tydligen så reagerar man instinktivt
när den lutar ca 20grader... Men som sagt var... det är något jag har fått
för mig.. huruvida det stämmer....

Men jag misstänker att övning och åter övning gör att man kommer över det... och jupps... SMC kurs eller trafikövningen Enhjuling rekommenderade
är nog en bra början... Tänker själv gå x antal övningar nästa år
bara för att kunna känna att jag har viss ontroll över cykeln...

Det går bra att köra bana utan att deltagit på någon av SMCs broms och kurv kurser först. Särskilt mot bakgrund att du redan har några års erfarenhet bakom dig på landsväg. Kolla noga upp vem som arrangerar bankörningen och försök bilda dig en uppfattning om vilken typ av körning de ägnar sig åt. Det brukar ofta finnas någon vänlig person som gärna ställer upp och visar spårval för nybörjare om man frågar. Du kommer nog rätt snabbt in i det. Överskatta inte din förmåga utan boka in dig i någon av nybörjargrupperna till att börja med. Märker du att du hamnat i fel grupp brukar det lösa sig av sig själv genom genom att deltagarna byter grupp mellan varandra i samråd med arrangören allt eftersom dagen fortgår och det går upp för deltagarna att de hamnat fel.

Kan varmt rekommendera dig att köra på någon av SMCs broms och kurvtekniks övningar. Fördelen där är att de har ett mycket genomtänkt koncept med föråkare tillika instuktörer som ger feedback samt att försäkringsbolagen valt att sanktionera dem till skillnad från alla andra arrangörer av bankörningar. Kör med förstånd och se till att teckna en separat olycksfallsförsäkring om du ska köra med någon annan än SMC.

zopilote skrev:
2380725 Lite bakgrund först: Jag är INTE nybörjare på hoj, har kört i 20 år, med en del kortare uppehåll. Tror själv att jag är hyfsat snabb när det svänger, men har den irriterande ovanan att fega ur när det börjar gå riktigt fort (självbevarelsedrift kanske?), och då märker jag själv att jag stelnar till och tappar flytet i körningen.

Synd att säsongen snart är slut.. börjar bli dåligt med bankörningnar och fint väder :va
För mig lossnade det verkligen vid första bankörningen. Och ännu mer vid den andra!!
Allmän väg är i vilket fall inte rätt ställe att lära sig köra hoj på. Har en bekant som skrotade rejält förra veckan då det var olja på vägen efter en lastbild :mad:

Tittade på LMS sida precis, och det såg VÄLDIGT intressant ut!!! Synd bara att man kommer hem från semestern den 31:e :trött Landar på Arlanda vid 15.00, så det blir svårt att hinna ner till Linköping till 16.30

14:e September är däremot antecknat i min almanacka nu. Blir det bara ok väder SKALL jag prova banåkning då. :tummenupp

På SMC:s sporthojskurser får man lära sig att köra hoj med allt vad det innebär (blick, broms, gaskontroll, spårval, motstyrning) där är utbildade instruktörer som går igenom vad man bör tänka på, för att sedan i praktiken (på banan) få prova på detta.
Gå in på www.motorcyklisterna.org så hittar du närmaste kurs.

OCH JA JAG ÄR SPORTHOJSINSTRUKTÖR:D
OCH JA JAG GÖR REKLAM FÖR VÅRA KURSER:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP