Hur skall jag agera?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har fått hem ett radiostyrtflygplan från Danmark. Faktura fans med oxå. Problemet är att jag aldrig beställt detta plan! Mitt namn, min korrekta adress men med ett Hotmailkonto som inte jag äger. Skall jag kontakta företaget och be om att få skicka till baka eller skall jag säga att jag aldrig fått något paket eller skall jag betala och hoppas på att det inte kommer fler försändelser? Om jag betalar så dyker det väl upp flera paket. Om jag inte betalar så får jag väl ett helvete med inkasso. Skickar jag tillbaka så lär väl inte företaget vilja ersätta mig för mina omkostnader. Planet var ju iof billigt 204DK, men vill inte ha mera trassel med fler paket. Kanske man skall kontakta företaget och köpa loss det för typ 100 spänn och vara allmänt besvärlig och sen säga åt dom att aldrig skicka något mot faktura till mig, aldrig någonsin skicka någontig alls ever never. Vilket dom gärna kommer att gå med på efter en rejäl prutning på varan, om dom nu är en seriös firma. troligtvis så är det väl några idioter som köper adresser från något håll och skickar ut prylar så billigt att folk väljer att betala istället för att bråka. Skall man polis anmäla, är det bedrägeri att beställa varor i någon annans namn?

säg åt dem att du inte betalar ett öre för något du inte beställt, och vill dom ha tillbaka det får dom ordna med frakten.
Kom ihåg att låta RIKTIGT förbannad om dom börjar prata om att skicka tillbaka grejerna och dom inte vill stå frakten.

Svanen skrev:
Nejnejnej, LÅTSAS att du slänger planet, släng också fakturan.

Om dom undrar så har du aldrig beställt något så du slängde skiten helt enkelt.

Skitbra ide verkligen ,, fakturan står ju i hans namn ,,

Prata med företaget som skickat grejerna , vill dom ha betalt för returfrakt och dylikt så kan man ju be dom dra åt skåne, vet inte om polisen är till så mycket hjälp.

Knappast någon som vill lägga ner resurser på att spåra vem som skickat mailet heller..

Urkundsförfalskning borde det klassas som, och det är olagligt. Så anmäl händelsen är mitt råd om inte det är företaget som gjort en miss.

Stefanp skrev:
Skitbra ide verkligen ,, fakturan står ju i hans namn ,,

Prata med företaget som skickat grejerna , vill dom ha betalt för returfrakt och dylikt så kan man ju be dom dra åt skåne, vet inte om polisen är till så mycket hjälp.

Knappast någon som vill lägga ner resurser på att spåra vem som skickat mailet heller..

Maila å fråga.?

Markus skrev:
Men snubben lär ju inte vilja ha planet, han är ju inte direkt 7 år längre.
:)

Måste man vara barn för att gilla rc-flyg?
Va trevligt isf :banana

Jag hade direkt ringt upp företaget och sagt som det var, och försökt att få det gratis tillbakaskickat..

Det är bedrägeri och beställa i annans namn så polisanmäl, då har du torrt på fötterna sen.

Ring dem imorgon och förklara läget först och främst, därefter så erbjuder du dig skicka tillbaka planet mot att de betalar frakten givetvis. Troligtvis skiter de i det då, om inte så anmäler du det hela till nån instans.
Kompisen hade beställt en ny front till sin audi a4 för några tusen och när han kom hem en dag från jobbet så sa hans sambo att han hade fått paket.
Han såg att det var hans front han hade fått MEN som han ej hade betalat för ännu (han trodde det var postförskott). Men på fraktsedeln stod det att det skulle betalas på plats och det var även signatur på att det var betalat (speditions-firmans signatur?) men hans sambo hade ej betalat.
Eftersom det var så dålig passform på skiten så brydde han sig aldrig om att ringa upp styling-företaget i fråga och göra upp om betalningen :) Detta var ett år sedan och bilen är såld och han har inte hört nåt mer.
Det lär väl inte vara olagligt eftersom det stod att den var betald?

OK, gör som jag tänkte. De flesta är ju på samma linje. Men jag tror jag kommer att maila på Engelska, för att ringa och prata med en Dansk är inget jag gör frivilligt. jag har ju förfaan svårt nog att fatta en Skåning. :huvet

kajlyl skrev:
vad heter företaget?? 204DKR är fan inte farligt för ett RC-plan :D

eTraders

Nej, det är iåförsig ett hyggligt pris. Men om jag bara betalar så lär det dimpa ner fler saker, kanske dyrare oxå. Detta kan ju vara ett försäljningsknep. Köp adresser av någon, skicka liknande vara billigt, dom orkar inte bråka utan betalar.

För övrigt så skickade jag detta mail till dom:

Ämne: Fraud

Hi eTraders!

This is about invoice : DK1188.

I have NOT order anything from you. This is a fake order. It´s not my emailadress. I will not pay anything for this article. If you want it back, you will pay for the return. I haven’t open the package. Please don’t ever send me anything more, never. I will not bye anything from you in the future either. Please answer this mail and tell me how you want to solve this.

Regards Anders

Back