Hur skadligt är regnet egentligen?

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Här kommer en liten fundering...

Jag står nämligen och kollar ut genom fönstret. Utanför vräker regnet ner. Hojen står parkerad under bar himmel och får alltså sin beskärda del av allt detta vatten. :(

Nu undrar jag om den kan ta skada av detta på något sätt? Är styrlagret den del som tar mest skada (med tanke på att vattnet lätt kryper ner där)? Finns det andra delar som kan ta skada?

Jag har natuligtvis ett överdrag till hojen, men man kan ju inte springa ut och dra över detta skydd vid minsta lilla regnskur... då skulle man ju inte få göra något annat (med tanke på hur de svenska sommarmånaderna brukar te sig).

Hur brukar ni andra göra? Skall man betrakta regnet som en gratis tvätt, eller som hojens fiende nr 1? :confused:

Du behöver inte vara orolig,men det idealiska är ju att förvara den varmt och tort.men se till att hålla den ren! en sporthoj ska det vara puts på,annars kan man köpa sig en cross istället:=)

Tror det är hur lugnt som helst faktiskt. Sol är inte så jättebra för plast/lack/däck/löksoppa heller så under tak är alltid att föredra.

Akta så den inte växer i regnet bara.

sege skrev:
Sol är inte så jättebra för plast/lack/däck/löksoppa heller så under tak är alltid att föredra.
QUOTE]

Nä.. det är sant. Det kanske bara är ett psykologiskt problem?

När det regnar tycker man ju synd om hojen som måste stå ute och bli blöt. Men när solen skiner och motorcykeln blänker i solskenet inbillar man ju sig att den mår jättebra! :)

philsson skrev:
du kan ju få fukt i tändhattarna och en svårtstartad hoj nästa ggn.

Nja... Tändhattarna sitter skyddade under tanken och alla kåpor. Det är inte dem jag oroar mig för. Men om det är RIKTIGT fuktigt ute kanske det kryper in där också?

sege skrev:
Tror det är hur lugnt som helst faktiskt. Sol är inte så jättebra för plast/lack/däck/löksoppa heller så under tak är alltid att föredra.

Akta så den inte växer i regnet bara.

Vadårå? Om den växer till en 1200cc eller 1400cc så är det väl bara bra?
Den blir ju värd mer.Värre vore det om den krymper..Kolla bara på kinamopparna! dom kostar ju inte mer än en blöt kväll ute.

Jag skulle nog bli orolig om det är ett surt regn, inte alls bra för lacken så se till att den är vaxad ordentligt. Ang det där med styrlagret så behövs det nog ett hårt vattentryck för att det ska börja tränga in i lagret alt hjullager mfl.

foobar skrev:
Här kommer en liten fundering...

Jag står nämligen och kollar ut genom fönstret. Utanför vräker regnet ner. Hojen står parkerad under bar himmel och får alltså sin beskärda del av allt detta vatten. :(

Nu undrar jag om den kan ta skada av detta på något sätt? Är styrlagret den del som tar mest skada (med tanke på att vattnet lätt kryper ner där)? Finns det andra delar som kan ta skada?

Jag har natuligtvis ett överdrag till hojen, men man kan ju inte springa ut och dra över detta skydd vid minsta lilla regnskur... då skulle man ju inte få göra något annat (med tanke på hur de svenska sommarmånaderna brukar te sig).

Hur brukar ni andra göra? Skall man betrakta regnet som en gratis tvätt, eller som hojens fiende nr 1? :confused:
När du ställer ifrån dig hojen drar du över mc-kappelett, problem solved.

KalleNorton skrev:
När du ställer ifrån dig hojen drar du över mc-kappelett, problem solved.

Jo, jag förstår att det är det absolut bästa, men kapellet har man ju inte med sig överallt. Av praktiska skäl har man ju inte möjlighet att dra över det varje gång man kliver av hojen.

Av denna anledning undrade jag vilka skador detta kan orsaka. Men av de svar jag har fått verkar det ju inte vara någon fara! :tummenupp

Vaxa hojen lite då och då, och se till att alla lagringar är ordentligt infettade så ska det inte vara några problem att den står ute i regnet. Lite jobb att kolla sving och styrlagring iofs. Fetta även in annat som verkar vara rostbenäget, typ vissa skruvar och så.

Jag har pendlat till jobbet varje dag den här veckan, och det har regnat varenda dag. :( Skitigt blir det. Men roligt ändå. :)

Du får väl se till att smörja cykeln lite oftare och hålla den ren.

Ang vatten i tändhattar etc:
Jag övningskörde med en lirare för några år sen, jag åkte min TLR och han på sin gamla Yamma. Vi råkade ut för ett av sommarens värsta hällregn, det flöt 20-30 mm vatten ovanpå vägarna och gatubrunnarna hann inte evakuera allt vatten som kom ner. Regnet varade typ 1/2-timme eller nåt sånt och vi sökte skydd under ett par träd utåt Sundbyholm.
-"Klarar din moderna hoj det här vädret med all elektronik och insprutning? Den startar väl inte ens sen" sa han.
-"Var inte orolig för mig du!" sa jag.

Och min hoj startade och gick perfekt som alltid. Hans hoj sköt och missade och hade sig. :D
Så du behöver knappast vara orolig för om hojen ska gå eller inte. Dock är ju givetvis ett regnskydd att föredra. Läge att smälla upp ett skärmtak kanske? Förutsätter ju givetvis att du äger kåken eller har tumme med hyresvärden.

Robban_C skrev:
Ang vatten i tändhattar etc:
Jag övningskörde med en lirare för några år sen, jag åkte min TLR och han på sin gamla Yamma. Vi råkade ut för ett av sommarens värsta hällregn, det flöt 20-30 mm vatten ovanpå vägarna och gatubrunnarna hann inte evakuera allt vatten som kom ner. Regnet varade typ 1/2-timme eller nåt sånt och vi sökte skydd under ett par träd utåt Sundbyholm.
-"Klarar din moderna hoj det här vädret med all elektronik och insprutning? Den startar väl inte ens sen" sa han.
-"Var inte orolig för mig du!" sa jag.

Och min hoj startade och gick perfekt som alltid. Hans hoj sköt och missade och hade sig. :D
Så du behöver knappast vara orolig för om hojen ska gå eller inte. Dock är ju givetvis ett regnskydd att föredra. Läge att smälla upp ett skärmtak kanske? Förutsätter ju givetvis att du äger kåken eller har tumme med hyresvärden.

Är du inte ute och åker kortegen idag E tuna kanon väder har vi ju du har ju multum med hojar någon går väl :7peta :D
Min står på verkstan med 4kantiga fälgar :4skrika

Vaddå, så fort jag rullar ur hojen ur garaget regnar det, jag har aldrig ägnat det en tanke ens.
Menar ni att motorcyklar skulle ta skada av vatten på något sätt?
Då skulle ju aldrig jag få köra alls.

Om motorcykeln fungerar att köra med i regn, då vattnet sprayas på med fart, då tror jag knappast att regn som faller i princip rakt ner kan skada den på något sätt.
Jag kör inte in bilen i garaget om det regnar, det regnar på tusentals mopeder, båtmotorer, gräsklippare och så vidare, en motorcykel är väl inte sämre konstruerad.

Jag ser det som en gratistvätt :tummenupp

2ono skrev:
Är du inte ute och åker kortegen idag E tuna kanon väder har vi ju du har ju multum med hojar någon går väl :7peta :D
Min står på verkstan med 4kantiga fälgar :4skrika
Har jobbat idag så det sket sig. Men det mullrade friskt på stan under förmiddagen.
För er som inte bor här så kan jag förklara:
En av klubbarna kör en kortege genom stan varje vår. Man brukar börja på ett ställe sydsydöst om stan och åker genom hela stan och slutar sen på nåt ställe nordväst om stan (numer vid Gröndal tror jag). Om jag inte är alldeles fel informerad så är kortegen så lång att första hojen kommer fram långt innan sista hojen lämnar startplatsen.

Och ingen av hojarna går. Har inte ens lust att sätta ihop nån av dom. Vet inte vad som hänt men jag har ingen inspiration för närvarande.

regn, jag körde i snöslask idag, till min stora förvåning låg det nästan en decimeter snö på vägen utanför odensbacken i Närke. :död
varför bor man i detta skitklimat. :4skrika

crashtestdummy skrev:
regn, jag körde i snöslask idag, till min stora förvåning låg det nästan en decimeter snö på vägen utanför odensbacken i Närke. :död
varför bor man i detta skitklimat. :4skrika

Åhja, längre norrut har väl isen knappt släppt på vägarna. :D

Back