Hur ska positionsljuslampan monteras. CB500 -72

Du saknar en lamphållare med banjo fäste. Tryck i lampan med en passande gummiring. Eller köp nytt för någon krona på Ebay

Gissar att du menar bajonettfäste. Hittar dock ingen sådan hållare att köpa. Gäller att veta vad man ska söka på och bajonettfäste ger mig inte några vettiga träffar.

Är det bara för besiktningens skull så är "parkeringsljuset" inget som behövs för ett godkännande för din hoj:
VVFS 2003:23
Kravet på främre positionslykta (parkeringslykta) gäller inte motorcykel av 1975 eller
tidigare års modell.

http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr023.pdf

Tejpa igen hålet så du slipper få in damm så är det lugnt.

Vill du ändå ha alla bitar på plats så krävs det en original Honda lamphållare som hänger ihop i kablaget med vanliga halv/helljushållaren som du ser som #10 här på denna skissen.

honda-cb500k0-four-germany-head-light-case-e-ed-g-h_bigma000082f24_c753.gif

Som du ser har jag tagit skissen från CMSNL

http://images.cmsnl.com/img/partsli...d-light-case-e-ed-g-h_bigma000082f24_c753.gif

Där finns både uppslag och grejer.

Jo, men inte just den grejen, den är slut.Som synes är det dessutom inte yttre bajonettfattning på den sockeln heller, bara invändig för lampan.
socketheadlight_big33130300611-01_57d9.jpg

Gå till Kjelles och handla en sån här + en lampa. Sedan får du fixa en gummibussning av lämplig sort som håller fast sockeln i hålet, var kreativ, en bit slang eller en kabelgenomföring eller nåt med rätt innerdiameter.

1

Sorry, sedan filmen Den Sista Färden kan jag inte sluta tänka på banjo

Trodde jag hade koll på det mesta vad gällde belysningskrav på hojar äldre än -75 men just possitionsljuslampan hade jag missat helt.
Då blir det till att skippa den lilla gynnaren. Kan vara smart, som någon nämnde, att täppa till hålet för att slippa massa damm i reflektorn.

Sorry, sedan filmen Den Sista Färden kan jag inte sluta tänka på banjo

Hehe, lätt hänt. I bland kan man bara inte släppa "banjon"...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph