Hur ska mc-kollektivet bli mer populärt hos Sveriges befolkning?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Med tanke på den senaste tidens hets mot folkgrupp (motorcyklister) så tänkte jag att det nog är dags att vara lite kreativa avseende vad vi kan aktivt bidra med för att "anti-mc-lobbyn" som NTF inte får igenom sina förslag med regskylt fram samt ägaransvar. Det värsta är att jag tror nog inte de kommer att nöja sig med det; de ger nog inte upp förrän supersporthojarna är förbjudna och mc generellt är försedda med hastighetsbegränsare.

Observera att denna tråd inte skapats i syftet att moralisera över hur vilka kör etc, utan snarare att bättra på vårt rykte så att våra medtrafikanter kanske tom kan acceptera lite höga hastigheter från vår sida då vi kanske har pluspoäng från andra trafiksituationer. Jag vill även passa på att efterlysa åtgärder som kan belysa vår goda vilja och intention i trafikmiljön.

Låt mig inleda...

- Då NTF i sina mätningar kunnat konstatera att mc-kollektivet, om än marginellt, är sämre på att hålla hastigheten på alla sträckor utom 110 är mitt förslag är att vi helt enkelt kammar oss, och sänker hastigheten betydligt30- och 50-sträckorna. På detta sätt kan vi med lite godare samvete kanske gasa lite extra på 70- och 90, då vi då kommer att vara bättre än bilisterna, då dessa i sådana fall kommer att köra snabbare än oss på 30-, 50- och 110-vägarna.

- Alla är vi gångtrafikanter någon gång, vare sig vi annars kör bil/mc/åker kollektivt. Om vi blir betydligt bättre på att släppa över gående, och dessutom gör detta med glimten i ögat (bakom visiret) så att den gående kommer ihåg detta (vi kan buga, bocka, niga, vinka, ja som vi vill), då är jag övertygad om att detta kommer att ge oss lite pluspoäng inför deras nästa möte med en motorcyklist.

- Samma tanke går att omsätta gentemot andra medtrafikanter. Framförallt när vi befinner oss i omgivningar med mycket folk (åskådare) så blir det för det första säkrare för båda parter, dessutom kan vi med enkla medel bättra på vårt rykte. Ofta räcker det med en vinkning, nick eller ett visuellt "tack". Får vi fram detta tydligt, tror jag att de flesta har överseende med att vi kör förbi köer, tränger oss emellan bilar, och har annat "otyg" för oss. Exempelvis kan man göra det till en vana att tacka med en vinkning när bilar flyttar sig då vi kommer farande...

Jag vet inte, kanske är jag ute och cyklar (och inte på mc). Men jag börjar bli lite orolig för att denna kampanj mot oss tyvärr kommer att få långtida effekter. Så kom igen, kom med lite förlag på hur vi kan (trots ett inte fläckfritt uppträdande) vid valda tillfällen göra reklam för oss och våra bröder och systrar. Tyvärr räcker det nog med ett fåtal bakslag för vårt kollektiv för att vi kommer att känna på det, eller i värsta fall en isolerad men uppmärksammad händelse, såsom att någon tappar kontrollen över sin mc mitt i stan och kör över ett flertal människor.

Kom igen, var kreativa, var lite vågade! Kanske ska vi enas om ett gemensamt tecken som vi använder både som "Tack", "Varsågod", "Gå", "Kör" osv. Så vet de om att vi står enade (shit, nu lät jag som en feminist som ska upp på barrikaderna...)
 
tycker du framförde de bra hur vi kan bete oss..försöker visserligen göra de så ofta jag tänker på de redan nu....:)
 
Jag kör nog redan som du föreslår, jag lanesplittar nästan aldrig eftersom det inte behövs här, men gör jag det brukar jag nicka och tacka.

Dessutom vinkar jag alltid till barn, både i bilköer och när dom står vid sidan av vägen och tittar storögt när man kör förbi.
Ligger man bra till hos barn ligger man automatiskt bra till hos deras föräldrar.

Samma sak hos djurägare, jag startar aldrig om det står ett djur i närheten utan att fråga husse/matte om dom tror att hunden/katten/grisen/hästen blir rädd om jag startar.

Fan, jag får säkert en luddig vit motorcykel istället för vingar i mitt nästa liv...
 
Avsätt den idioten som uttalade sig i Aftonbladet, han sätt att uttrycka sig angående motorcyklister visade tydligt vilken inskränkt surgubbe han är. Bort, bort, bort. Tror han jobbade på NTF
 
Fast jag tror att problemet inte är att de flesta motorcyklister missköter sig i trafiken, då skulle nog tvåhjulingar varit förpassade till tekniska muséer och nostalgiska berättelser för länge sen ("när jag var ung åkte vi på maskiner med två hjul min son! -Oj, men hur kunde ni hålla balansen!?" ).

Problemet, som jag ser det, är att en minoritet använder fordonet som ett hävdelsattribut, och genom att dessa individer syns, och det faktum att det inte existerar lika många motorcyklar som bilar, så blir vi alla helt enkelt offer för fördomar.

Jag hoppas alla kan ta till sig att köra mer förståndigt, men som vanligt är jag rädd att predikan är för de redan upplysta.

/perris
 
Jäkligt bra idé och tråd!
Om vi blir kända som proffs på vår sak och dessutom gentlemän i trafiken, kan det gå FORT att ändra omvärldens syn.
Annars blir det nog som du sa'; tack och adjöss alternativt en hobby för miljonärer allenast...

Fler förslag?
-En vinkning eller vänster/höger blink efter att man passerat någon av alla de bilister som underlättat omkörning.
-Uttrycka lättnad över att det gick bra snarare än aggression när någon bilist närapå ställt till en katastrof för en (misstag gör vi alla och trafikmiljön måste innehålla en hel del förlåtelse o försoning)
-Köra så det går tyst där ylet skulle ha retat
-Alltid göra regelrätta omkörningar, det vill säga i mötandes körfält.
-Aldrig köra om med möte även om så väl vet vad maskinen presterar.
 
Jäkligt bra idé och tråd!
Om vi blir kända som proffs på vår sak och dessutom gentlemän i trafiken, kan det gå FORT att ändra omvärldens syn.
Annars blir det nog som du sa'; tack och adjöss alternativt en hobby för miljonärer allenast...

Fler förslag?
-En vinkning eller vänster/höger blink efter att man passerat någon av alla de bilister som underlättat omkörning.
-Uttrycka lättnad över att det gick bra snarare än aggression när någon bilist närapå ställt till en katastrof för en (misstag gör vi alla och trafikmiljön måste innehålla en hel del förlåtelse o försoning)
-Köra så det går tyst där ylet skulle ha retat
-Alltid göra regelrätta omkörningar, det vill säga i mötandes körfält.
-Aldrig köra om med möte även om så väl vet vad maskinen presterar.




o köra lungt i stan o på 30 vägar...... gasa hellre på motorvägen då..
 
Låt mig berätta en anekdot från verkliga livet...

Jag jobbade tidigare på Securitas, och föreaget hade i en viss stad i västsverige ett ganska dåligt rykte då deras väktare körde på tok för fort på natten. Detta berodde till viss del på att företaget lagt lite för mycket jobb på många av de anställda, varför de "tvingades" köra för fort för att hinna med, men vissa hade även lite för bråttom till fikat. Strikta order gick ut från företaget att köra långsammare, samtidigt som man lättade lite på arbetsbördan för de som hade det som mest hektiskt.

...

Två veckor tog det innan det stod i tidningen att Securitasbilarna helt plötsligt hade börjat visa hänsyn och att de uppträdde som föredömen i trafiken.

Grejen är att många redan har en så negativ bild av oss att vi bara kan vinna på att göra lite reklam. Jag håller med en ovanstående skribent att det är en liten klick som utmärker sig (negativt), men jag anser detta vara ett felaktigt argument, då det inte är de som kommer att bli drabbade, de skiter i allt ändå. Istället är det vi vanliga dödliga som kommer att få betala, därför anser jag att det inte är såpass mycket begärt att bjuda till lite själva, speciellt då det inte kostar oss något.
 
Att göra gester åt fotgängare som går över en väg är inte en bra idé. Då tar du hans fokus ifrån resten av trafiken. Farliga grejer det där enligt Teoriboken ;)
 
Låt mig berätta en anekdot från verkliga livet...

Jag jobbade tidigare på Securitas, och föreaget hade i en viss stad i västsverige ett ganska dåligt rykte då deras väktare körde på tok för fort på natten. Detta berodde till viss del på att företaget lagt lite för mycket jobb på många av de anställda, varför de "tvingades" köra för fort för att hinna med, men vissa hade även lite för bråttom till fikat. Strikta order gick ut från företaget att köra långsammare, samtidigt som man lättade lite på arbetsbördan för de som hade det som mest hektiskt.

...

Två veckor tog det innan det stod i tidningen att Securitasbilarna helt plötsligt hade börjat visa hänsyn och att de uppträdde som föredömen i trafiken.

Grejen är att många redan har en så negativ bild av oss att vi bara kan vinna på att göra lite reklam. Jag håller med en ovanstående skribent att det är en liten klick som utmärker sig (negativt), men jag anser detta vara ett felaktigt argument, då det inte är de som kommer att bli drabbade, de skiter i allt ändå. Istället är det vi vanliga dödliga som kommer att få betala, därför anser jag att det inte är såpass mycket begärt att bjuda till lite själva, speciellt då det inte kostar oss något.

Tänk om det gick att genomföra dina ideer på ALL trafik :pannkyss
Nu tänker jag på Pippis insändare i våras också...

Det förekommer så mycket hets i trafiken, bråttom till allting, mobilen ringer, sabla busschaufför, tradarchaufförer som inte kan missa färjan. Listan kan göras hur lång som helst! De där stressade vunna minuterna brukar inte ge någon +tid i alla fall, det tar tid att stå och vänta på polis och bärgare :gnissla
 
När jag kör fort och då kör om andra använder jag ljustutan frekvent för att de ska se mig i spegeln innan de hör mig.

Förmodligen har vi som kollektiv gett några bilister en halv hjärtattack när avgrundsvrålet (Vance & Hines från 80-talet) passerar 100 km/h snabbare än bilen kör.
 
Jadu, körde ett förslag i en tråd tidigare om säkrare mc-körning men
den var inte intressant. :(

Men givetvis måste vi undvika att gasa jämt, dock kommer jag aldrig
att ligga i 70 på motorväg där det är 70 tex (Västberga till Järva Krog),
det är totalt livsfarligt.

Hänsyn mot andra i trafiken måste vi väl ändå kunna ställa upp på?

Vi kräver ju att bilister skall visa hänsyn mot oss och helst se oss också?!

/cleaner
 
Låt mig berätta en anekdot från verkliga livet...

Jag jobbade tidigare på Securitas, och föreaget hade i en viss stad i västsverige ett ganska dåligt rykte då deras väktare körde på tok för fort på natten. Detta berodde till viss del på att företaget lagt lite för mycket jobb på många av de anställda, varför de "tvingades" köra för fort för att hinna med, men vissa hade även lite för bråttom till fikat. Strikta order gick ut från företaget att köra långsammare, samtidigt som man lättade lite på arbetsbördan för de som hade det som mest hektiskt.

...

Två veckor tog det innan det stod i tidningen att Securitasbilarna helt plötsligt hade börjat visa hänsyn och att de uppträdde som föredömen i trafiken.

Grejen är att många redan har en så negativ bild av oss att vi bara kan vinna på att göra lite reklam. Jag håller med en ovanstående skribent att det är en liten klick som utmärker sig (negativt), men jag anser detta vara ett felaktigt argument, då det inte är de som kommer att bli drabbade, de skiter i allt ändå. Istället är det vi vanliga dödliga som kommer att få betala, därför anser jag att det inte är såpass mycket begärt att bjuda till lite själva, speciellt då det inte kostar oss något.
Jo, du har rätt, givetvis är dina idéer på inga sätt negativa. Jag fick bara en känsla utav att de flesta redan kör enligt dessa principer, men jag är nog en smula naiv.

/perris
 
Den stora grejen i "The Ducks" resonemang och som öppnade mina ögon en hel del, är väl att vi inte ska vänta på att de fåtaliga dårarna ska börja skärpa sig - det är vi som anser oss någorlunda skötsamma som ska rannsaka oss själva och göra lite mer positiva saker (och kanske avstå något som skulle kunna reta)....
 
Enligt Klyka här på sh ska man slanga mainstreet och gazzza som en idiot framför snutten+dra bombrepor på favovägen för att uppnå popularitet.. Kan ha varit tvärtom kanske :)
 
Tror faktiskt inte vi är så illa sedda som ni tycks tro. Däremot finns det en risk att vi blir det om NTFs ordis mfl förbudskarriärister får stå oemotsagda.
De bästa förslagen i tråden blir därför originalavgassystem och en dokusåpa om motorcyklister, med deltagare som för omväxlings skull inte är psykfall. Bara för att sticka ut lite från de andra såporna :-)
 
........nicka och tacka.

Dessutom vinkar jag alltid till barn, både i bilköer och när dom står vid sidan av vägen och tittar storögt när man kör förbi.
Ligger man bra till hos barn ligger man automatiskt bra till hos deras föräldrar.
..............


Artighet lönar sig och sen skall man vara lite strategisk också :tummenupp
 
Jag kör nog redan som du föreslår, jag lanesplittar nästan aldrig eftersom det inte behövs här, men gör jag det brukar jag nicka och tacka.

Dessutom vinkar jag alltid till barn, både i bilköer och när dom står vid sidan av vägen och tittar storögt när man kör förbi.
Ligger man bra till hos barn ligger man automatiskt bra till hos deras föräldrar.

Samma sak hos djurägare, jag startar aldrig om det står ett djur i närheten utan att fråga husse/matte om dom tror att hunden/katten/grisen/hästen blir rädd om jag startar.

Fan, jag får säkert en luddig vit motorcykel istället för vingar i mitt nästa liv...

Jag kör i stort sett som du, dock lanesplittar jag ganska friskt i storstäderna, oftast med ett litet tack och alltid med god mariginal för min egen skull. Djuraspekten är mycket viktig och att vinka till barnen är alltid skoj. :)

Lyckades dock med konststycket att wheela förbi min mor en gång när hon var ute med hunden. När jag ringde och berättade att det var jag senare så sa hon: "Jasså, jag märkte inte ens att du körde på bakhjulet". Hon är rolig... :gnissla

Fler förslag?
-En vinkning eller vänster/höger blink efter att man passerat någon av alla de bilister som underlättat omkörning.
-Uttrycka lättnad över att det gick bra snarare än aggression när någon bilist närapå ställt till en katastrof för en (misstag gör vi alla och trafikmiljön måste innehålla en hel del förlåtelse o försoning)
-Köra så det går tyst där ylet skulle ha retat
-Alltid göra regelrätta omkörningar, det vill säga i mötandes körfält.
-Aldrig köra om med möte även om så väl vet vad maskinen presterar.

Mycket bra. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top