Hur ska man luta hojen?

HAHAHA :D är det bara vi som har den humorn? :D
Ingen annan har reagerat än...

Jag är ledsen men jag förstår inte det roliga... :va
Jag kör alltid nummer 2 och det funk hur bra som helst för mig blir aktivare körning på något sätt lixom! Prova du med så ska du få se. :tummenupp

Men kolla in de här killarna, de lutar ut i svängen i vart fall :)
http://www.youtube.com/watch?v=YZ-pTyQZJng

Anledningen till att de lutar utåt är troligen att de inte skulle hinna förflytta hela kroppen från sida till sida eftersom det går så fort mellan svängarna. När jag kör på fast underlag (asfalt) lutar jag alltid inåt, även i S-kurvor på bana.

Krypkörning. Tex klassiska garagevändningen.

Vad är det som känns otäckt där, som de flesta är rädda för?
Att tappa hojen!!
Om man då lutar in hojen inåt och får tex ett motorstopp vad händer då med hojen? Jo den faller inåt och den blir jättetung att försöka hålla emot.
Tanken från de flesta att luta hojen inåt i tex garagevändningen eller liknande är att de TROR att hojen svänger tajtare.
Detta är inte riktigt sant.

När man krypkör ska man istället hålla upp hojen. Nästan luta den lite utåt. Hålla fullt styrutslag och luta kroppen inåt.
Vad händer här om du får tex motorstopp. Hojen kommer nu möjligen vilja falla utåt, vilket är lätt att hålla mot. Skulle en börja falla inåt är den lätt att hålla upp, ger du dessutom gas så reser sig hojen.
Samt så klarar man tex en garagevändning mycket enkelt.

Högfart.
Till att börja med så sitter du rakt upp och ner i sadeln på motorcykeln.
Vill du sedan börja häng så sitt kvar med röven i sadeln. Häng ut med överkroppen. Både mc och kropp lutar givetvis inåt i kurvan.

Last edited:
Jag skulle vilja säga att du inte ska bry dig om att luta dig själv (kroppen) överhuvudtaget. Cykeln lutar du ikull med styret, hängande utanför är det ingen poäng med om man inte kör fort på bana, inte i min åsikt och erfarenhet. Sitt still i sadeln och prova styra i styret både i hög och låg fart så ser du vad som händer (vilket håll man styr åt för att svänga är annorlunda i låg fart än i hög fart)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra