Hur ska man luta hojen?

nejin

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1998, Yamaha, R1
Har helt plötsligt märkt att jag inte riktigt förstått en sak och skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa mig.

Om jag svänger höger så kan jag både luta åt höger, eller åt vänster. Jag har dock inte riktigt förstått när jag gör det ena eller andra.

När jag krypkör så lutar jag i vart fall till höger om jag svänger till höger.

När jag kör höghastighetsprovet så lutar jag vänster (eller sitter rakt upp) om jag svänger höger.

Kör jag på en motorväg så lutar jag höger om jag svänger höger.

Men jag fattar inte hur nummer två egentligen kommer in i praktiken när jag kör?

Jag kanske låter helt efterbliven, så snälla hjälp mig!
 
Du ska aldrig luta åt motsatt håll...

Du tänker på motstyrning vilket inte har något med att luta den egna kroppen utan endast ger en styrimpuls åt motsatt håll vilket får mc:n att vika åt "rätt" håll!
Kroppen skall lutas inåt i svängen aldrig utåt!
 
Läs denna http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

Den enda gången du kan hjälpa till med kroppen och "luta/hänga" över mot det andra hållet än du svänger är när du krypkör t.ex. lågfartsbanorna på uppkörningen, till exempel när du svänger runt den sista konen i sick-sack körningen så får du bättre balans på hojen och behöver inte arbeta lite mycket med gas/koppling och du hänger över mot höger om du svänger mot vänster. Kanske blev lite dåligt förklarat men hoppas att du förstår.

I övrigt är det som Aryey skriver att kroppen alltid skall luta inåt i svängen.
 
Du ska aldrig luta åt motsatt håll...

Du tänker på motstyrning vilket inte har något med att luta den egna kroppen utan endast ger en styrimpuls åt motsatt håll vilket får mc:n att vika åt "rätt" håll!
Kroppen skall lutas inåt i svängen aldrig utåt!

Man skall aldrig säga aldrig...beroende på hojtyp..så kan man i häftiga, knixiga passager då du svänger höger, luta ut kroppen åt vänster:fakta
Men är väl mer att anses i trång stadsmiljö..

Likväl man kan luta "ut" kroppen för att hålla hojen så rak som möjligt ex halt slirig underlag, men då vill man helst inte köra alls..
 
Jag skulle nog ändå vilja påstå att han på filmen varken kör lågfarsbana eller lutar med i svängen?

http://www.youtube.com/watch?v=-h75stFKX34

Så när gör lutar man så som han i filmen, när jag fick köra sicksackbana så fick jag göra så i vart fall, förstår bara inte när detta kommer in i praktiken. När folk gör undanmanövrar har jag sett att folk verkar sitta så som killen på filmen, så min slutsats har lite blivit att man gör det när man ska göra en snabb snäv sväng, eventuellt följt av en tillbaka sväng.

Sen tycker jag det fungerar bättre att krypköra sen jag där lutar med i svängen, då kan jag fortsätta hålla hojen upprätt.

Och här lutar han inåt när han krypkör

http://www.youtube.com/watch?v=IB7NQcw6GMc
 
Last edited:
Har helt plötsligt märkt att jag inte riktigt förstått en sak och skulle bli jätte glad om någon kunde hjälpa mig.

Om jag svänger höger så kan jag både luta åt höger, eller åt vänster. Jag har dock inte riktigt förstått när jag gör det ena eller andra.
!

Jag antar att TS menar att när han svänger höger så lutar han sig mer åt höger än hojen eller mindre än hojen.
Att i en högfartssväng åt höger luta sig själv åt vänster förbi en s.k. lodlinje är omöjligt.

Min erfarenhet av detta som jag tror är ett vanligt nybörjarsymdrom (att luta sig mindre än hojen) är att man låser sin kurvradie och får svårt att kompensera om kurvan ex nyper till mer än man trodde.
Har man istället själv lutat ner sig mer än mc'n så får du i stället fördelar.

1. Du har ett bättre grepp pga mindre nedläggningsvinkel. Mer gummikontakt alltså.
2. Skulle kurvan nypa kan man enkelt och snabbt öka nedläggningen och svänga skarpare.
3. Högre kurvhastighet är möjlig.

I ex motocross och troligen motard där ibland nedläggen kan vara betydligt högre kan det vara lämpligt att inte luta sig lika mycket som cykeln.

Mina simpla åsikter bara.
 
Tror jag klurat ut det nu, efter lite tankearbete :) Lutar jag motorcykeln in i kurvan, vilket mer eller mindre krävs om jag inte krypkör, så beror det på hastigheten och snävheten hur jag lutar. Gör jag en snäv sväng i låg hastighet så gör centrifugalkraften att jag måste luta ut från kurvan för att kompensera för hojens lutning. Men höjer jag hastigheten så måste jag snarare luta in för att kompensera för den ökande centrifugalkraften. Hur låter det?
 
Låter inte helt galet men försök att inte tänka för mycket på det, det sköter sig själv i 99 fall av 10 (ja nittionio).
 
ben-spies-lean.jpg

Ut och träna nu! :tummenupp
 

Bifogat

  • BEN.jpg
    BEN.jpg
    99.1 KB · Visningar: 257
Last edited:
Just vad det gäller lågfartsdelen så kan det vara ide att luta lite åt "fel" håll så man lägger ner hojen aningens mer än man skulle kunna göra om man lutade med.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top