Hur ska man flytta på en hoj som har låst frambroms och hur fixa?

Ptnov

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Solna
Hoj
Yamaha V-max -00
Hej,

Jag har fått fukt i frambromssystemet på min gixxer, eller snarare tror jag att det är fukt som har låst frambromsen eftersom det finns lite fukt i cylindern, och man ser att bromsvätskan har blivit lite "koagulerad". Har ni något tips på hur man ska flytta hojen och fixa problemet? Är det byta hela "master cylinder" som gäller eller räcker det med luftning?

Tack!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Se sportbikes inlägg eller testa något av följande:
Töm vätskan
Ta bort beläggen
Vrid bort oken från skivorna
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Med lite tur räcker det med att öppna luftnipplarna, lossa bultarna till oken, rulla bort dom från sina bulthål och vrida in dom så dom lossnar från skivan.

Jag hade samma bekymmer, och i mitt fall var det returhålet i behållaren som var igensatt och då räckte det med att jag släppte ut trycket via luftnipplarna och det rullade igen. Returhålet rensade jag med en liten nål ;) .
 

Ptnov

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Solna
Hoj
Yamaha V-max -00
Se sportbikes inlägg eller testa något av följande:
Töm vätskan
Ta bort beläggen
Vrid bort oken från skivorna

Töma bromsvätskan helt? Jag läste någonstans att man aldrig ska göra det, får då blir de massa luft i systemet när man fyller på nästa gång? Men jag ska nog försöka pilla lite på oken först, eftersom två av er rekommederar det :)
 

Ptnov

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2012
Ort
Solna
Hoj
Yamaha V-max -00
Med lite tur räcker det med att öppna luftnipplarna, lossa bultarna till oken, rulla bort dom från sina bulthål och vrida in dom så dom lossnar från skivan.

Jag hade samma bekymmer, och i mitt fall var det returhålet i behållaren som var igensatt och då räckte det med att jag släppte ut trycket via luftnipplarna och det rullade igen. Returhålet rensade jag med en liten nål ;) .

Allt samtidigt? alltså att jag öppnar luftnipplarna och sen lossar på bultarna och rör lite på grejen.

Funkade det med samma bromsvätska igen? eller du bytte all vätska och de fungerade igen? Returhålet, är det hålet som sitter på cylinern vid styret? Råkar du veta vad de heter på engelska så jag kan googla?

Tack :)
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Allt samtidigt? alltså att jag öppnar luftnipplarna och sen lossar på bultarna och rör lite på grejen.

Funkade det med samma bromsvätska igen? eller du bytte all vätska och de fungerade igen? Returhålet, är det hålet som sitter på cylinern vid styret? Råkar du veta vad de heter på engelska så jag kan googla?

Tack :)

Nej, byt vätskan. Kostar inte många kronor.
Börja med att lossa luftnipplarna. Går den flytta då, så är det med stor sannolikhet returhålet som har geggat igen.

Returhålet är et liiiitet liiitet hål som sitter brevid det stora hålet i behållaren. Man får lyfta av ett litet skvalpskydd i botten för att se det.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Det kan vara slangarna som gett sig. Dom kan separera invändigt när dom blir gamla och fungera som backventil.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Allt samtidigt? alltså att jag öppnar luftnipplarna och sen lossar på bultarna och rör lite på grejen.

Funkade det med samma bromsvätska igen? eller du bytte all vätska och de fungerade igen? Returhålet, är det hålet som sitter på cylinern vid styret? Råkar du veta vad de heter på engelska så jag kan googla?

Tack :)

Vill inte verka dryg, men det låter inte som du bör skruva med bromsarna utan att ha någon hyfsat kunnig person med dig...
Har hojen stått still länge? Bromsarna låser inte för att det är fukt i bromsvätskan och bromsvätska "koagulerar" inte av vatten. Skulle kunna vara om returen är helt igensatt, slangarna kollapsade eller extrema rostbekymmer på bromskolvar eller ev. glidpinnar, men jag skulle inte köra hojen innan bromssystemet är ordentligt genomgånget.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
ISR-skivor och EBC HH-belägg tillsammans väta gör att de rostar fast när hojen stått ett tag. Står man på gräs så är det bara att släpa upp den på asfalt och ta i så lossar det. :)

Högst troligt inte ditt problem...
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Töma bromsvätskan helt? Jag läste någonstans att man aldrig ska göra det, får då blir de massa luft i systemet när man fyller på nästa gång? Men jag ska nog försöka pilla lite på oken först, eftersom två av er rekommederar det :)

Köper du nytt system så kommer den ju utan olja i?
Flush systemet och i med ny olja! :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Töma bromsvätskan helt? Jag läste någonstans att man aldrig ska göra det, får då blir de massa luft i systemet när man fyller på nästa gång? Men jag ska nog försöka pilla lite på oken först, eftersom två av er rekommederar det :)

Finns hundratals videos på youtube hur du byter/tömmer/byter bromsvätska . Förhoppningsvis räcker det med ny vätska. men du kanske behöver gå igenom hela systemet. Vilket kanske låter lite läskigt. Men inte heller är så svårt när man väl gjort det en gång. Skulle du beöva göra det. Står vi på rad här på sporthoj med kunskap o hjälp. Varning bara det är inte så svårt, men det finns några få " no no's " när man servar grejerna. Men det orkar jag inte rabbla upp. Utan det kan vi ta den dagen/om du skall göra det.
 

Magnet182

Medlem
Gick med
5 Aug 2014
Ort
mölndal
Hoj
"92 Honda CBR 600 f
- - - Updated - - -


haha vid första anblick trodde jag du skoja, fast de kan ju funka att lyfta upp den på skateboard.
Just D. Ser du några "skitungar" som släpar på en skateboard mitt i natten så är dom antagligen bara på väg hem ?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
För att flytta på på hojen räcker det troligtvis med att släppa på trycket i systemet. Inte raketforskning direkt men man vill inte ha in luft i systemet genom luftningsnippeln heller.

-tyck in och håll inne bromshandtaget (eller be en vän)
-öppna luftningsnippeln på bromsoket så det rinner ut lite bromsvätska
-Stäng nippeln
-Släpp ut bromshandtaget
-torka bort bromsvätskespill för att skydda färgen

Det är inte helt ovanligt att returhålet på bromspumpen kleggar igen om man har gammal vätska. Då släpper inte pumpen tillbaka vätskan man tryckt fram när man bromsat så det fortsätter att bromsa. Pilla därför rent returhålet och pumpa ny vätska genom hela systemet innan hojen körs igen. Sen kommer du säkert ha najsigare känsla i bromshandtaget som bonus med. Lycka till! :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top