AndreasNo
Bannad
Hur ska jag göra för att aldrig klota?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Min lärare slängde ut grus på vägen och sa "här ska ni låsa hjulen".
E ju kanon, lär man sig var gränsen går. Sen gjorde vi samma sak fast utan grus.
Min lärare slog mig riktigt hårt med en spade över käften och sa: Så här känns det att ramla.
Var ju kanon, lärde sig hur det känns
Hej!
Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).
Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ..![]()
Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..
Tacksam för svar!
/andreas
Suck.. Tog för lång tid för mig..håller med om det messta i tråden, ett par saker som är bra att jobba med:
![]()
inte jag och du är förlåten
Min åsikt är att de körskolor som fortfarande lär ut Raka armar, spänn axlar mm borde inte få lära folk köra mc.
// Ezzo
Suck.. Tog för lång tid för mig..![]()
Många goda råd...
På våra kurser lär vi ut detta med korrekt körställning vid bromsning.
Knip åt runt tank med låren, ta spjärn med fötterna i fotpinnarna. Spänn mage och rygg, Rak i ryggen. Det jag skrivit hit är viktigt. För det är här du ska sitta fast i hojen när du bromsar.
Armarna avslappnade lätt BÖJDA.. under hela inbromsningen. Blicken långt bort.
Du ska altså inte hålla emot i styret................
Många goda råd...
Knip åt runt tank med låren, ta spjärn med fötterna i fotpinnarna. Spänn mage och rygg, Rak i ryggen. Det jag skrivit hit är viktigt. För det är här du ska sitta fast i hojen när du bromsar.
Du ska altså inte hålla emot i styret av den orsaken att låser du hjulet och håller imot i styret så komer du skjuta styret åt endera hållet. Detta är vad som händer om du har raka spända armar.
Styret är enbart ett fäste för dina reglage. Inte något du ska hänga i.
Min åsikt är att de körskolor som fortfarande lär ut Raka armar, spänn axlar mm borde inte få lära folk köra mc.
// Ezzo
Suck.. Tog för lång tid för mig..![]()
70 procent fram 30 bak ungefär
Många goda råd...
Accelerera till 70 eller 90, håll huvudet högt och knip med låren om tanken. När du passerar konen trycker du ner fotbromsen vänligt men bestämt så att hojjen sätter sig lite. Strax efter bromsar du med full kraft med 4 fingrar till stillastående. Tänk på att släppa fotbromsen något mot slutet för att undvika en låsning. Visa att du vågar klämma åt direkt, om du fegar kommer du att bli kuggad. Lycka till!
Hahahaha![]()
![]()
Dör av skratt!!........
Min lärare snodde 3000 spänn ur min plånbok och sa: Så här kommer det kännas när snuten tar dig för fortkörning, Var ju kanon...
Hej!
Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).
Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ..![]()
Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..
Tacksam för svar!
/andreas
Har för mig att jag hört annat än helt raka och utsträckta armar för vad händer egentligen om man kör ner i en grop man inte räknat med och armbågarna är sträckta? Pang, sen får man säkert lite ont. Jag tror jag man ska ha rätt raka armar men inte låsa dom i fullt utsträckt läge. Knip destå hårdare i tanken ist.
Eller?
Många goda råd...
Du ska altså inte hålla emot i styret av den orsaken att låser du hjulet och håller emot i styret så komer du skjuta styret åt endera hållet. Detta är vad som händer om du har raka spända armar.
Styret är enbart ett fäste för dina reglage. Inte något du ska hänga i.
// Ezzo
Håller med till 100% många är de som fått lära sig bromsa felaktigt..![]()
En sak som många också struntar i är att använda bakbromsen.. Den skall ansättas väldigt kort tid före frambromsen så att hojen "sätter" sig, dragkraften från bromsverkan bak gör även hojen stabilare och bidrar till att korta stoppsträckan även om man i vissa fall kommer upp i 100% bromsverkan fram så är det ändå sällan man känner sig trygg när man närmar sig en kollision åkandes på framhjulet.
Har sett så många som fått lära sig detta fel och det krävs sedan nötning för att få bort detBromsa och svänga är det viktigaste man lär sig som motorcyklist, har man lärt sig fel kan man missa chansen att någonsin lära sig..
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |