Hur ska jag vilja åka mer hoj?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Var ute på min bästa runda hittills efter att lappen togs. Hittade några riktigt fina vägar att köra på och det blir cirka 22 mil med 80 % riktigt roliga vägar.
Nu till mitt problem.

Visst gillar jag frihetskänslan men väger det emot att det skulle vara väldigt lätt att skada sig allvarligt. :näsblod
Efter cirka sju turer i år böjar hojen kännas riktigt slö. Urvarning på alla växlar ger verkligen ingen kick längre. Vad ska jag göra?
Kan få ihop cirka 25000 kr om jag säljer hojen och lägger till men då kan jag inte betala försäkring. Enda alternativet är klassiker.

Kanske ska tilläggas att jag gjorde min första vurpa idag, dock i väldigt låg fart. Gled cirka 1 meter i grus och la hojen på vänster sida i ett dike. Fan vad jag skrattade. :D
Det var tänkt att jag skulle ta en paus där bara. :va

Sälj hojen och ta ett lån på pengarna som behövs upp till en hoj med lite mer klös alternativt snurrbo! :yoparty

Kom på en bra sak med att åka hoj, att man får ligga :D.
Fast vad vet jag, min första sommar med kortet. :va

CSN vill för övrigt inte ge mig mer pengar så jag får vänta i två år tills jag har börjat jobba. :huvet

Sälj bilen, gör slut med tjejen och flytta hem till mamma och pappa, då tar det inte många månader innan du kan tjöpa en ny hoj. :tummenupp

Tja, om du är rädd för skaderisken när du kör är det kanske dumt med något snabbare/farligare. Eller va fan, skaffa en snabbare hoj det är skitkul.
Faster, faster, til the thrill of speed overcomes the fear of death

Ta helg/kvälls jobb och sälj din nuvarande hoj o ta ett lån på 20-30 loppor och köp valfri literhoj med ett par år på nacken. De blir nog aldrig tråkiga.

Låna en CB400N o kör med den ett tag - sedan är din 600:a vass o fin igen :tummenupp

/Efter 120mil blev min Gixxer slö... funderar på att köra en ZX-10:a ett tag nu :D

Vill inte låta tråkig nu (eller jo, kanske litet :tungan ) men om du pluggar kanske du ska vara glad att du överhuvudtaget har råd med hoj - även om det är en CBR600 '87. Mentalt får du stärka dig med att det kördes - och vanns - en hel del racing med dem när de var nya.:tummenupp

En tanke bara; om du kör på ställen där du kan varva ur alla växlar ofta så kör du inte på tillräckligt roliga ställen. :) Vilken hoj som helst blir j-t tråkig om man kör den på tillräckligt raka vägar. Med den hojen skulle du kanske hellre söka dig till riktigt krokiga 70-vägar där du pendlar mellan 50-130, alternativt till bana. Väljer du bana så har du dessutom reducerat risken för att skada dig allvarligt.

Last edited:
Skaffa en hoj som har mera kubik eller färre cylindrar. Och som saknar kåpa. Eller helt enkelt en hoj som har färre cylindrar, större cylindervolym OCH är kåplös.

Problemet är bara att det finns väldigt få såna som passar din budget.

Motard är faktiskt inget dumt förslag alls.

Blir det inte slött?

Har kommit fram till att en Street Triple skulle sitta fint.
Bra sittställning för mina 190 cm enligt det jag läst, 110 hk, råsnygg, grymt ljud + rolig i lite lägre hastigheter. Alltså lite som en motard fast bättre, :tummenupp

Kanske nästa sommar. :) Fan vad jag ska jobba kvällar och helger fram tills nästa sommar, lätt värt det. :yoparty

Jag undrar ju vilken din bästa runda är. Borensberg - Tjällmo är ju riktigt nice, den sträckan tröttnar då jag aldrig på, inte ens med en gammal 600:a :) Efter Tjällmo kan man fortsätta mot Hjortkvarna, direkt efter Tjällmo är det lite tråkigt men när vägen tar slut och man svänger vänster blir det dessto roligare. Inte rakt en meter och fin asfalt.
Den sträckan tröttnar du inte på i första taget.

Jag håller med 69:an också med att köra bana. Sviestad börjar väl snart med sina bankörningar, det är bara att åka dit så tröttnar du inte heller.

Last edited:
En tanke bara; om du kör på ställen där du kan varva ur alla växlar ofta så kör du inte på tillräckligt roliga ställen. :) Med den hojen skulle du kanske hellre söka dig till riktigt krokiga 70-vägar där du pendlar mellan 50-130, alternativt till bana. Väljer du bana så har du dessutom reducerat risken för att skada dig allvarligt.

Vad ska man göra mellan de slingriga 70-vägarna om inte gasa lite :näsblod.
Det är de fina slingriga 70-vägarna som är absolut roligast såklart och de jag helst kör. Kickarna ligger just nu i att ta kurvorna snabbt med nedlägg eftersom jag inte är så bra på det än. :näsblod

När pengarna väl rullar in köper jag en banhoj direkt. Det är en av sakerna som är planerade till jag har pengar. :)

Testa att åka på en bandag, det är löjligt skoj :yoparty

Jag undrar ju vilken din bästa runda är. Borensberg - Tjällmo är ju riktigt nice, den sträckan tröttnar då jag aldrig på, inte ens med en gammal 600:a :) Efter Tjällmo kan man fortsätta mot Hjortkvarna, direkt efter Tjällmo är det lite tråkigt men när vägen tar slut och man svänger vänster blir det dessto roligare. Inte rakt en meter och fin asfalt.
Den sträckan tröttnar du inte på i första taget.

Jag håller med 69:an också med att köra bana. Sviestad börjar väl snart med sina bankörningar, det är bara att åka dit så tröttnar du inte heller.

Borensberg tjällmo har jag kört ett 20 tal gånger med bil och några gånger med hoj. Kommer från Örebro och pluggar i Linköping. Den vägen är fin.

Har faktiskt en biljett till bankörningen på Sviestad. Förra onsdagen var premiären men vädret var inte så bra så jag valde att inte åka dit då.
Nästa gång är i början av maj och då ska jag dit. :)
Ska du dit? Någon annan?

Idag så åkte jag:

Linköping-Nykil-Ulrika-Malexander-Boxholm-Mantorp-Linköping

80% små fina krokiga 70-vägar som sagt. :) Åkte bara på känn så jag kommer inte ihåg vägarna exakt. Inga stora vägar förens mellan Mantorp Linköping.

Om du är sugen på att köra bana så varför vänta? Sälj hojen och skrapa ihop lite så får du en skysst banhoj :)

http://www.blocket.se/vi/15838099.htm?ca=11_s tex

Kan alltid sälja bilen och håva in drygt 7000 kr. Problemet är att få hojen till banan bara. Är det inte väldigt mycket utlägg för delar med en banhoj eller håller de lika bra som gathojar? Jag menar trimningsgrad och så vidare.

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back